• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

C-mos batterij verwisselen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veng

Elite lid
Lid geworden
27 nov 2012
Berichten
6.543
Waarderingsscore
137
Mijn C-mos batterij zit er al vanaf het begin in (2012). Zowel laptop als desktop. Ik heb er nooit bij stilgestaan maar blijkbaar is het tijd om die eens te vervangen. Nu vraag ik me af hoe lang de bios-instellingen behouden blijven als ik de C-mos batterij aan het verwisselen ben. Ik neem aan dat er wel een condensator achter zit om de instellingen nog even vast te houden?
Ik weet nl. echt niet welke instellingen ik 8 jaar geleden allemaal gemaakt heb.
 
Dingen gaan heeeel lang mee en waarom wisselen als de tijd nog goed staat, dus, why?

BIOS/EFI doorlpen en foto's maken, weet je hoe het staat en veel zal er niet zijn aangepast.
 
"waarom wisselen als de tijd nog goed staat"
Ik dacht beter voorkomen dan genezen. Als je wat searched kom je maar beperkte levensduren tegen. 2 Tot 5 jaar lees ik regelmatig.
Voor de desktop is wisselen natuurlijk zo gedaan maar voor de laptop niet. Daar heb ik ook vrijwel niets aangepast in de Bios. Mss alleen de bootvolgorde.
Maar ik denk dat ik idd maar eens de bios settings ga vastleggen. Je weet toch nooit waar het goed voor is.

Los van dat alles vind ik het gewoon interessant om te weten. Ik kan me ook voorstellen dat het circuit zo is ingericht dat de C-mos alleen gebruikt wordt als de spanningen er af zijn.
Mijn laptop staat nooit met lege accu en mijn desktop staat maar 9 uur pers dag uit.
 
Was geen slecht voorstel om even foto's te maken👍 Het zijn nogal wat instellingen.
Toch zou ik graag de status van de C-mos cel weten. Ik ben graag voorbereid. Ik zal zo eens kijken of ik er gemakkelijk bij kan en even proberen te meten zonder hem te verwijderen.
 
Toch maar even de spanning gemeten: 3.2 V (een nieuwe meet ik 3,35 V). Die kan dus nog wel een poosje mee.
Gelijk maar weer even de CPU-fan schoongemaakt.
Temperaturen zijn altijd laag. Ik doe er ook weinig zwaar werk mee. Ik wilde een stille pc en die heb ik: Flinke Zalman koeler en géén fan op mijn videokaart (GeForce GP720 Silent).
Ook even gekeken waar de C-mos in mijn laptop zit maar die moet daarvoor flink uit elkaar. Daar meet ik dus even helemaal niets aan.
Die C-mos hoeft ook helemaal niet hard te werken als je het circuit ook langs andere weg van spanning voorziet. Zelfs kun je daarmee je c-mos enigszins opladen, al weten velen dat niet.
Overigens: mijn desktop uit 2002 (Pentium 4 o.i.d) protesteert ook nog steeds niet met zijn klok!
 
meestal kan je de instellingen ook gewoon in een bestand opslaan.
zodat je ze opnieuw kan inlezen
 
Hm. Ga ik zo meteen ook even naar kijken. Ik zag wel dat je geoptimaliseerde instellingen kunt terugzetten maar verder heb ik niet gekeken. Dom dom want dat is wel een stuk gemakkelijker.
 
Prima tip 👍. Ik kan zelfs 8 profilen opslaan, al heb ik aan 1 genoeg. Al sla je ze blijkbaar binnen de bios op.
 
De CR2032 gaat maximaal zo'n 10-12 jaar mee, maar dat is van heel veel afhankelijk. Let op dat je er eentje koopt van kwaliteit, een merknaam graag met een THT van zeker 10 jaar. En dat het lithium is, en geen alkaline, die bestaan ook !
Ik kocht anderhalf jaar geleden twee kaartjes van 8 stuks bij Action, lithium, 'Best before 08-2020', nu zijn ze weg, 2,8 Volt in de verpakking, zelfs de weegschaal wil er niets meer van weten.

Laptops hebben meestal een oplaadbaar type.
 
Ik heb vier reserve liggen van Duracell. Best use before 2030.
Wat er nu in zit weet ik niet maar blijkbaar is het een goede (kwam met het mobo). want hij staat immers nog op 3.20 V
Het verbruik van de ram is blijkbaar nihil en is er alleen verval door interne lek.
 
3,2 is genoeg, maar wel onderweg. 3,32V is het hoogste wat ik lees.
Stroomverbruik is inderdaad nihil. Het is allemaal MOSFET en het gaat daarbij om spanningsbehoud.

Heb je die nieuwe gemeten ?
 
Ja. Die zit, op 3.27 V, met twee verschillende meters gecontroleerd (Philips en Fluke)
 
Goed om te weten. Ik heb een half uur gegoogeld en wist het nog niet zeker. Ik wil dat getal nu maar zo onthouden, hoef ik zelf geen nieuwe te gaan halen 😎
 
Ik heb een poos geleden een computerlogboek gemaakt. Nu hoef ik alleen nog te onthouden dat ik het moet inschrijven;)
 
Ik hou al sinds 1998 een logboek bij. Kladblokje op elke PC dat ik had of heb. Ja.... dan wel invullen natuurlijk.

Snelkoppeling openen, ctrl+end en Enter om naar beneden te gaan, F5 voor datum en tijd en Enter, en.... tokkelen maar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan