• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

C-schijf loopt vol.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berend Jansen

Gewaardeerd
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
1.333
Waarderingsscore
45
Het viel me vandaag opeens op dat de C-schijf nog maar 13,9 GB beschikbaar heeft.
Normaal gesproken schommelt dat tussen de 23 en 27 GB, afhankelijk van gebruik van tijdelijke bestanden etc.
Er is de laatste tijd niets nieuws geïnstalleerd. Een hele boel programma's staan zelfs op de D-schijf (partitie van de ssd).
Bestanden staan op E en F.
Is er een verklaring voor deze afname van ruimte?
Ik gebruik af en toe Adobe Premiere Pro, maar die zal toch de tijdelijke bestanden verwijderen, neem ik aan?

1588613857704.png
 
Met TreeSize Free | JAM Software heb je snel ontdekt waar de inbeslagname van de ruimte zit.
Herstelpunten, temp folders, door Windows gereserveerd enz. Het kan van alles zijn.
 
Maak je gebruik van de slaapstand?

En je gebruikt nog W8/8.1?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geen slaapstand en inderdaad: Windows 8.1
 
Niks mis met Windows 8.1 natuurlijk en wordt nog drie jaar ondersteunt.
Maar maak jij jouw Windows wel eens schoon?
 
Ik maak 'm regelmatig schoon met Schijfopruiming.
Hoe dan ook: ik heb, met ondersteuning van een bevriende video-expert, de oorzaak gevonden.
Het blijken de cache files van Adobe Premiere Pro te zijn. Deze map geleegd en ziedaar: zomaar bijna 10 GB erbij!
 
Daarmee niet gezegd dat er niet nog meer extra ruimte te winnen is.
 
ruim je ook wel eens de systeem bestanden op.
dit is een apart knopje bij schijfopruiming (in win10)
Windows bewaard alle updates als je dat niet doet.
 
Lees nog niets over deze tool wat die heeft gevonden.......
Openen als admin en uitvouwen.
Ik heb laten zoeken op grootte en de tijdelijke bestanden van Adobe Premiere Pro waren de "boosdoener".
Daarna de lokatie van de cache naar een andere partitie verplaatst.
 
Toch vind ik die vrije ruimte maar beperkt maar als jij tevreden bent ben ik dat ook;)
 
Ik kan moeilijk meer weghalen zonder de werking van programma's aan te tasten...
Heel vroeger (onder Windows 95 of 98) was er een hulpprogramma om programma's naar een andere partitie te verplaatsen inclusief alle (registerver-)wijzingen. En dat werkte zeer goed.
Ben de naam even kwijt en heb ook geen idee of dit soort tools er nog zijn.
 
De vraag die ik interessant vind, is wat doe je straks als blijkt dat de Windows reiniger uit Windows gesloopt is?
 
"Ik kan moeilijk meer weghalen zonder de werking van programma's aan te tasten "
Zeker. Daar moet je ook erg voorzichtig mee zijn. In elk geval zorg ik zelf dat ik een goede image van mijn c:-schijf heb voor ik me uit verveling weer te buiten ga aan "opruim" programma's. Je zou echter verbaasd kunnen zijn over hoe veel nutteloze files er vaak nog in je OS staan. Zelf raakte ik bv. 5 GB kwijt door mijn folder "windows" "installer" door een progje op te laten ruimen. Met angst en beven weliswaar. Het origineel van de folder heb ik nog een jaar bewaard maar het progje (Installer PatchCleaner_1.4.2.0.exe) heeft echt goed werk geleverd.
Van zo'n uit de kluiten gegroeide installerfolder heb je overigens niet zo snel last maar die van mij was bijna 11 GB groot.
 
Om progs te verplaatsen, partities aanpassen qua grootte kan ook nog.
 
Waar ik zelf geen ervaring mee heb maar je kunt waarschijnlijk ook nog alles comprimeren als je meer vrije ruimte wilt? Zelf kies ik echter eerst voor grondig opruimen. Bv je herstelpunten want ik gebruik alleen images. Herstelpunten is toch niets;)
 
Kunnen wel blijven gissen maar naast de cache van Adobe weten we niets over de bestanden en de groottes ervan.

Comprimeren is af te raden, als er een bestand die erin zit moet worden gebruikt gaat dat tergend langzaam, grotere schijf aanschaffen......
Optie stamt nog uit de tijd dat schijven van een paar gig. honderden guldens kosten.
 
Screenshots van diverse uitgeklapte mappen van Treesize b.v.
 
"Hulpprogramma om programma's naar een andere partitie te verplaatsen inclusief alle (wijzingen)"

Dit kan je bereiken met oa EaseUS PC-Trans (is niet gratis!)
Hiermee kan je programma's kopïeren of verplaatsen naar eender welke plaats (partitie, schijf...).
Ik heb zo programma's compleet met alle instellingen gekopïeerd naar mijn laptops. Werkt zonder fouten.

1588760065259.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan