• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Bootsequentie HP laptops tijdelijk wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ShadyAngel

Vaak hier
Lid geworden
10 sep 2018
Berichten
658
Waarderingsscore
78
HP Pavilion 17-ab002nb (2016)
HP Pavilion DV9500 (2007)
Ik zoek al een hele tijd met welke (functie)toets ik de opstartvolgorde tijdelijk kan wijzigen om vanaf USB te starten (om een backup terug te zetten vanaf externe USB(stick-schijf). Bij mijn desktop is dit F12 maar voor mijn laptops heb ik nog altijd niet gevonden.
Modellen:
HP Pavilion 17-ab002nb (2016)
HP Pavilion DV9500 (2007)
Dit ligt me soms wel op de maag. Hoop dat iemand die weet. Alvast bedankt.






Citaat Reageer

Meld Bewerk
 
Wat bedoel je met "hoeft niet"? Als ik vanaf USB wil opstarten moet ik toch via het bootmenu (F9 dus) voor eenmalig opstarten.
Bios setup = F10 maar hier hoef ik niets te wijzigen aangezien alle instellingen goed staan.
De toetsen van desertcristal werken maar de setup-info van HP is zeer onduidelijk ivm de functie (F) toetsen. In windows zelf moet je die combineren met de FN toets (duidelijk vermeld) maar bij het opstarten mag je weer alleen de F-toetsen gebruiken of het werkt niet.
In elk geval bedankt voor de info. Ik heb mijn laptops tot nu toe nooit moeten herstellen maar het geeft me wel een beter gevoel als ik een systeem backup kan terugzetten, in elk geval handiger dan een factory reset met alle bloatware.
 
Sorry hoor maar ik begrijp het verschil tussen UEFI en Legacy en dergelijke niet echt. Ik weet alleen welk bios mijn systemen gebruiken en dat is het enige.
 
Het bios van mijn jongste laptop (HP Pavilion 17-ab002nb) lijkt me grafisch toch eerder op de oudere Bios van lang geleden en werkt ook nog niet met muisbediening zoals op mijn nieuwste desktops (ook van 2016).
 
Hoe weet je nu of je over een gewone oude bios beschikt of eerder over de UEFI
**feit is dat elk nieuw systeem dat verkocht word met Windows 10 heeft eerder de UEFI .
klik start>instellingen >bijwerken en beveiliging >systeemherstel....
in systeemherstel klik je nu verder op de geavanceerde opstart opties wijzigen ..
klik op opnieuw opstarten bij "geavanceerde opstart opties "
klik op "problemen oplossen "..
klik op "geavanceerde opties "..
**indien er in het nieuwe scherm nu "UEFI Firmware Settings " vermeld word dan dien je deze aan te klikken en kies je verder om te herstarten ...
***vervolgens kom je in het start menu waar jij dan de F10 dient te selecteren om naar je bios te kunnen gaan ..

Ashampoo_Snap_woensdag 12 september 2018_19h01m16s_001_.png
**deze afbeelding werd van het internet gehaald omdat ik hier dus géén UEFI systemen in gebruik heb .
 
Het bios van mijn jongste laptop (HP Pavilion 17-ab002nb) lijkt me grafisch toch eerder op de oudere Bios van lang geleden en werkt ook nog niet met muisbediening zoals op mijn nieuwste desktops (ook van 2016).
Zegt ook niets bij een HP, die hebben vaak nog een UEFI gui die eruit ziet als een BIOS gui en niet zoals die bij de nieuwere desktops en notebooks met een AMI of andere merken UEFI's.
 
Mijn recente laptop heeft identiek dezelfde layout als hierboven als ik deze opstart met de herstel-stick van windows 10 (die werkt nu ik eindelijk weet hoe ik mijn laptops via usb kan opstarten). De oorspronkelijk windows versie hierop was Vista. Momenteel werkt die nu zonder problemen met windows 7 en start die veel sneller op met windows 7 (ongeveer 1 minuut),Vista deed hier veel langer over. Ik ga denkelijk wel de harde schijven vervangen door een ssd voor het systeem en een grotere harddisk voor de data (250Gb en 1 Tb - nu is dat 2 HDD's van maar 150Gb). De hdd's maken nogal veel lawaai in verhouding met de andere laptop en zijn me wel wat klein.
Naar ik begrijp heb ik de indruk dat de oudste laptop voor de vermelding "UEFI firmware settings" iets anders gaat vermelden. Klopt dit?
 
gebruik je dus een (oude) bios ...en heb je de vermelde optie "UEFI firmware settings" NIET ...
dan zie je het volgende scherm ...

Ashampoo_Snap_donderdag 13 september 2018_05h30m06s_001_.png
 
Bedankt, dit maakt me veel duidelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan