• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Breedband komt niet door

Status
Niet open voor verdere reacties.

willem269

Gevestigd lid
Lid geworden
22 dec 2014
Berichten
215
Waarderingsscore
8
Hallo, we zijn deze week overgegaan van 50 Mb via de kabel naar 200 Mb via glasvezel. Het effect is tot nu toe 0,0. In de Fritzbox 7360 hebben we op advies van de 'kabelaar' 200000 kbs download en 100.000 upload ingevuld. Bij speedtest via Ookla komen we (nu) op 19,19 down en 21,72 up met een ping van 14.
Via wieistmeineip.de zijn de waardes 19,61 en 19,13 en de ping ook 14
Die waardes liggen lager dan met de 'oude' 50 Mb waar we tot 24 á 25 haalden.
Bij een laptop aan datakabel komt 111 Mb aan download binnen en 106 Mb aan download binnen.
Router zit op begane grond, net als computer. In computer zit, aan kabeltje, een Fritzbox WLAN stick.
In lijn van computer naar router staat diepvrieskast.

Volgens de breedbandaanbieder is de Fritzbox 7360 wel geschikt. Zelf bieden ze routers te huur aan van de types 7530 en 7590.

We bellen ze maar weer......
Of heeft iemand een beter idee, gouden tip
 
Maar dat betekent dus dat de 7360 gewoon geen 200 Mb aan kan? Dan moeten we dus aan een andere router.
 
2 poorten zijn Gigabit dat is veel meer dan die 200. Heb je alle stappen onder 1 gevolgd in de door mij gegeven handleiding?
 
Toevallig het modem al eens herstart?
 
Modem restart, Lan verbinding gecheckt, alle stappen uit dehandleiding gevolgd maar geen verandering of verbetering.
 
Welke provider en zelf aangesloten of laten doen?
 
Als ik me niet vergis kun je er maar 1 poort op gebruiken of liever gezegd er blijft er maar eentje over.

Dit zag ik bij de specificaties:
• 2 x gigabit-ethernet, 2 x fast-ethernet, dus 2x 1 gb en 2x 100 mbit poorten.

Je hebt 1 gigabit poort nodig voor de kabel wat van je modem af komt.
De tweede poort kun je een switch op zetten en dan heb je overal Gigabit op dus dan moet die 200 MB geen probleem zijn.

De twee andere poorten zijn maar 100 mbit. Dus die zou ik dan niet (meer) gebruiken.
En Eco instellingen op die poorten uitzetten. Zodat ze full power hebben.
 
Hallo, en tot zo ver bedankt. Vandaag komt er iemand die er verstand van heeft. Intussen van hier en daar het een en ander gehoord maar weet niet wat wel en niet waar is.

1. Router wordt niet meer gesupport en, aldus provider die graag een 7590 verhuurt, 'kan nog wel maar houdt niet over'. (De klantenservicemedewerker gebruikt andere woorden, heel veel, maar hier kwam het op neer.
2. Computers zijn te oud, hebben geen ingebouwde wifi dongel, staat er nu aan draadje naast braaf te knipperen.
3. Diepvrieskast kan storingsfactor zijn, staat op meter of 4 van router.
4. Mesh netwerk aanleggen
5. Router via 10 meter datakabel Cat 8 naar woonkamer halen, waar computers staan.
Aanbieder breedband is overigens, we wonen net over de grens in Duitsland,Grafschafter Breitband
Eens kijken wat de expert te melden heeft.
 
Nog een vraagje. Weet een van jullie wat het verschil is tussen een Fritzbox 7530 en de 7590, behalve circa 30 euro.
Mij zeggen de specificaties niks. Het zit er voorlopig niet in dat we naar 500 Mbs overgaan. Laat dit eerst maar eens werken. Of is de 7590 echt veel beter, sterker, sneller......
Groet,
Willem
 
Er zit snelheid verschil in beide routers, dat zal de prijs ook naar zijn.
De 7530 maximale snelheid 2,4 ghz 400 Mbps
De 7590 maximale snelheid 2,4 ghz 800 Mbps
De 7530 maximale snelheid 5 Ghz 866 Mbps
De 7590 maximale snelheid 5 Ghz 1,733 Mbps

De 7590 heeft ook WPA3 ondersteuning en de 7530 niet.

De 7590 heeft 2 ubs poorten en de 7530 maar 1.

De 7590 heeft ook nog een extra optie ->
Telefooncentrale met DECT-basis voor tot 6 handtoestellen
5 geïntegreerde antwoordapparaten inclusief voice-to-mail

De 7530 komt uit 2017 en de 7590 uit 2018.
Ik weet niet hoe lang je normaal firmware upgrades krijgt, maar dat is dan iets om na te kijken.

Dus je krijgt voor 30 euro meer opties en snelheid.
 
Firmware updates krijg je toch wel een aantal jaren dus ik zou me daar niet al te veel zorgen over maken. Ik heb een 7490 en die heeft er ook pas nog een gehad.
Veelal zit er zo gek veel verandering niet in. Wat bugfixes, nieuwe Mesh optie en dat soort dingen vaak. Wifi of LAN snelheid worden bij een firmware update niet hoger.

V.w.b WPA3 zou ik kijken hoeveel WPA2 apparatuur je nog hebt. Er zit een optie WPA2/WPA3 in, maar ondanks dat hier WPA2 ondersteund zou moeten worden, blijkt dat apparatuur met WPA2 (bijv. een laptop) die geen WPA3 aan kan moeite heeft met verbinding te maken bij deze instelling. Terwijl dat wel zou moeten kunnen.
Zo gauw deze dan op alleen WPA2 zet maakt de laptop meteen verbinding.
 
In computer zit, aan kabeltje, een Fritzbox WLAN stick.
In lijn van computer naar router staat diepvrieskast.
Dus de computer is via wifi verbonden? Dan zit daar vrijwel zeker het probleem.
De FB-7360 kan makkelijk 200 mbit aan. De 7360 werd door o.a. Xs4all als modem geleverd bij 100/100 mbit glaslijnen. Daar zit zeker weten het probleem niet. Althans niet in de hardware.

Sluit de boel eens bekabeld aan een gebruik speedtest.net van Ookla om een snelheid de meten.
 
Laatst bewerkt:
2. Computers zijn te oud, hebben geen ingebouwde wifi dongel, staat er nu aan draadje naast braaf te knipperen.

Ik denk dat hier ook een deel van het probleem vandaan komt. Oude computers kunnen soms de snelheid ook niet aan. Mijn oude pc van 2008 haalt hier op het netwerk ook een downloadsnelheid van 40 Mbps, terwijl mijn nieuwe werklaptop (op dezelfde netwerkpoort) 360 Mbps haalt.

Het beste om te testen wat de internetsnelheid is, is een modern apparaat direct met een kabel op de modem aansluiten. Als daar de snelheid wordt gehaald die geadverteerd wordt, kun je verder zoeken in je interne netwerk.

Wifi kent ook nog een aantal storende factoren, zoals magnetrons, koelkasten, muren en dergelijke. Afhankelijk van de sterkte van het signaal en de storing onderweg zal er een bepaalde snelheid gehaald worden. De fritzbox zou in theorie 300 Mbps moeten halen en kan de snelheid van je abonnement dan wel aan als er geen storende factoren zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan