• Hulpvragenden in dit forumonderdeel worden enkel geholpen door daartoe bevoegde teamleden.
    Dit is belangrijk, zodat de hulpvragende goed geholpen kan worden zonder (goedbedoelde) aanvullende berichten van andere leden.
    Reageren op andermans discussie is daarom uitgeschakeld.
  • De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

In Behandeling C: partitie vergroten (SSD)

Status
Niet open voor verdere reacties.

roosjevos

Vaak hier
Lid geworden
14 okt 2011
Berichten
520
Waarderingsscore
0
Al enige tijd kleurt de C: rood als zijnde ruimte tekort. Windows 10 komt nu met een update en blijft hangen op 78% en ik vrees dat dat ermee te maken heeft? De update heb ik afgebroken en Windows heeft zichzelf netjes teruggezet naar de vorige versie.
Maar het is natuurlijk maar een kwestie op tijd. Daarom wil ik de C: vergroten.
Er zitten 2 schijven in mn laptop. C en D zijn samen 1 schijf (SSD) en D: kan makkelijk 75 GB missen.
Kan ik dit makkelijk én veilig doen door rechtsklikken in Computerbeheer, de D: te verkleinen en daarna de C: te vergroten? Ik lees nl in een ander topic "dat die prut werkt".... of is het beter te doen met de Minitool Patitionwizard?
Graag advies.
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    159,7 KB · Weergaven: 28
Heb je om te beginnen al eens een schijfopruiming (systeembestanden opschonen) gedaan. Daarna met minitool od Aomei partition wizzard D-partitie verkleinen om daarna C-partitie met vrijgekomen ruimte te vergroten. Met schijfbeheer gaat deze beweging niet lukken, vrees ik.
 
Wat een knoeiboel !
waarom heeft partitie6 geen schijfletter ?
 
denk niet dat het mogelijk is om de C te gaan vergroten aangezien er tussen de C en de D een herstel partitie aanwezig is ...je kunt enkel de C vergroten indien de D aansluit op de C !

#Swaken waar tel jij 6 partities je bedoeld wellicht de laatste van de 5 deze heeft inderdaad geen letter .*
*waarom dat deze 12 gb recovery partitie aanwezig is ontgaat me of het moet zijn dat het hier gaat om de recovery partitie die eerder aanwezig was voor dat er de Windows 10 op kwam en in feite is deze dan onder de Windows 10 niet meer te gebruiken tenzij de TS eerder terug wilt naar de Windows 7.

**de TS heeft wellicht een Windows 7 geupgraded naar de Windows 10 aangezien ook zijn door het systeem gereserveerde systeempartitie maar een 100Mb is terwijl dit in feite minstens 350Mb is of zou moeten zijn onder de Windows 10
 
Je kunt gewoon de partities met Minitool opschuiven zodat de vrije ruimte naast de C: terecht komt......
 
Je kunt gewoon de partities met Minitool opschuiven zodat de vrije ruimte naast de C: terecht komt......

Hoi Lange Pier, kan en wil jij een handleiding maken over dat Minitool te gebruiken in diverse situaties?
Want jij beveelt dit tool zo vaak aan en wat je nu schijft over het opschuiven van partities is natuurlijk heel interessant.
 
-Ik heb idd destijds geupgrade van Windows 7 naar Windows 10 (en ik wil niet meer terug naar Windows 7)
-Schijfopruiming heb ik gisteravond al gedaan
-Treesize geeft bijgevoegde bijlages.
 

Bijlagen

  • Knipsel1.JPG
    Knipsel1.JPG
    77,7 KB · Weergaven: 5
  • Knipsel2.JPG
    Knipsel2.JPG
    80,4 KB · Weergaven: 4
Hoi Lange Pier, kan en wil jij een handleiding maken over dat Minitool te gebruiken in diverse situaties?
Want jij beveelt dit tool zo vaak aan en wat je nu schijft over het opschuiven van partities is natuurlijk heel interessant.

Gráááág een handleiding :yum
 
Ik heb de handleiding gelezen en wat filmpjes gezien op YouTube. Kan ik simpelweg met de Minitool de D: verkleinen en daarna de C: vergroten of geeft dat problemen met de '798 MB Herstelpartitie'?
En wat te doen met de 100 MB, kan ik dat zonder problemen vergroten naar 350 MB?
Ik ben helemaal niet thuis in dit soort dingen vandaar graag advies.....
 
en wat is het verschil tussen Resize en Extend (en welke moet ik gebruiken:cool:)?
 
in het kort ja al datgene jij wenst te doen is mogelijk met de minitool genoemd door LP
stap gewijs dien je eerst dus de C te verkleinen met 250Mb en vervolgens deze vrije ruimte van 250Mb toe te wijzen aan de 100MB >deze dien dan eerst uitgevoerd te worden door op "apply" te klikken mogelijks dien je dit dan nog eens te bevestigen ..
de volgende stap daarna is dan om de D te verkleinen en om deze dan toe te voegen aan de C .. ook hier weer dien nadat je aangegeven heb om de C te vergroten met de vrij gemaakte ruimte van de D op "apply " te klikken en dit te bevestigen ...
***letop je systeem dient wellicht nu herstart te worden aangezien je de C wenst te vergroten dient dit buiten Windows om te gebeuren en zie jij mogelijk een zwart Dos scherm van de bewerking zelf ...NIETS om je ongerust te maken ...laat alles op zijn beloop en je systeem herstart zichzelf nadat de bewerking voltooid is .
 
je dient de optie move/resize te gebruiken en zeker niet extend !
 
Tip, pak een (oude?) harde schijf erbij, ga daar Windows opzetten en dan kun je met hartlust op die schijf Minitool uitproberen, van je fouten leer je het meest.:)
 
dank je maar toch nog andere vragen:
- Als ik de C: verklein, moet dan de Unallocated space BEFORE of unallocated space AFTER op 250 MB staan?

- het verkleinen van C: en het toekennen aan '100 MB' wordt dat gezien als 1 stap (APPLY) of moet ik verkleinen C:, APPLY. Vergroten '100 MB', APPLY. doen?
 
Haha, Windows zetten op een harde schijf en naar hartelust met Minitool experimenteren:scream::scream::scream:, dat is zo nót my cup of tea....
Ik zit hier voor al met zweet in mn handen, huiverig om mn geliefde laptop om zeep te helpen! (vandaar dat ik alles stapvoorstap vraag:oops:)
 
- het verkleinen van C: en het toekennen aan '100 MB' wordt dat gezien als 1 stap (APPLY) of moet ik verkleinen C:, APPLY. Vergroten '100 MB', APPLY. doen?

Weet u waar je over bezig bent ?
Wat is C: en wat is die kleine partitie van 100 MB ?
 
indien je de C met 250Mb gaat verkleinen dan dien deze niet toegewezenruimte voor de C komen te staan in de wizard van Minitool ...vervolgens dien je deze 250Mb aan je 100Mb toe te voegen ...m.a.w. heb je eenmaal de 250Mb niet toegewezenruimte verkregen klik je de 100Mb partitie aan en kies je resize >vervolgens vergroot je deze met deze 250Mb ( let hierbij op dat dan ook alles gebruikt word er mag niets van een niet toegewezenruimte overblijven tussen de systeempartitie en de C partitie ) ***werd alles toegevoegd aan je 100Mb systeempartitie klik je op apply

@Swaken jij gaat de TS wederom met vragen bestoken welke overbodig zijn ...de TS vraaft om een oplossing ..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan