• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Booten van USB met 21H1 lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leeuwtje

Bekend gezicht
Lid geworden
23 okt 2020
Berichten
176
Waarderingsscore
18
Hallo mensen nadat ik in eerdere posts al heb aangegeven lukte het mij niet meer vanaf versie 1909 te updaten.
Nu wordt sinds kort 1909 niet meer ondersteunt. Ik wil nu voor het eerst op deze pc 21H1 installeren.
Hiervoor via mediacreationtool een USB aangemaakt. In de bios heb ik de boot volgorde aangepast.
Maar helaas start hij niet van de USB op. Heb twee verschillende usb-sticks geprobeerd maar helaas.
Wie kan mij hierbij verder helpen?
Aanvullende info zal ik geven zodra ik weet wat nu belangrijk is.
 
Opstarten via het z.g. Bios Boot Menu, een uefi systeem start altijd op via de Windows Boot Manager, maakt niet uit wat als eerste zet om van te booten.

Je verteld alleen niet wat het merk en type van het systeem is.
Die key intrommelen gelijk na het booten, bij een notebook vaak samen met de fn toets.
 
Nu wordt sinds kort 1909 niet meer ondersteunt. Ik wil nu voor het eerst op deze pc 21H1 installeren.
Hiervoor via mediacreationtool een USB aangemaakt.
Je kunt ook de mediacreation tool op de computer zelf zetten en dan vandaar uit opstarten.
 
Een vervolgprobleem. Het opstarten van de USB (vraag me niet hoe) werkte ineens wel en kon ik de installatie doorlopen. Helaas had ik verzuimt om de SATA schijven los te koppelen en ja nu staat er windows data op een van de HDD-schijven. Dus maar opnieuw het circus. Maar wat ik ook doe hij wil gewoon niet van de USB opstarten. Maw in kom niet bij het scherm waar ik de schijf kan selecteren waar ik win10 op wil installeren.
Hoe kom ik nu bij dat scherm. Als ik aanvullende info moet geven hoor ik dat heel graag.

tot nu toe
Via media creation tool de opstartbare USB gemaakt
Tijdens opstarten met DEL naar de bios en de UEFI usb als boot prioriteit op mijn Gigabyte X399 ingesteld.
Ook met F12 geprobeerd maar blijft in een loop
na verwijderen van de USB start de geinstalleerde win10 gelukkig op.
Heb dus 2 USB geprobeerd.
 
start het systeem gewoon op ... eenmaal deze gestart is sluit je je usb stick aan en je opent deze via de verkenner .... je klikt verder op de setup.exe...
je zou onderstaand scherm te zien krijgen ... klik verder op installeren en laat vervolgens de pc op zijn beloop ..jij dient zelf niets meer te doen dan rustig af te wachten ..eenmaal de pc verder gewoon opstart ben je in het bezit van de 21H1 en staat er een Windows.oldop de C welke je na 1 week zelf kunt verwijderen ..

in het kort voer je een in-place upgrade uit ..enkel de Windowssysteembestanden worden vervangen de rest blijft behouden ..

60ad0d607351e-Ashampoo_Snap_maandag_24_mei_2021_16h00m26s_002_.jpg
 
Zie je op een gegeven moment een knipperend streepje links bovenin beeld?
Mijn ervaring leert dat het opstarten van de die Windows media creation tool gemaakte usb soms lang werk heeft om ervan op te starten.
Maar uiteindelijk wel verschijnt.
 
Zie je op een gegeven moment een knipperend streepje links bovenin beeld?
Mijn ervaring leert dat het opstarten van de die Windows media creation tool gemaakte usb soms lang werk heeft om ervan op te starten.
Maar uiteindelijk wel verschijnt.
Dat kwam de eerste keer inderdaad na een tijdje te voorschijn.
Nu doe ik zo. De bios in en de uefi usb naar boven als bootprio. save en exit.
Vervolgens verwacht ik dat de usb gezien wordt om te booten. maar hij blijft in een loop. dus mijn gigabyte logo met de mogelijkheden del, f12 enz. blijft maar terugkomen.
Ook via F12 lukt het mij niet.
Mijn "probleem" is nu dat 1 van de 3 win partities op een sata schijf staat. Dat staat me gewoon niet aan en kan ook het volume niet hoger krijgen dan 2 TB bij een 8TB schijf
 
start het systeem gewoon op ... eenmaal deze gestart is sluit je je usb stick aan en je opent deze via de verkenner .... je klikt verder op de setup.exe...
je zou onderstaand scherm te zien krijgen ... klik verder op installeren en laat vervolgens de pc op zijn beloop ..jij dient zelf niets meer te doen dan rustig af te wachten ..eenmaal de pc verder gewoon opstart ben je in het bezit van de 21H1 en staat er een Windows.oldop de C welke je na 1 week zelf kunt verwijderen ..

in het kort voer je een in-place upgrade uit ..enkel de Windowssysteembestanden worden vervangen de rest blijft behouden ..

60ad0d607351e-Ashampoo_Snap_maandag_24_mei_2021_16h00m26s_002_.jpg
start het systeem gewoon op ... eenmaal deze gestart is sluit je je usb stick aan en je opent deze via de verkenner .... je klikt verder op de setup.exe...
je zou onderstaand scherm te zien krijgen ... klik verder op installeren en laat vervolgens de pc op zijn beloop ..jij dient zelf niets meer te doen dan rustig af te wachten ..eenmaal de pc verder gewoon opstart ben je in het bezit van de 21H1 en staat er een Windows.oldop de C welke je na 1 week zelf kunt verwijderen ..

in het kort voer je een in-place upgrade uit ..enkel de Windowssysteembestanden worden vervangen de rest blijft behouden ..

60ad0d607351e-Ashampoo_Snap_maandag_24_mei_2021_16h00m26s_002_.jpg
Verdwijnt dan de installatie van een partitie van win op een sata schijf, zie het bericht van mij hierna voor meer duidelijkheid
 
de ts heeft dus een 8TB schijf waarvan er dus maar effectief 2TB gebruikt word ..
de reden is overduidelijk dat deze 8TB schijf nooit als een GPT schijf werd aangemaakt ..
een verse installatie is dan ook aanbevolen ..
wil de TS de 8TB schijf voluit gebruiken dient hij/zij deze eerst als een GPT schijf aan te maken ...
waarom dit niet eerder ten sprake is gekomen ontgaat me !
 
Zoals Emi aangaf nogmaals via de USB setup gedraaid. Verliep verder probleemloos. Echter zie hieronder het resultaat in schijfbeheer.
Waar ik geen voorstander van ben is dat ik op schijf 0 (een van mijn 8TB data schijven) 164 mb zie door het systeem gereserveerd.
Ik wil dus gewoon windows via opstarten van USB opnieuw installeren ik zal nu zeker de sata schijven loskoppelen. Echter via instellen van de BIOS lukt het gewoon niet.
Is er wellicht een andere mogelijkheid?
Bovendien neem ik aan dat ik via diskpart de overige 2 partities van schijf 0 wel beschikbaar krijg. Wellicht dat iemand dit weet?

Bovendien kan ik windows.old niet verwijderen omdat ik geen administrator rechten zou hebben?

1622018802993.png
 
Laatst bewerkt:
Beste Lange Pier, als ik je kwaad gemaakt heb excuses hiervoor.
Maar welke reply heb ik over het hoofd gezien?
Hoop dat je me wilt helpen. Voor mij is dit alles zeker geen dagelijkse kost.
 
@Lange Pier Iemand helpen kan ook op een nette manier! Als iemand iets niet weet vertel het de persoon beleefd en netjes nog een keer. We zijn op dit forum om elkaar te helpen!! Niet om elkaar af te blaffen.

@Leeuwtje ik denk dat je nog even moet kijken in de link die Lange Pier plaatste in bericht #2.
 
Nog beter... na veel lezen en proberen kwam ik uiteindelijk toch zover dat de pc van de USB opstartte. Dit gebeurde nadat ik de SATA schijven had ontkoppeld en de pc opnieuw opstartte.
Vervolgens verliep alles vlekkeloos. Wel moest ik de HDD waar windows bij de vorige installatie iets had opgezet met diskpart clean vrij maken zodat ik er weer een gtp van kon maken. De 8TB zijn weer volledig beschikbaar. Nu op mijn gemak alle data weer terugzetten. Lekker snel via 10Gbit verbinding.
Dank allen voor het meedenken.
 
Fijn dat je het op hebt kunnen lossen.
 
@Lange Pier Iemand helpen kan ook op een nette manier! Als iemand iets niet weet vertel het de persoon beleefd en netjes nog een keer. We zijn op dit forum om elkaar te helpen!! Niet om elkaar af te blaffen.
Waar blaf ik dan af? nergens dus.
En als je 3x iets uitlegt vind ik dat de ts dat gewoon zelf terug kan lezen, moet ik dan nog een 4e keer uit leggen?
 
Je begrijpt precies wat ik bedoel. in plaats van "Lees nog eens terug dan" wat nogal bot overkomt had je ook even een nette verwijzing kunnen maken naar de reactie waar je op doelt. We zijn hier om mensen te helpen, niet iedereen heeft evenveel verstand van computers. Die mensen zullen we een beetje extra moeten helpen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan