• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Bios updaten of niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat stuk over 'kunnen' is maar net hoe je het leest.
Klopt maar ik doelde over dat stuk dat de wereld groter is dan je denkt, dat weten de meesten wel, Shady ook.
Je bedoelde het echter niet denigrerend zeg je, dus dan ga ik daar ook van uit en no hard feelings verder.
 
@nlreiniernl

De toon waarop je antwoord kan wel beter hoor.
Ik ga hier verder geen woorden aan vuil maken.:(
Ik werk al 25 jaar met pc's.
 
Wat geloof ik nog niet is belicht zijn de mogelijk 'vreselijke' gevolgen als de pc ooit is geleverd door een bedrijf dat vooraf (op verzoek van de koper) het bios heeft getweakt omdat de klant bijv. een softwarematige Raid wilde.

Als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen dat je daar dan niet vrolijk van wordt. Als er namelijk een biosverandering door de bouwer heeft plaatsgevonden (bijv dus voor een softwarematige Raid configuratie) en je bent redelijk onervaren, dan ben je behoorlijk gen**id als je een biosflash doet. De Raid is daarna namelijk weg en als je niet fors bedreven bent met biosinstellingen dan ben je in het aapje gelogeerd (zeg maar rustig AAP)

Da's dan ook de reden dat ik het motto hanteer : blijf met je vingers van het bios af en flash vooral niet als je weet of denkt te weten dat de bouwer van de machine het bios heeft gepersonaliseerd op basis van aanwezige hard en / of ingestelde software. Het flashen levert veelal instellingen op die de grootste gemene deler vormen en waarmee de machine altijd wel zal starten, maar de fijntuning bij bijv een Raid configuratie is dan fietsen en probeer die als leek maar weer eens goed te krijgen.

Da's dan ook de reden dat ik zo nu en dan griezel als ik berichten op computersites lees waarin geadvisserd wordt het CMOS batterijtje er even uit te halen en daarna weer terug te zetten om zodoende 'vage' problemen op te lossen.

Reden er een jaar of 300 geleden niet mannen rond (zogenaamde wonderdokters) in huifkarren die een 'wonderelixer' hadden voor de meeste kwalen en bleek dat elixer later niet gewoon water met het een of andere smaakje?
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar. Zwaar getorpedeerd lijkt het, mijn antwoord, zonder verdere uitleg waarom, een opmerking verwijderen alleen vanwege dat wat flauw is ?! Dat vraagt om verdere uitleg. Vanwaar zo rigoureus handelen gelijk, nadere verklaring a.u.b.?
Waarom moet ik mijn gaan verklaren.
Ik neem aan dat jij zelf wel snapt dat dit soort onzinnige berichten hier niet thuis horen?
 
Als je niet weet wat je doet kan je veel leren door het toch te doen.
niet iedereen wordt echte blij van een dagje prutsen.

Zorg voor een back-up van je data
dan kan je eigenlijk niets overkomen behalven dat het je wat meer tijd of geld kost dan je had gedacht
 
Als je niet weet wat je doet kan je veel leren door het toch te doen.
niet iedereen wordt echte blij van een dagje prutsen.

Zorg voor een back-up van je data
dan kan je eigenlijk niets overkomen behalven dat het je wat meer tijd of geld kost dan je had gedacht
Haha gewaagd maar dat kan je doen. Als 't fout gaat met je BIOS heb je echt een probleem.
 
het is maar wat je een probleem noemt met een geode backup hebt hoogstens je mobo verkloot als het niet op te lossen valt.
Er zijn ergere dingen.
 
Ja het is inderdaad maar net wat je een probleem vind. Ik vind een moederbord dat niet functioneert een redelijk groot probleem. Liever dat m'n SSD ofzo de geest geeft. Feit is wel dat als je je BIOS flashed en het gaat fout je dit ook zelf veroorzaakt hebt.
Ook blijft het zo dat het helemaal niet nodig is om je BIOS te voorzien van een update als er geen problemen zijn welke gelieerd kunnen worden aan de BIOS.
 
Vermoedelijk zal het wel hierover gaan.
Als Bleepingcomputer het meldt zal in zo'n geval een update vermoedelijk toch wel verstandig zijn. Maar dat moet iedereen zelf weten. Ding zal echt niet stuk gaan als je de update niet doet.
 
Nu valt het gevaar bij de meeste Gigabyte moederborden (en ook dus deze) wel mee, ze hebben namelijk een DualBios, mocht het flashen van het bios misgaan herstart je de pc waarbij automatisch de backup gebruikt wordt en vanaf dat punt kun je gewoon weer de 'main' bios flashen.
En mocht je helemaal verknallen dan is er nog geen man overboord
Gigabyte manual zei:
B. Using Q-Flash Plus
If both the main and backup BIOS fail during system boot, wait for 15-20 seconds, the system will automatically
search and match the BIOS file in the USB flash drive on the white USB port. The FBIOS_LED will flash when
the BIOS matching and flashing activities start.
Wait for 2-3 minutes and the FBIOS_LED will stop flashing when the main BIOS flashing is complete

En ik heb dat moedwillig getest door tijdens het flashen de usb stick te verwijderen, het flashen liep natuurlijk vast, pc herstarten, krijg mooi de melding dat backup bios gebruikt wordt en of je na het booten weer opnieuw wilt gaan flashen. Geen vuiltje aan de lucht.
 
Nu valt het gevaar bij de meeste Gigabyte moederborden (en ook dus deze) wel mee
Klopt, maar niet altijd.
Bij een van de dure moederborden van Gigabyte bijvoorbeeld. Die hebben er echt een fout in zitten en bricken gewoon heel plotseling. Soms tijdens het booten, soms tijdens het werken en opeens valt de boel uit en is het niet meer aan te krijgen.
Moederbord vervangen door Alternate, dus nieuwe opgestuurd ( gebeurde vriend van me) en idem.
Echter het ding was gewoon niet meer aan te krijgen. Dan heb je ook niets aan die backup bios.
Er zijn meer ervaringen met dat dure board maar ik weet het type niet meer.
Anyway, hij heeft het vervangen door een Asus mainboard wat 100 euro goedkoper was en geen probleem meer gehad.

Gigabyte behoord ook tot de beste merken net als Asus en MSI, maar persoonlijk hoef ik geen meer, vroeger wel altijd.
Echter zo'n backup bios is wel handig, mochten best meer fabrikanten doen.
 
MSI heeft ook een dubbel BIOS maar ik kan nergens info vinden hoe het daar werkt.
Ik vind het wel handig om te weten, in geval van. Als je moet beginnen zoeken op het moment dat het nodig is...
 
Van MSI heeft in ieder geval de Meg Ace serie een dubbel BIOS met onder meer een schakelaar op het moederbord. Van de andere weet ik niet.
De Meg Ace reeks valt net onder het hoogste MSI bord, en dat mag best een dual bios hebben voor de prijs. De allerhoogste, de godlike heeft een absurde prijs voor een moederbord.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan