• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Bios updaten of niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leeuwtje

Bekend gezicht
Lid geworden
23 okt 2020
Berichten
176
Waarderingsscore
18
Hoi,

Ik heb een 5 jaar oud gigabyte X399 AORUS gaming 7 moederbord.
Nu werkt alles naar behoren maar keek nog eens op de site en zag onder support
1673780923434.png
Er wordt dus geadviseerd het bios te updaten, ik heb nog een van de eerste bios versies.

Nu heb ik nog nooit een bios geupdate en ben daar ook wel huiverig voor.
Wat adviseren jullie mij?
 
Hallo,

Ik was in het begin ook huiverig daarvoor, maar ik moet zeggen dat Lenovo een fijn update programma daarvoor heeft en het zonder problemen werkt.

Zelf kijk ik wat de nieuwe bios versie inhoud.
Is het voor een beveiliging update dan doe ik het wel.

Ik zie dat er bij jou ook om beveiliging updates gaat, dus voor de veiligheid misschien wel verstandig.
 
Er zijn natuurlijk instructievideos. Maar wat als het niet lukt. Ik zou niet weten hoe dan verder
 
Geen kennis met computer ervaring?

Als je hier kijkt lijkt het goed te doen.
 
Die methode heb ik al eens toepast op verzoek van de winkel waar ik de pc gekocht had.
Dat ging dus niet goed. De winkel heeft het daarna keurig zelf hersteld. (pc thuis opgehaald en weer retour gebracht.

Tot nu toe zie ik dat een kleine usb moet hebben geformateerd met FAT32.
Daarop de file van de laatste stabiele BIOS. Vervolgens in de bios qflash.
Helaas ben ik nog niets tegen gekomen van mijn eigen moederbord maar bekijk alles in alle rust verder. (welke usb poort maakt dit nog iets uit?, moet ik een bios backuppen als daar een vinkje voor aankan. hier zie ik iemand die dit bewust niet deed en de ander weer wel maar was op een recent moederbord.)
Maar alle verder hulp is welkom
 
Ik zou niet weten waarom je het zou doen. Maar goed als je 't persee wil doen:

1. USB-poort maakt niet uit.
2. Backup kan je doen maar als het process met de update faalt heb je sowieso een veel grotere uitdaging en zal een backup weinig helpen.
 
Gezien dat er in de nieuwste bios update staat ->
major vulnerabilities update. Zou ik het zeker overwegen. Dus is het nodig? Ja om het veiliger te maken.
 
De topic starter zegt dat hij het liever niet zou doen, maar vraagt of het nodig is.
Nee een bios update is nooit nodig als het systeem stabiel draait.

Gezien dat er in de nieuwste bios update staat ->
major vulnerabilities update. Zou ik het zeker overwegen. Dus is het nodig? Ja om het veiliger te maken.
En wat wordt er dan veiliger? Sinds wanneer zitten 'major' vulnerabilities in een pre-boot systeem zoals de BIOS? Dit soort kwetsbaarheden zijn 9 v.d. 10 keer buffer overflows of iets in die trant. Totaal niets om je zorgen over te maken qua veiligheid. Hoogstens stabiliteit maar ook dat mag je met een korrel zou nemen anders was je systeem al instabiel geweest.
 
Zelf heb ik in 12 jaar tijd, sinds ik een computer heb, nog nooit een BIOS-update hoeven doen.
 
Zelf heb ik in 12 jaar tijd, sinds ik een computer heb, nog nooit een BIOS-update hoeven doen.
Er komen doorgaans voor alle chipsets wel updates maar het is bijna nooit echt nodig om te doen. Dergelijke updates doe je meer omdat het kan.
 
Ik zou het alleen maar doen vanwege veiligheid overwegingen.
Nog steeds sta ik niet te popelen om het te doen.
Het is nu al meer dan 5 jaar een stabiel systeem. Wil dit ook graag zo houden maar veiligheid vind ik wel belangrijk.
Ben wel aan het kijken naar een nieuwe high-end maar dit is offtopic.
 
En wat wordt er dan veiliger? Sinds wanneer zitten 'major' vulnerabilities in een pre-boot systeem zoals de BIOS?
Sinds er bij bepaalde moederborden mogelijkheden zijn om de bios via het OS te updaten, zonder dat je dus opnieuw hoeft op te starten (pas na de update).
Ik zou me kunnen voorstellen dat een stukje malware dan er in wordt gezet.
Maar het klopt, gebeurt zeer zelden of nooit. Wel van gehoord en gelezen, zelf gelukkig nooit meegemaakt.

Persoonlijk update ik alleen een bios als het voordelen met zich mee brengt, dus bijv. een bug voor cpu of chipset aansturing fixed die voor vertraging of iets anders zorgt, of meer cpu's ondersteund, of zoals in het verleden was dat wel eens nodig om groter formaat HDD aan te kunnen en er zijn er ook al geweest voor verbetering van de SATA aansturing.
Zolang alles stabiel draait kijk ik er ook zelden naar.
 
Mijn huidige 3 MSI moederborden (MEG Ace Z690 en Z790) kunnen alle 3 vanuit windows het BIOS bijwerken. Echter MSI raadt zelf af dit zo te doen. Waarom ze het dan in de handleiding vermelden is een raadsel. Het veiligste vinden ze het vanuit het BIOS zelf te doen.
Echter de functie in dezelfde tool om de drivers mee bij te werken werkt uitstekend.
De meest recente van de moederborden hebben eerst wel degelijk de BIOS update nodig, anders werkt het netwerk niet zoals het hoort, daar had het iets oudere moederbord weer geen probleem mee. Echter die laatste bleek na een BIOS update toch veel vlotter te presteren.
Volgende week volgt er weer een nieuwe pc met een MSI Meg Ace Z790 moederbord.
 
Mijn huidige 3 MSI moederborden (MEG Ace Z690 en Z790) kunnen alle 3 vanuit windows het BIOS bijwerken. Echter MSI raadt zelf af dit zo te doen. Waarom ze het dan in de handleiding vermelden is een raadsel. Het veiligste vinden ze het vanuit het BIOS zelf te doen.
Echter de functie in dezelfde tool om de drivers mee bij te werken werkt uitstekend.
De meest recente van de moederborden hebben eerst wel degelijk de BIOS update nodig, anders werkt het netwerk niet zoals het hoort, daar had het iets oudere moederbord weer geen probleem mee. Echter die laatste bleek na een BIOS update toch veel vlotter te presteren.
Volgende week volgt er weer een nieuwe pc met een MSI Meg Ace Z790 moederbord.
Niet echt een raadsel toch? Als de update van de BIOS mislukt heb je een niet werkende PC.
MSI raadt het dus af om hier zelf aan te hannessen. Zelfde als dat Volkswagen het afraadt om zelf je distributieketting/riem zelf te gaan vervangen. Als dat fout gaat draait je hele blok in elkaar.

Men kan alles zelf, echter is niet alles verstandig om zelf te doen.
 
Het gaat niet over het nut van het updaten van het BIOS maar over waarom ze het in de handleiding vermelden als ze het zelf aanraden van het niet te doen vanuit windows.
De noodzakelijke updates gaan het handigst vanuit het BIOS (van MSI) zelf.
Wanneer een BIOS update nodig is zal je het zelf wel ondervinden.
 
Tegen wie heb je het nu?
Waarom zou het een raadsel zijn waarom een fabrikant een functionaliteit van zijn product beschrijft?

Nogmaals; het updaten van de BIOS behoort bij elk moederbord gewoon tot de mogelijkheden. Er zijn maar weinig situaties waarbij dit nodig is maar de optie is er wel.
Als je niet weet wat je doet moet je gewoon met je tengels van je BIOS afblijven.

Tweakers, overklokkers etc. die willen juist in de BIOS kunnen. Dit soort gasten flashen heel vaak hun BIOS voor een aangepaste versie. De wereld is wat groter dan je eigen achter tuin.
 
Tweakers, overklokkers etc. die willen juist in de BIOS kunnen. Dit soort gasten flashen heel vaak hun BIOS voor een aangepaste versie. De wereld is wat groter dan je eigen achter tuin.
Waar slaat dat nu op, met name die laatste zin is ook nog denigrerend. Misschien beter zelf eerst wat beter lezen? Er wordt nergens gezegd dat iemand niet in de bios zou moeten kunnen.

Shady haalt alleen aan dat in de handleiding staat dat het via Windows kan, maar vraagt zich af waarom ze dat daarin zetten als ze het zelf afraden en het sowieso handiger vanuit de Bios zelf werkt.
Er staat nergens dat men niet in de bios zou moeten kunnen.

Als je niet weet wat je doet moet je gewoon met je tengels van je BIOS afblijven.
Daar zijn we het denkelijk allemaal wel hartgrondig over eens.
 
Waar slaat dat nu op, met name die laatste zin is ook nog denigrerend. Misschien beter zelf eerst wat beter lezen? Er wordt nergens gezegd dat iemand niet in de bios zou moeten kunnen.

Shady haalt alleen aan dat in de handleiding staat dat het via Windows kan, maar vraagt zich af waarom ze dat daarin zetten als ze het zelf afraden en het sowieso handiger vanuit de Bios zelf werkt.
Er staat nergens dat men niet in de bios zou moeten kunnen.


Daar zijn we het denkelijk allemaal wel hartgrondig over eens.
Ik bedoel het niet denigrerend, sorry als dat zo overkomt.
Dat stuk over 'kunnen' is maar net hoe je het leest.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan