• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost C-partitie laat zich maar beperkt verkleinen

euronat

Nieuw lid
Lid geworden
31 jan 2012
Waarderingsscore
2
Ik heb een probleem met het verkleinen van mijn C-partitie om een D-partitie te kunnen maken op mijn net aangeschafte tweedehands laptop. Het gaat om een Asus Vivobook 17 Intel Core i3 met een SSD van 512 GB die draait op Windows 11 Home. De computer is opnieuw ingesteld en er staan nog geen persoonlijke data op.

De C partitie is 475,43 GB groot, waarvan 426,46 GB vrije ruimte. Verkleinen lukt met schijfbeheer echter niet verder dan tot 312854 MB waarna voor de nieuw te vormen D partitie slechts 173982 MB overblijft. Dat laatste is te weinig om alle persoonlijke gegevens te herbergen die ik daar wil kunnen opslaan.

Tot nu toe heb ik op mijn laptops altijd een D-partitie van ca 300 GB kunnen aanmaken waarna en bij een 512 GB opslag nog ruim voldoende ruimte over is voor de C-partitie.

Ik heb na zoeken op internet begrepen dat het probleem mogelijk wordt veroorzaakt door “niet verplaatsbare bestanden” van Windows die het verkleinen blokkeren. De aanwijzingen die ik vond om die tijdelijk uit te schakelen zijn echt iets voor zeer gevorderden, en daar behoor ik niet toe. Ik durf daar niet aan te beginnen. De commerciële schijfbeheerprogramma’s die ik vond op internet beloven allen gratis te zijn, maar dat zijn loze beloften. Bij al die programma's zijn bijna alle functies uitgeschakeld als je niet opwaardeert naar een betaalde versie. De prijzen daarvoor zijn hoog, te hoog voor eenmalige toepassing voor mijn tweedehands laptop.

Ik vind het niet prettig om al mijn bestanden op te slaan op de C-partitie waarop ook de systeemprogrammatuur staat. Kan iemand mij helpen aan een oplossing, die ook voor een niet deskundige is uit te voeren?

'Windows opnieuw installeren. Tijdens de installatie de bestaande partities verwijderen en de juiste grootte aanmaken.

Dank voor het antwoord, Enigma. Maar hoe moet dat? Bij opnieuw installeren heb ik geen mogelijkheden gezien om partities te verwijderen of aan te maken....

Kan gewoon in de installatie GUI, laat Windows de boel eerst zelf indelen en gebruik na installatie de gratis Minitool om de boel opnieuw in te delen, dien je wel een ruimte te creëren achter de laatste partitie, partities moeten worden opgeschoven.

Je hebt namelijk 3 partities nodig voor Windows die dan worden aangemaakt, de UEFI partitie, de herstel partitie en de systeem partitie.

Als je eerst zelf gaat indelen kan het fout gaan heb ik ondervonden.

Dank voor het antwoord, Enigma. Maar hoe moet dat? Bij opnieuw installeren heb ik geen mogelijkheden gezien om partities te verwijderen of aan te maken....
Download windows 11 iso hier en maak een usb stick ermee.

Start dan vanaf deze usb stick en je kan dan wel partities maken en verwijderen.

:cool: de simpelste oplossing zou ook kunnen zijn schaf een externe harde schijf aan.
kun je alles op kwijt wat belangrijk is.

Nogmaals dank voor alle reacties. Het heeft me op weg geholpen, maar de reddende engel was de tip om te kijken naar Resize-C.com en daar de IM-Magic Partition Resizer te downloaden. In tegenstelling tot alle andere partitie-programma's die ik heb bekeken (EaseUs, PartionWizard, Niubi enz) die veel beloven maar je direct door leiden naar betaalde versies als je iets wilt uitvoeren deed IM-Magic Partition Resizer wat het beloofde: het verkleinde mijn C-partitie en maakte een nieuwe D-partitie aan. En dat alles in nog geen twee minuten. In mijn geval was dat alles betrekkelijk risicoloos, ik heb de computer net aangeschaft en er staat buiten Windows 11 nog niets op. Ik kan hen nu gaan "inrichten".
In ieder geval is mijn probleem opgelost en ik dank iedereen voor het meedenken!

Mij lukte het in ieder gevalmet Patition Wizard Free niet. Met IM-Magic Partition Resizer was het geen enkel probleem, daar werkte alle functies in de gratis versie.

@Pearl
Dank je wel voor de tip.
Ik heb Magic Partition Resizer ook gebruikt om een partitie te vergroten.
En dit werkt super en makkelijk.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan