• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Boeken

Ach Leono, ik kan me heel goed voorstellen dat je de bewerking van Ivo de Wijs niks vindt.
Er is namelijk veel aan veranderd en waarom mag Joost weten (wie is Joost trouwens?).

Ik heb gezien dat de spelling is aangepast: alsof het boek eerder in een soort geheimschrift is uitgekomen! Het is juist leuk om die verhalen te lezen in de taal van die tijd!
En er zijn ook alinea's ingekort. Belachelijk, want dan verander je het verhaal en dan kun je het boek net zo goed niet lezen.
Nee, Hildebrand zou zich kwaad maken en terecht. Maar de oude uitgave vind je nog wel op boekenmarkten en in antiquariaten. Dat zijn trouwens plekken waar ze mij niet moeten loslaten, want ik ga er niet meer vandaan!

Ja, en waarom houd ik van griezelen. Nou gooi jij al mijn thrillers wel even op een grote hoop, hoor.
Er zijn er bij waar niets griezeligs aan is, maar waar ik me het hele boek door zit af te vragen wie nou eigenlijk de grote boosdoener van het verhaal is. En dat verhaal is vaak zodanig, dat het echt zou kunnen gebeuren, waarbij ik meteen zeg dat ik vaak blij ben dat het niet gebeurt! En ik bedenk dan hoe razend knap het is om alles te bedenken, te onthouden en het dan ook nog pakkend op te schrijven!

En er zijn ook boeken bij waar een advocaat de hoofdrol heeft en waar aan het einde het recht zegeviert. Ja, daar ga je natuurlijk al van uit als je aan het boek begint, maar de opbouw houdt de spanning er in.

En tot slot is daar Harry Potter. Ik vond de 1e 2 delen het beste en vooral omdat ik werkelijk paf stond van de creativiteit van de schrijfster! De films waren duidelijk minder, maar dat kan vaak niet anders.

Of een boek nu eng is of niet, ik ben, als het goed geschreven is, helemaal in die tijd en in die wereld en uiteindelijk lees ik het boek daar voor, niet omdat er mooie woorden of goed gekozen zinnen in staan, die krijg ik dan wel op de koop toe.
Ach, en nu ik toch bezig ben: ik weet wel wat ik het vervelendste boek vind dat ik ooit gelezen heb: De avonden, van Gerard van het Reve. Dat kijk ik nooit meer in.
Over het ontroerendste boek moet ik nog even nadenken!
 
Het zou natuurlijk heel goed kunnen dat de mensen die in de Twin Towers zijn gevlogen juist op het idee kwamen door het geciteerde boek.

Zelf denk ik dat zoiets niet kan. Zo'n aanslag kost veel tijd als het gaat om de voorbereidingen en dergelijke. Als je de geschiedenis van de, door mij genoemde schrijver, kent dan weet je dat hij toegang had tot veel informatie als veiligheidsadviseur van presidenten.
 
Nee, gelukkig niet. Maar zoiets kan je natuurlijk wel inschatten.
 
Nadat ik het vervelendste boek heb genoemd (terwijl het speelt in mijn eigen jeugdjaren in de jaren'50!), nu 2 boeken die me na aan het hart liggen.

Het zijn 2 boeken die bij elkaar horen en ze zijn geschreven door een zoon uit een doodarm Iers gezin in New York: Frank McCourt.
Het eerste deel heet: 'De as van mijn moeder', en het tweede deel 'De nieuwe wereld'. Ik moet eerlijk zeggen dat deze boeken me het meest geraakt hebben in, laten we het ruim nemen, de laatste 20 jaren van mijn leven. Verder terug wordt moeilijk, hoor, want ik heb in mijn leven al zoveel gelezen, dat ik het echt niet meer weet. Elke 10 jaar had ik wel een boek wat ik bestempelde als 'het mooiste boek dat ik ooit las' , en misschien komt er nog wel weer een nieuw bij.

Van mij hoeven boeken niet echt sentimenteel te zijn, en dat geldt ook voor films. Dat sentiment denk ik er zelf wel bij en dan is het tenminste zoals ik me dat voorstel!
 
@Kate1 : nu ik al je berichten zo doorlees en een inschatting maak van jouw interesse(s), dan zou je Merijntje Gijzen (jeugd) eens kunnen proberen. (da's de titel van het boek)

bol.com | Merijntje Gijzens Jeugd, A.M. de Jong | 9789025322601 | Boeken
Da's tevens de webpagina waar je een aantal bladzijdes kunt lezen.

Waar Joost zijn kennis vandaan had?

Waar komt de uitdrukking 'Joost mag het weten' vandaan en wat wordt ermee bedoeld?

Als je iets niet weet, kun je zeggen: 'Joost mag het weten.' Je bedoelt dan: 'ik heb geen flauw idee (en ik ga me er ook niet in verdiepen)'.

Joost is in deze uitdrukking oorspronkelijk niet de persoonsnaam Joost, maar een benaming voor de duivel. Die benaming gaat waarschijnlijk terug op het Javaanse woord joos. Dit was een aanduiding voor een Chinese godheid of de afbeelding daarvan. Joos is een verkorting van dejos, dat weer teruggaat op het Portugese deus ('god'). In het boek Reistogt van Wouter Schouten (uit 1780) wordt beschreven hoe de Chinezen die in Batavia wonen kaarsen branden ter ere van de vorst van de hel, die zij als een god aanbidden: "Den Schepper vreezen zij niet, wijl van Hem alles goeds komt; maar de Duivel, dien zij gemeenlijk Joosje noemen, is, zeggen zij, een machtig en geweldig vorst (...)." De Nederlanders op Java konden de benaming joos en de verering van deze 'duistere' god niet plaatsen; ze zagen deze 'heidense god' als de duivel. Joosje werd later verbasterd tot de bekende Nederlandse voornaam Joost.
 
Ha Quandor, dus Joost is eigenlijk een benaming voor de duivel. Maar waarom die Joost nu in deze uitdrukking zit, dat is nog niet bekend. Hij weet veel, of juist niet. Nou ja, hij bekijkt het maar.

En Merijntje staat hier in de boekenkast. Er staan nog veel boeken en boekjes die wij vroeger op de Kweekschool moesten lezen, want toen las je nog boeken omdat het moest. We hadden een Nederlandse leraar die daar erg aan hechtte en ons ook Middeleeuwse gedichten liet lezen en daarna moesten we ze ten tonele voeren.
Och heer, wat heb ik in die tijd gelachen! Eens moest ik op een boekenkastje zitten en de leraar zong een Middeleeuws lied om voor te doen hoe een minstreel vroeger te werk ging. Volgens mij hoorden ze ons lachen in de wijde omtrek van Amsterdam! Maar we onthielden wel hoe een lied in die tijd in elkaar zat!

Hebben jullie ook een boek dat je wel las, maar waar je na afloop van dacht: zonde van mijn tijd? Laat het eens weten.
 
Jazeker!

Ik ben zelfs in de laatste twee boeken van Dan Brown uiterst teleurgesteld en had na het lezen idd. iets van 'zonde van mijn tijd'.
Dat waren Inferno (weinig spannend, zelfs ietwat vervelend) en Oorsprong. (toevallig eergisteren laatste pagina's gelezen)
De film Inferno vond ik zelfs spannender dan het boek en dat wil wat zeggen, want meestal is het boek vele malen beter dan de verfilming ervan. Ik geloof trouwens dat al zijn (eerdere 5) boeken zijn verfilmd (Met Tom Hanks in de hoofdrol)

Ik vond zijn eerdere 5 boeken meesterwerken, maar die laatste twee........ zucht)

Wat Oorsprong betreft geldt mijn teleurstelling slechts voor de laatste 20 a 25% van het boek. De voorgaande 80% zijn spannend en werken naar een climax toe, alleen............ die komt er imho niet.

Enne, wat Joost betreft : ik heb na het checken ervan op 3 verschillende websites, bovenstaande tekst uit Wiki gekopieerd. Het verhaal klopt wel, zo bevestigen 2 andere websites, waarvan 1 historische.

Enne, helaas bezit ik geen boekenkast (meer). Sinds ik 6 jaar geleden een E-reader kado kreeg voor mijn verjaardag, heb ik geen fysiek boek meer in mijn handen gehad en al mijn boeken weggegeven. Het leuke van een E-reader is ook nog eens dat alle boeken gratis zijn. 2e leuke dingetje van een E-reader is dat wanneer een boek na 100 pagina's nog niet weet te boeien: 1 druk op de Delete knop en voilá, de volgende is aan de beurt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Kate1 : wat ik nog vergat in mijn vorige bericht:

heb jij de laatste 2 boeken van Dan Brown inmiddels al gelezen en zo ja, wat vond je van die twee t.o.v. zijn eerdere boeken?
 
Hoe kunnen mensen zich in Godsnaam overgeven aan gegriezel, of zelfs hekserij :)? Dus gaarne een verklaring van deze neiging tot griezeling of spanning.

Wat mij betreft is dat redelijk simpel te beantwoorden :

uiteindelijk hoop je bij dergelijke thrillers / gewelds / actieboeken etc. etc.dat de 'goeden' winnen en juist alle intriges tussen het begin en het moment dat de goeden winnen, maakt dat ik juist een fan ben van thrillers / actie / griezel-horror (van deze laatste categorie lang niet allemaal maar er zijn best goede gemaakt) en tot slot ben ik een grote fan van technothrillers.
 
Wat jammer van die boeken van Dan Brown. Zo zie je, wat de een goed vindt, vindt de ander een ramp. En je hebt gelijk over de films. Ik kies altijd: ga ik de film t.z.t. zien of lees ik het boek. En dan heb ik eigenlijk bijna altijd liever het boek.
Ik heb nog 1 Dan Brown liggen en dat heeft veel met computers te maken dacht ik. Verder heb ik ze allemaal gelezen. En ik begrijp wat je bedoelt met je vraag of ik ze allemaal even goed vond: de Da Vinci code is niet te overtreffen! Maar het gegeven was ook zo nieuw! Ik zou die reis ook wel eens willen maken.

Mijn e-reader is al 5 jaar oud en het was toen een ding dat er hier beslist moest komen! Maar het is toch niet hetzelfde als een boek vasthouden.
Ja, het is gemakkelijk en met de vakantie gaat hij altijd mee, maar dan ligt hij naast de stapel boeken die ik ook mee neem. Bovendien moet ik een boek eerst weer in de winkel inkijken, voordat ik de keus maak om het als e-boek te kopen. En dan is de keus voor gewoon aanschaffen meestal snel gemaakt!

Er zitten nu nog 10 ongelezen boeken op de reader, maar ik pak steeds weer een van de gewone stapel. Op die stapel komen alle boeken die het huis binnen komen, eerst te liggen. En van daaruit worden ze uitverkoren om gelezen te worden! Nu lees ik dus Baldacci en daar zou Rubensky weer goed mee uit de voeten kunnen! Heerlijk.
Ik begin 's morgens bij het ontbijt al te lezen, dan moet er een half uur iets nuttigs gedaan worden in huis, en dan mag ik weer een half uur lezen, enz.
Kijk, zo blijft het hier ook nog knapjes! En dan de laptop nog, ja een mens heeft het niet gemakkelijk als hij vrije tijd genoeg heeft!
 
Het leuke van een E-reader is ook nog eens dat alle boeken gratis zijn.

Zou je dat alstublieft eens willen toelichten?

Ik heb nog nooit gehoord dat e-boeken gratis zijn, wel dat er bepaalde e-boeken zijn die gratis worden aangeboden. Maar de meeste moeten toch gewoon betaald worden?

Zelfs in de bibliotheek kun je ze alleen gratis lenen als je een luxe abonnement hebt.
 
Nee, mijn e-boeken zijn ook niet gratis, maar wel goedkoper dan gewoon kopen. En soms is het toch nog wel een fikse prijs, als het een vrij nieuw boek is.

Toen ik mijn reader pas had, kreeg ik van een vriend een sticky met 3000(!) boeken er op. En hij zei vol trots dat ik die allemaal er op mocht zetten. Ik heb erg gelachen toen ik zag wat er op zat. Van die 3000 kende ik 2500 schrijvers niet en dan weet je pas of het een boek voor je is, als je het binnengehaald hebt. Nou, ik heb tig boeken zo bekeken en weer gedeleted: het werd een dagtaak.
En van die boeken die ik wel kende, had ik geen zin om Dik Trom te gaan lezen, of Abeltje. Eigenlijk was het nada, noppes, niks!

Dus..... het kost me steeds wel geld, en soms heb ik dat er voor over, maar meestal wil ik het boek gewoon hebben! En de bieb kent me al jaren niet meer, alleen voor het gratis lezen van de bladen!
 
Al jaren ben ik van plan om naast mijn laptop met kuren een tablet zonder kuren aan te schaffen.

Kun je volgens u, mevrouw Kate, even gemakkelijk een e-boek lezen op een tablet als op een e-reader?
 
Zou je dat alstublieft eens willen toelichten?

Abonnement bij een Usenet provider en vervolgens snuffelen in nieuwsgroepen volstaat.
 
Ha ha, mevrouw Kate! Ik stijg met stip, maar ik ben toch liever beneden, hoor Leono!!
Maar Kate is gauw klaar met haar antwoord: nee, dat kan ik niet vertellen! Ik heb geen tablet want ik heb nooit het nut daar van ingezien. Van Ziggo kregen we er eens een, maar ik weet niet eens meer waar het ding gebleven is.
Ik heb een mooie camera, een laptop en een smartphone, en daar ben ik voor de wereld mee bereikbaar. Ik zit niet op Twitter, Facebook, Instagram en meer van die handel, dus misschien daal ik nu in je achting!
Maar ik heb wel een staafmixer, misschien maakt dat nog wat goed?

Maar alle gekheid op een stokje, ik heb er echt geen idee van. En.....ik lees liever gewoon een boek dan op mijn e-reader. ik heb een Sony, met lampje, en je kunt snel naar andere pagina's hopsen, en ook snel een boek deleten. En meer hoeft van mij ook niet, maar toch..........het is en blijft een hard ding dat je moet opladen!

En waarom heeft jouw laptop kuren? De mijne ging gewoon stuk in het scharnier, maar de nieuwe doet het prima. En kuren: ik weet een goed forum, waar zelfs een vrouw in de leiding zit: heel vooruitstrevend forum!
 
Grappig om te lezen dat een boek in de handen fijner wordt gevonden dan een E-reader. Ik heb deze discussie met mijn jongste zoon ook al gevoerd, want ook hij 'zweert' bij een boek in de hand i.p.v. een E-readertje. Ik kon hem niet overreden, dus laten we het maar zo.
Misschien komt het omdat, als ik lees, dit in 99% van de gevallen kort voor het slapen gebeurt, m.a.w. in bed en als je in bed leest, dan 'ligt' een E-readertje 'lekkerder' in de hand dan een fysiek boek.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, ik lees nooit in bed. En overdag in een luie stoel, en dan dus vaak en lang. En het speelt ook mee dat je na het lezen niets tastbaars overhoudt.
 
Rubensky, ik las jouw eerste bericht nog eens over en ik denk dat jij 'De as van mijn moeder' van Frank McCourt heel mooi zou vinden. Je krijgt een heel goede indruk van het leven van de arme Ieren in Amerika, die hun best doen om echte Amerikanen te worden, maar ook hun Ierse afkomst niet verloochenen.
De geschiedenis in het echt verteld noem ik het maar.
 
Pfff, sinds het begin van dit topic heb ik mij suf gepiekerd over de titel van een boek dat ik het beste boek vond dat ik ooit gelezen heb. Probleem was even dat het al ruim 20 jaar geleden was dat ik het boek gelezen heb en de titel was best diep 'gezonken'.

Vanavond herinnerde ik mij eindelijk de titel (klik desgewenst op de titel) : Sacajawea
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan