• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies BIOS start opstartbare DVD niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, inderdaad. Ik heb trouwens nu dit schijfje gebruikt om de 18.04 te installeren. Wel met gebruikmaking van de modus nomodeset. Het programma staat er piekfijn op, ik ben er al mee aan het werken. In de grub staat dit nieuwe OS als eerste en start direct op. Mijn andere OS (16.04 ) staat als tweede en is alleen op te starten m.b.v.recovery-route. Dit ligt vlgs. mij niet aan het bios, misschien indirect.

Ik blijf er aan werken ( hopenlijk met hulp van jullie) om dit Microsoft geduvel eruit te krijgen. Ik wil uiteindelijk dat opstartbare schijfjes gewoon ge-installeerd kunnen worden. Het bewijs is geleverd:
1. het windows-schijfje doet het wel. 2. alle schijfjes van mij doen het goed op mijn laptop.
 
De titel van het topic is verwarrend en misleidend . De PC start wel degelijk op met het Ubunu live schijfje , maar er is iets verkeerd gelopen bij het installeren .
ik heb gans je topic nog eens goed nagelezen .

in #29 citeer je

De verwijderde (ook ubuntu 16.04) stond op sda6. Deze verwijderd en toen dacht ik op één of andere vrije partitie zet ik ubuntu 18.04.

Had je sda6 geformateerd en daar Ubuntu 18.04 op geïnstalleerd waren er de problemen niet geweest .
Was er nog een vrije partitie ?

#34 citeer je
Ben nu bezig windows 10 erbij te zetten op een partitie met ntfs. Hij draait nu nog, maar ziet er goed uit.
Al doende kwam ik ook de tekst tegen van Windows Recovery Environment , dat schijnbaar op de installatie stick stond.

Als je windows naast Ubuntu gaat installeren , zit je in de penarie .
De windows bootloader gaat namelijk de GRUB overschrijven .
 
Even dan maar van de nieuwe situatie uitgaan.
Hierbij voeg ik een print van Gparted. Gaarne verzoek om na te willen gaan wat hier nu nog fout zou kunnen zijn. B.v.d.
 

Bijlagen

  • Schermafdruk_2018-07-06_12-23-33.png
    Schermafdruk_2018-07-06_12-23-33.png
    97,2 KB · Weergaven: 7
De titel van dit topic is wel degelijk juist en zou door mij nu weer gebruikt worden.
Ik had een computer met alleen Xubuntu 16.04, verder niets anders. Ik ging er een tweede ubuntu op installeren (18.04 ). Toen ging het opstarten niet meer. Zie begin van dit topic.
Windows8 had er jaren geleden opgezeten en Windows 10 is gedurende dit topic als noodoplossing door mij gebruikt, maar is er nu weer af -en komt er ook nooit meer op- !
Nu heb ik dus dezelfde situatie, alleen omgekeerd. Ik heb nu Ubuntu 18.04 (sda5 )goed werkend als eerste opstart in grub en de oude Xubuntu 16.04 (sda1 ) is niet meer normaal op te starten.
Ik wil best een nieuw topic ervoor maken, maar de titel zou dezelfde blijven.
 
Wat al zeer positief is dat er geen enkele windows partitie meer te bespeuren is .
Vraagje : Staat daar belangrijke data op die schijf ?
Waarom dat ik dat vraag ? Om de harde schijf volledig te herpationeren .
Die extended zou om goed te zijn helemaal bovenaan moeten staan .
 
Al mijn belangrijke zaken (foto's, dokumenten, enz.)staan al die tijd op sda1.
Die ga ik z.sp.mog. veilig stellen en dan delete ik deze partitie. Ik moet wachten tot ubuntu forum weer in de lucht is. Er zitten aan de nieuwe 18.04 een paar zaken die ik eerst uitgelegd moet krijgen.
Wat ik in de gparted vreemd vind is dat bij de vlag van sda2 "boot" staat.
Eigenlijk zou partitie sda5 of sda1 de bootpartitie moeten zijn.
In grub staat de sda5 bovenaan en daaronder nu de sda1.
 
Even de situatie schetsen
Op sda1 staat Xubuntu 16.04 en niet Ubuntu 16.04 . Xubuntu is een afgeleide van Ubuntu en op een modern UEFI BIOS ga je die alleszins niet kunnen installeren i.v.m. die Microsoft key .
XUbuntu is ook eigenlijk een versie die ontwikkeld werd voor computers met oudere hardware .
Wanneer de Ubuntu site terug online zal zijn is een grote vraag .
https://www.********.nl/threads/hcc-nl-getroffen-door-cyberaanval.9280/#post-28957

Maar je zou eventueel ook nog altijd hier terecht kunnen hoor .
https://forum.linuxmintnl.nl/index.php

Software en andere distro's
https://forum.linuxmintnl.nl/viewforum.php?f=32
 
Alles juist, met dit verschil dat de xubuntu een lichtere versie is.Vandaar het idee dat het specifiek voor oudere computers is. Maar ook de ubuntu 18.04 is om te zetten naar xubuntu 18.04, dat ik vanochtend ook gedaan heb. Ik heb nl. geen zwaar programma nodig.
De installatie schijf van de 16.04 is al een xubuntu en door mij indertijd op deze computer ge-installeerd zonder problemen, maar toen zat windows 8 er nog op.!
Bedankt voor de internetadressen.
M.vr.gr.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan