• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost BIOS updaten of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

LeoG

Bekend gezicht
Lid geworden
19 feb 2018
Berichten
153
Waarderingsscore
2
Hoi,

Ik heb op het moment de volgende BIOS versie op/in mijn ASUS B85M-G moederbord zitten:

1582236480270.png

Ik heb een versie uit 2018 van de ASUS-site gedownload en op een USB-stick gezet.

Ik denk dat ik hier moet zijn in de BIOS om te updaten:

1582236571587.png

Nu heb ik op diverse YT-filmpjes gezien/gehoord dat als de stroom uitvalt mijn MoBo de kliko in kan. Is het echt zo drastisch of is het te repareren?

Is het het risico waard om te updaten? Ik heb op het moment geen problemen maar voor het gevoel wil ik graag actueel zijn.

(ik zag dat de mode nu legacy is en op een filmpje zag ik UEFI als mode, kan en moet ik dat in BIOS (proberen) om te zetten?)

Leo
 

Bijlagen

  • 1582236547943.png
    1582236547943.png
    11,7 KB · Weergaven: 1
Waarom wil je dat?
Heb je geen problemen, afblijven.
En UEFI is de vervanger van de bios en op legacy mode wordt de bios geemuleerd, waarom staat hij daarop?
 
Ja, het is zo als Lange Pier al zegt, heb je geen problemen ,afblijven.
het kan zomaar gebeuren dat je na je update helemaal niet meer in je Computer komt.
lees de facts maar eens na op het woordje Bios updaten wel of niet
 
Als je het leuk vind moet je het doen maar je kan er uitdagingen bij krijgen. Zit je er niet op te wachten en heb je liever een stabiel systeem? Dan het advies van Lange Pier opvolgen.
 
Mocht je het toch willen doen.
Asus heeft daar een programma voor.
Als jij geen schone installatie hebt gedaan en dus alle bloatware van Asus erop hebt staan, heb je dat programma er ook al op staan.
 
@Aarie25 wat voor schone installatie? Van Windows 10? (Heb de PC zonder OS gekocht)

Hij staat op Legacy omdat hij zo gekomen is en ik me er verder nog niet me bezig gehouden heb. Dit ga ik vanavond wel proberen te wijzigen in de instellingen.

Een reden om de update te doen is omdat ik heb gelezen dat het veiliger is (betere beveiliging tegen rootkits en nog meer stabiel) Maar moet ik daarvoor het MoBo op het spel zetten? Een nieuwe koop je denk ik niet meer dus dat houdt dan een upgrade van MoBo, CPU en RAM in.
 
Op UEFI dient secure boot aan te staan, de schijf in een GPT indeling te zijn en het bootmedium om te installeren ook een UEFI te zijn en via ESC dien je de USB stick te benaderen om te kunnen installeren en de schijf maagdelijk leeg maken in de geavanceerde schijfopties.

Maare, niets doen en gewoon ermee verder werken kan ook, bloatware staat er dus niet op.
Een reden om de update te doen is omdat ik heb gelezen dat het veiliger is (betere beveiliging tegen rootkits en nog meer stabiel)
Waar heb je dat gelezen?, tis flauwekul.
Indien je nu geen problemen ervaart is het mobo al stabiel genoeg.
 
@Aarie25 wat voor schone installatie? Van Windows 10? (Heb de PC zonder OS gekocht)

Een schone installatie van Windows doe je meestal bij problemen.
Dus een schone installatie is zo te lezen bij jou niet gebeurd.
 
🙄 🙄
Wat mis ik hier , de Bios updaten tegen een betere Beveiliging??
(betere beveiliging tegen rootkits en nog meer stabiel)
👽 misschien moet ik toch wat biertjes laten staan
 
Heb het even voor je opgezocht wat betreft BIOS updates en de verbeterde beveiliging. Gewoon zodat je het eens even kan lezen: Do You Need to Update Your Computer’s BIOS?

In het artikel kan je lezen dat boven gaande sprekers gelijk hebben.
 
Ik heb 1 keer de Bios vernieuwd omdat de pc niet wilde doen wat hij moest doen .
Ik had 2 keuze's
1...ik zet je bij het grof vuil aan de straat.......
2...ik vernieuw de bios ( van 1006 > 1015beta ) en dat lukte

Als je pc goed loopt ..blijf er af.
 
Daarom wordt hier ook gemeld doe het alleen wanneer het noodzakelijk is.
 
Ik heb nog nooit problemen gekregen door het updaten van een bios of firmware.
Meestal merk je er in de praktijk niet al te veel van maar het komt ook voor dat er hardware problemen mee opgelost worden of dat je systeem extra mogelijkheden krijgt die er voorheen niet waren
persoonlijk update ik altijd tot de meest recente versie
 
Ik ben overtuigd, ik laat de BIOS voor wat het is, het systeem draait nu goed.

Thanks again!!!
 
Lijkt mij een goed plan.
Ik heb dit topic dan op opgelost gezet.
Als je wil kan er ook een slotje op.
 
Een verstandige keuze!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan