• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Brand door opladers.

Korrigan

6 tigger met gebreken.
Lid geworden
3 sep 2013
Berichten
1.966
Waarderingsscore
22
Vandaag lees ik weer dat er brand is uitgebroken door oplader van een smartphone die in het stopkontakt bleef zitten.
Nu laat ik nooit de smartphone, laptop of tablet opladen zonder dat ik in huis ben. Echter er zijn nog zoveel “opladers ed”, zoals telefoon, antwoordapparaat, modem. Deze blijven permanent onder spanning. Waarom wordt hier niet voor gewaarschuwd? Zijn deze anders beveiligd? Zomaar een gedachte spinsel.
 
Vorige week ging het bij kassa over het feit dat er bijvoorbeeld bij bol.com 4 adapters van Appel werden verkocht.
Die nep bleken te zijn en dus gevaarlijk omdat de adapter niet uit ging als de telefoon vol was.

In tv-programma Kassa is in de uitzending van zaterdag zien dat de ’lightningkabels’ er weliswaar precies hetzelfde uitzien, maar tegelijkertijd de batterij van telefoons kunnen beschadigen. Dat vertelden deskundigen.


De officiële laders hebben een specifieke chip. Zeven van de negen opladers die Kassa kocht, hadden die chip niet, terwijl ze eruit zagen als ’officiële’ versies.

De woordvoerster van Bol.com laat weten dat de imitatie-adapters per direct niet meer verkocht worden via de webwinkel. De winkeliers die ze via Bol.com aanboden, worden onderzocht waarna wordt beslist of de samenwerking definitief wordt opgezegd.
 
Toch blijkt het ook om dure opladers te gaan en die dan toch nep bleken te zijn.
Maar mensen moeten ook gewoon de oplader er uit halen als ze klaar zijn.
 
Beide waar.
Al doe ik dat uitschakelen ook niet:(.
MIjn printer adapter, LSbox adapter, vaak toch ook de gsm adapter, dect telefoon adapter, glasvezel kastje, gewoon modem enz.
Het grootste gevaar zit hem m.i. echter in de Li-ion gevoede apparaten.
Ik moet toch eens overwegen die uit te zetten. Kost me maar één schakelaar omzetten maar opstarten van met name mijn modem duurt dan weer even.
 
Opladers van ipads, iphone ed haal ik ook uit. Modem, telefoonantwoordapp, humax blijven altijd in. Ik hoop dat dit altijd goed blijft gaan.
Ik heb een aantal jaar terug voor een asus tablet een oplader gekocht bij een nederlandse webshop. Toen ik dat ding kreeg stond er geen enkel keurmerk op. Alleen een sticker “made in china”. Toch verkocht in nederland.
 
Het is zelfs moeilijk om origineel te bestellen, ook al beweert de verkoper dat ze origineel zijn. Meestal is, volgens mij, de prijs de beste indicatie.
Zeker met laad/usb snoertjes is er een groot verschil. Ik probeer er wel eens een te repararen en dan zie je bij demontage echt wel het verschil tussen een bv. origineel Samsung kabeltje van € 20 en een vervanger voor € 7.50: degelijkheid van montage, extra afscherming enz.
 
Daar ben ik het wel eens, tegenwoordig is het lastig om er achter te komen of het niet nep is. Ondanks de hogere prijs.
 
Wat ik nog bedenk: GSM-laders zijn bedoeld om gedurende korte tijd veel stroom te leveren. Supplies van bv printers ed. zijn bedoeld om gedurende langere tijd niet zo veel te leveren en gedurende pieken een wat zwaardere belasting. Monitoren, routers ed. vallen hier tussen in en moeten voortdurend hetzelfde vermogen kunnen leveren.
Er zit dus echt wel verschil in de toepassing en daarmee aan de eisen die er aan en supply gesteld moeten worden.
 
Ja daar heb je een punt.
Maar wat heb je aan strenge eisen, als er imitatie op de markt wordt gebracht die niet zijn getest.
Maar namaak is tegenwoordig heel normaal geworden.
Kijk maar eens dit jaar al wat er over kleding, sigaretten, alcohol en apparaten in het nieuws is geweest.
 
Ja. De bescherming hiertegen, vooral in China, telt niet mee. Daar mag alles. Ik heb me ook eens laten verleiden om bij Alibaba wat sd kaartjes te kopen. Die kon ik gelijk weggooien, ook al stond er Samsung op.
 
Ja dat is het risico van al die goedkope websites.
Ik hoor bijna elke dag wel iemand die op zulke sites dingen bestelt.
Ook dat het vaak rommel is, maar de prijs er dan ook naar is.
 
Ik zie het meer als een site voor buitenkansjes. Maar als het te mooi is om waar te zijn....
Bedenk wel dat het een site is net als Marktplaats waar andere bedrijven hun spullen aanbieden. De bescherming is echter wel goed, ten minste, als je bij een bedrijf met kopersgarantie koopt.
Wat je er wel goed kunt bestellen zijn goedkope zaken waarvan je accepteert dat het mis kan gaan. Ik koop er wel eens goedkope elektronische circuitjes. Dan weet je dat die uit restpartijen o.i.d. komen. Die zijn allemaal goed gebleken
Mijn zoon wilde eens een aantal zaden voor aquariumplanten hebben. Toen ze binnen kwamen bleken er géén sporen bij te zitten van planten die zich alleen via sporen vermenigvuldigen. Het ging maar om een Euro of 5 - 6, maar we kregen ze wel onmiddelijk terug. Ook moet je alleen kleine dingen bestellen ivm de douane kosten. Als je besteld via Chinees Air vervoer betaal je ook geen vracht. Het is echt ongelooflijk.
 
Gezien het feit dat veel mensen daar bestellen gaat het voor het grote deel wel goed.
Mijn broertje had via Light in the box led peertjes gekocht en ze hadden de verkeerde gestuurd.
Contact gehad en er werden gratis nieuwe gestuurd, weer de verkeerde, weer contact gehad en toe eindelijk de goede soort.
Dit allemaal voor een bedrag van nog geen 10 euro.
Maar hij zat wel met een doos vol verkeerde lampen :)
Maar je moet gewoon goed weten wat je koopt, een collega kocht een race shirt voor 30 euro, maar na 1 keer wassen wist hij dat het een nep shirt was.
 
Pas kwam ik nog een nep oplader tegen. Hand mijn tablet eraan. Het ding wordt vreselijk heet en begint te stinken. Nu dan weet je al genoeg. Dat zijn inderdaad de opladers die van de hitte in de brand kunnen vliegen.
 
Nadeel is dat je ook in sommige respectabele winkels namaak Apple opladers in je hand gedrukt krijgt en dat de verkoper dan zegt: "Ja, hij is niet echt van Apple, maar hij is even goed, hoor!" De leek gaat dan af op het oordeel van de verkoper.
Mijn vriendin heeft een iPhone. Daar krijg je natuurlijk een oplader bij. Ze wilde een extra oplader om op haar werk te gebruiken, dus gingen we naar een elektronicazaak in mijn dorp. Nee, echte opladers van Apple had hij niet. Die waren onzinnig duur, vertelde de verkoper. Dus gingen we daar weg met een oplader die misschien 5 euro goedkoper was dan een originele van Apple.
Kan mijn vriendin haar iPhone opladen met die namaak oplader? Ja, dat kan, maar zodra de batterij vol is, gaat de oplader herrie maken en wordt hij warm. Dan trekt ze hem snel uit het stopcontact. Zo'n oplader mag je dus zeker niet zonder toezicht gebruiken. Ik weet in ieder geval al een cadeautje voor haar verjaardag: een echte iPhone oplader van Apple.

Het grootste deel van die namaak opladers blijkt niet veilig te zijn: 99% of counterfeit Apple chargers fail basic safety checks
 
Bovenstaande geldt niet alleen voor de opladers van Appple nee ook de artikelen van Samsung hebben er last van. Is het dan aan de fabrikanten om daar wat aan te doen? Ik vraag het mij af. Zelf zou ik namelijk niet weten hoe ze de namaakproductie tegen moeten gaan.
 
Dit geldt voor alle merken opladers, want alles wordt tegenwoordig nagemaakt.
Maar zo als Porrelaar al aangeeft, moet je de opladers alleen gebruiken als je er in de buurt bent,
scheelt mogelijk een hoop brand schade
 
Doe je dat niet. Dan is goedkoop toch echt duurkoop want dan kan het je wel eens veel geld kosten.
 
Mijn telefoon en antwoordapparaat staat altijd aan de “oplader”/ adaptor . Voor de batterijen die in de telefoon zitten en het is zo lullig als er gebeld wordt als je er niet bent om het dan uit te trekken. Rest van de opladers gaan altijd uit als ik niet ben. Ook snachts niks aan de opladers. Soms vergeet ik nog wel eens de kruimelzuiger uit te doen.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan