• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Boeken

Rubensky

NCF Goeroe
Forumleiding
Administrator
Lid geworden
17 okt 2011
Berichten
21.272
Waarderingsscore
418
Na een bericht in een ander topic en een vraag om initiatief (van Leono) open ik hier een topic waar men kan spreken over boeken.

Welke boeken moet je echt gelezen hebben en waarom?
Welke schrijver is goed en waarom?

Dat soort vragen en nog veel meer.
 
Idee is leuk, maar de uitvoering zal lastig zijn. Reden? Een boek is misschien wel te vergelijken met een film........ Wat de ene persoon een schitterende film vindt, vindt een ander geen bal aan. Films, boeken, muziek etc. etc. zijn best wel persoonlijk.
Misschien een voorbeeldje : wereldwijd verkopen de boeken van Stephen King zeer goed. Hij staat geloof ik ook in het rijtje van best verkopende schrijvers aller tijden. (top 10 of zo). Persoonlijk kunnen zijn boeken mij niet bekoren. Ik heb er een stuk of 4 geprobeerd, maar haakte halverwege weer af.
Daarentegen vind ik de boeken van Frederick Forsyth, Tom Clancy en Dan Brown over het algemeen van een vrij hoog niveau, maar het is zeer waarschijnlijk dat hele hordes die 3 schrijvers weer helemaal niets vinden.
Misschien ook wel een aardig voorbeeldje : de film Valerian and the City of a Thousand Planets wordt door persoon A. vreselijk gevonden, terwijl persoon B. het een heerlijke film vindt. (bak popcorn, languit op de bank, en verstand op 0)
Tja, persoonlijke smaak....... en over smaak valt imho niet te twisten.
 
Om eerlijk te zijn quandor, ik heb niet verder gelezen dan de eerste twee zinnen... Maar om commentaar te geven op jouw commentaar: dat is juist waarom een topic als dit leuk is, mensen kunnen dingen aan elkaar aanraden en met deze dingen kan je nieuwe dingen leren kennen die je misschien zelf nooit geprobeerd hebt. Of je kan een gezonde discussie voeren over waarom je dat ene boek niet leuk vind en dan kan iemand je weer iets anders aanraden/ergens over vertellen dat je misschien (gebaseerd op de discussie) wel leuk zou vinden.

Ik ben niet zo'n boeken persoon, sterker nog ik haat (als ik dat even zo mag uitdrukken) fictieve boeken. Maar, laatst met kerst kreeg ik van iemand een boekenbon toen ben ik naar een boekenwinkel gegaan en heb daar mijn eerste fictieve boek gekocht (normaal kreeg ik boeken altijd in mijn neus gedouwd), het is een verhaal die Episode 6 en Episode 7 van Star Wars deels aan elkaar linked. Dit boek had ik nooit gekocht zonder die boekenbon, maar ik vind dit wel een hartstikke leuk fictief boek. Het heet Star Wars: Aftermath At Empire's End geschreven door Chuck Wendig. Over dit boek wordt een beetje gediscuseerd: veel mensen vinden het verhaal leuk maar vinden de schrijfstijl 'meh'. Hoewel ik deze schrijfstijl wel fijn vindt, vinden anderen dat dus misschien niet. Juist dat soort discussies, zolang het vriendelijk blijft, maken een topic leuk.

Wat ik wil zeggen is, meningen kunnen veranderen en juist door dingen aan te raden kom je in nieuwe werelden terecht. Er zijn zoveel boeken, dat je nooit kan zeggen 'ik ken ze allemaal dus ga weg ik heb mijn eigen mening'. Tuurlijk kan je het zeggen, maar als je het zegt dan klopt je stelling hoogst-waarschijnlijk-ben-ik-bijna-zeker-van niet. Je kent hoogst waarschijnlijk niet alle boeken op planeet Aarde, daar is zo'n topic als dit dus ook goed voor.
 
De laatste twee boeken die ik gelezen heb (geleend bij de plaatselijke bibliotheek):

1. Peter Bieri: Het handwerk van de vrijheid: over de ontdekking van de eigen wil.

Zéér interessant thema, maar ik kwam er met moeite doorheen. Wel uitgelezen, want ik lees altijd alle boeken uit waaraan ik begonnen ben.

2. Michel Houellebecq: Onderworpen.

Eveneens een zéér interessant thema, maar dit was echt een boek om van te smullen. Jammer dat het op een gegeven moment uit was. Maar ja, zo gaat dat.
 
Ik lees op dit moment een boek van Geert Mak. Het boek heet Hoe God verdween uit Jorwerd. Ik houd van boeken die de geschiedenis eer aan doen en er op een eerlijke manier over schrijven.
 
...Hoe God verdween uit Jorwerd...

Dit is nu typisch weer zo’n titel die ik al jaren ken, en tot nu toe was dit altijd een boek dat ik nooit zou lezen. Ik vraag mij nu wel af: waarom eigenlijk niet?

Het heeft te maken met de „bubbel“ waarin wij allen zogenaamd leven sinds de komst van de computer. Maar volgens mij leven wij ons hele leven in een „bubbel“, met of zonder computer.

Je zegt dat dit boek de geschiedenis eer aan doet. Helaas (denk ik) is de geschiedenis bij mij altijd een onderbelicht thema geweest. De grote lijnen zijn voor mij altijd genoeg geweest. Daar komt bij dat Jorwerd voor ons heel ver weg is. Ik heb wel „Het geluk van Limburg“ gelezen van Marcia Luyten. Dat was echter vooral een bevestiging van allerlei dingen die ik zelf heb meegemaakt.

Ik zal in elk geval eens opzoeken waar het boek van Geert Mak nu precies over gaat. Want dat God verdwenen is uit Jorwerd, daar geloof ik niets van.
 
Waarom is Jorwerd heel ver weg? Het is een dorp in de gemeente Leeuwarden
 
Jorwerd is heel ver weg, omdat ik in Zuid-Limburg woon en geen auto heb. De wandelafstand is 280 kilometers!

In het Fries schijnt Jorwerd trouwens Jorwert te heten.
 
Het openbaar vervoer is dan nog wel de beste optie.
 
Met bus en trein is het ongeveer 5½ uren. Maar, is het dorp volgens jou zozeer de moeite waard? Ben je er zelf geweest?

Je zei: ik ben bezig met het boek. Hoe lang doe je erover?

Als ik een boek leen uit de bibliotheek doe ik er precies een week over, want daarna moet je bijbetalen. Als ik een boek in eigen bezit heb, duurt het soms eindeloos voordat ik het uit heb.
 
Ik ben zelf nog nooit in dat dorp geweest. Ik ben al een aantal weken in dat boek bezig. Het is in mijn eigen bezit. Boeken van de bieb mag ik een jaar lenen zonder ervoor te hoeven betalen dus het probleem van haast ken ik niet.
 
Boeken van de bieb mag ik een jaar lenen zonder ervoor te hoeven betalen

Dan ben je wel een eerste klas geluksvogel, Rubensky.

Ik las de "AI-tekst" van "Jorwerd" en het deed mij inderdaad sterk denken aan "Het geluk van Limburg". Zou je dat ook willen lezen, of denk je dan ook: "Limburg is heel ver weg"?
 
Ben wel benieuwd waar dat over gaat.
 
Dit is de "AI-tekst" (ik vraag mij overigens af wat "AI" betekent):

"De auteur, Limburgse en econoom, werkte bij Buitenlandse Zaken en als journaliste, en schreef eerder werken als 'Ziende blind in de sauna' (2008) en 'Dag Afrika' (2013). In 'Het geluk van Limburg' beschrijft zij de naoorlogse geschiedenis van Nederlands Limburg aan de hand van het leven van de in Limburg bekende cabaretier Sjaak Vinders en zijn familie, opgegroeid in de mijnwerkerskolonie Heilust, een deel van Kerkrade. We zien een zorgvuldig weergegeven sfeerbeeld: de armoe, de solidariteit, de onontkoombare alomtegenwoordigheid en macht van mijndirecties en Rooms-Katholieke Kerk, naast de verstikkende sociale controle, de hechte gemeenschap en de nestwarmte van de mijnwerkersfamilies. En de afbraak van dit alles. De neergang van de mijnen, de teloorgang en de ontmaskering van de katholieke kerk. Het instorten van de beschermde wereld van toen. Het falen van de Haagse politiek. Werkeloosheid, onzekerheid. En het uit de kast komen van Sjaak. Een zeer toegankelijk, prachtig en compleet verhaal, boeiend, liefdevol en met veel kennis van zaken geschreven. Met twee fotokaternen en een lijst van geraadpleegde literatuur."
 
Om eerlijk te zijn quandor, ik heb niet verder gelezen dan de eerste twee zinnen...

En dat is misschien wel jammer. Ik heb jouw (50% langere) bericht wel helemaal doorgelezen.......

Ik blijf toch een beetje 'vasthouden' aan de 'persoonlijke smaak' gedachte.
Zoals ik al schreef : wat de één leuk vindt om te lezen, vindt een ander vreselijk. Daarom kun je imho geen boeken 'adviseren' aan andere mensen, TENZIJ je een beetje hun smaak / voorkeur kent, of je plaatst eerst een opmerking zoals bijv. "Wie van streekromans houdt" kan ik aanbevelen om te gaan lezen .....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Uw punt begrijp ik totaal niet, quandor.

Als het gaat om "persoonlijke smaak", dan komt die tot uiting in alles wat je doet of laat, eet, drinkt, zegt, of plaatst op forums. Een volkomen irrelevant gegeven, dus.

Zeg gewoon welk boek u interesseert of interesseerde, of wat u van andere boeken vindt of vond. Dat is genoeg.

Als iemand iets aanbeveelt wat voor u niet de moeite waard is, so what? Dat is aan de orde van de dag. In mijn dagelijks leven nochtans zeker.
 
En ik maar denken dat het simpel was.........
Uitlegje daarom maar: als ik hier schrijf dat ik het boek van John Grisham,, "de deal" een leuk boek vond en ik vertel erbij dat het om een advocaat gaat die voor het bezit van staatsgeheimen wordt veroordeeld en het boek over zijn wel en wee gaat in de periode van en na zijn veroordeling, dan weet jij (en anderen) nog helemaal.... niets. Zinloos voor jou en anderen om het boek te gaan kopen als je weinig weet, toch?
 
Het is helemaal niet simpel om met een ander over een boek te praten. Ik heb heel erg zitten lachen bij het lezen van de boeken over meneer Groen, maar om mij heen bleef het stil en ze keken me verbaasd aan. Dan ga je uitleggen, en dat is al moeilijk. En tot slot zeg je: dat boek moet je ook eens lezen! Ja, en er is er altijd wel een die dat doet, maar je uitleg bereikte de anderen niet. Lag vast aan mijn uitleg!

Ik lees minstens 3 boeken in de week. In de boekwinkel kun je eerst kijken en lezen! En dat is in mijn geval heel belangrijk, want dan weet ik vaak meteen of ik er zin in heb, of niet. De stijl van schrijven is heel erg belangrijk. En er worden boeken besproken op de tv en mijn zoon (uitgever) prijst me boeken aan, die ik in kijk en niet wil lezen. Het is heel, heel erg persoonlijk! Maar dat is juist zo fijn. En de boeken die ik zelf koop, gaan mijn huis niet meer uit. Ja, het wordt hier een beetje vol, dat is waar!

Op de middelbare school moest je vroeger boeken lezen die nu niet eens mijn huis in mogen! En het was geen aanraden, nee het was moeten lezen! Dat was de stempel die een docent op een boek kan leggen. Toen ik jaren later nog eens een examen deed waarvoor ik een aantal boeken moest lezen, heb ik er een Agatha Christie bij gedaan en juist daar is mijn examen toen aan opgehangen!

Dus is het mijn mening dat je hooguit voor iemand een boek kunt samenvatten en dan gaat die persoon misschien eens kijken of het wel lekker leest en of het inderdaad iets voor hem/haar is.
En eerlijk gezegd is het me ook een zorg of iemand een boek leest waar ik helemaal weg van ben!!
 
Dus is het mijn mening dat je hooguit voor iemand een boek kunt samenvatten en dan gaat die persoon misschien eens kijken of het wel lekker leest en of het inderdaad iets voor hem/haar is.

Hoi, helemaal mee eens en ja, da's precies wat ik bedoelde / probeerde te verwoorden in mijn eerdere berichtjes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mensen, mensen,

Waar het om gaat is of je boeken interessant vindt of niet. Er hoeft niets aan- of afgeraden te worden.

In elk boek zit iets van reflectie en deze reflectie vind je eigenlijk alleen in allerlei vormen van kunst: er ontstaat een idee, dit idee rijpt en dan wordt het uiteindelijk een muziekstuk, schilderij of boek. Met name een boek kan niet ontstaan zonder reflectie en rijping.

Ik voel mij persoonlijk niet geroepen om de aan-of aanraders van anderen serieus te nemen, maar het zegt mij wel heel veel als anderen vertellen over hun aan- en afraders. Veel interessanter dan het journaal van 20 uur!

En dan gaat men hier discussiëren of het wel zin heeft om te praten over boeken. Jammer, jammer, jammer!
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan