• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost C schijf partitie met besturing erop in het rood.

  • Onderwerp starter Verwijderd lid 166019
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 166019

Gast
Dag, probleem hier dus , heb partitie met ongeveer 25 GB waar windows 10 net opnieuw op heb gezet. Maar hij staat al in het rood, als op de schijf klik en alle weergegeven mappen het totaal aan Gb achterhaal door alles in blauw te zetten (zeg maar) en totaal aan gigabite in beeld krijg door eigenschappen te drukken, kom ik op 15 komma nog wat aan GB, dus nog bijna 10 gig over ipv de 1,6 die die aangeeft dat er nog is, wat zie ik hier over het hoofd ? Alle documenten , downloads e.t.c. al overgezet naar andere schijf. Documenten is dus leeg op c, zover ik zie. De map kon ik om een of andere reden niet verplaatsen, zoals downloads wel gewoon op de lokatie ergens anders kon geplaatst, en dat eerder ook gewoon met documenten wel gedaan, maar nu werkt dat niet dus, één of andere reden. Ook krijg ik de melding dat documenten niet kan verplaatst, vanwege dat er een map in zou zitten waarbij dat niet mogelijk is, maar zover ik zie is documenten nu helemaal leeg, dus geen idee welke map dat dan zou moeten zijn. Iemand die dit wat op zou kunnen helderen voor mij misschien ?
 
Op de c: schijf staan ook een stel verborgen bestanden die, afhankelijk van je computer, makkelijk die ruimte in beslag nemen. 25 gb is gewoon te weinig voor een c: schijf.

Documenten map probleem? Ik heb geen idee, behalve dat er misschien een verborgen bestand in staat.
 
Yep wat Enigma al zegt. Bij mij zit er ook dik 30 GB tussen (inclusief verborgen mappen en bestanden). 25 GB is echt veel te weinig, 50 zou net kunnen.
 
Wat je eventueel nog wel kan doen (voorzover je dat al niet gedaan hebt) is de HIBERFIL.SYS verwijderen, alsmede temp files en d.m.v. schijfopruiming systeembestanden opschonen. Maar voor het opschonen en daarmee ruimte vrijmaken heb je natuurlijk ook de bekende tooltjes.
 
Wat je eventueel nog wel kan doen (voorzover je dat al niet gedaan hebt) is de HIBERFIL.SYS verwijderen, alsmede temp files en d.m.v. schijfopruiming systeembestanden opschonen. Maar voor het opschonen en daarmee ruimte vrijmaken heb je natuurlijk ook de bekende tooltjes.
Nee, want na een paar weken gebruiken is die schijf alweer bijna vol. Paar programma's erop, en hij is echt vol.

Gewoon meteen goed oplossen, de schijf uitbreiden of een nieuwe grotere partitie maken en opnieuw installeren. Het is nog een vrijwel nieuwe installatie, dus veel werk verlies je er niet mee.
 
Ach ja, 25GB! Even niet goed opgelet, sorry 🧐
 
Is je schijf een IDE (40 pin kabel + witte Molex stroomconnector) of al SATA ?

Installeer Treesize Free. Na installatie rechtsklik je op C: (of een map), en start je vanuit het context menu Treesize. Die laat dan de werkelijk gebruikte ruimte in mappen zien, en geeft bij b.v. de map System Volume Information niet 0 bytes weer zoals die krappe Windows verkenner al 30 jaar doet.
C:\System Volume Information bevat een boel Windows spul waaronder herstelpunten.

 
Daarvoor was ook altijd goed, nu net na een herinstallatie niet meer, kan zijn dat updates had uitgeschakeld, niet zeker daarover. Alvast maar even gezegd, zal proberen rest antwoorden nog even duidelijker lezen later.
 
Daarvoor was ook altijd goed, nu net na een herinstallatie niet meer, schijf daarvoor geformateerd, dus geen windows old map die het zou kunnen zijn. Kan zijn dat updates had uitgeschakeld, niet zeker daarover. Alvast maar even gezegd, zal proberen rest antwoorden nog even duidelijker te lezen later. Ccleaner wel schijfopruiming gedaan (secure file overwrite), en verborgen mappen volgens mij ook met een functie in windows zelf opgeruimd, zie nu niet meer hoe dat gehad heb alleen, maar haast zeker dat dat al heb geprobeerd.

Antwoord geëdit.
 
25Gb als systeemmap is vragen om problemen, vroeg of laat loopt die toch tegen zijn limiet aan tenzij je een uitgekuiste/beperkte windows 7 installeert zonder veel bijkomende apps. Er zitten tijdelijke mappen op - zoals reeds gemeld - die je eventueel wel kan verwijderen (hiberfil.sys) of verplaatsen naar een andere partitie (pagefile.sys). Wil je echter zeker spelen: vergroten die handel.
Het niet kunnen verplaatsen van de map documenten kan wel eens iets te maken hebben met OneDrive (als standaardlocatie voor je systeemmappen).
 
Verder geen woorden aan vuil maken, 25Gb is gewoon te weinig, je kunt 100× zeggen dat het vroeger wel ging, maar dat doet niet terzake, het gaat nu niet, we zijn zoveel updates verder en daarmee is win10 ook verandert
Microsoft zei:
Hardeschijfruimte:
16 GB voor 32-bits OS of 32 GB voor 64-bits OS

Dus grotere partitie maken is de oplossing al het andere is prutswerk.
 
Bij een herinstallatie vanuit een werkend systeem bewaard win10 de oude systeembestanden.
deze kan je daarna verwijderen met schijfopruiming-systeembestanden opschonen en oude installatie aanvinken

maar 25GB is erg wening ik adviseer 100GB voor je systeem aan te houden.
 
En met updates uitchakelen ? Toch wat overschat naar mijn mening, hier Xp Laptop waarmee vaak alles ook doe, weinig problemen, al doe ik bankzaken er niet mee natuurlijk, alle dank voor vast goedbedoelde adviezen, daar niet van. Kon namelijk tot voor kort dus prima met 25 gig. Zal eerst eens uitzoeken (noem me maar dwars) of updates zijn geïnstalleerd misschien, en wat die al aan ruimte hebben opgeslokt. Al lijkt me ook weer dat die gewoon zouden worden meegeteld, bij gewoon weergeven van verbruikte hoeveelheid Gigs. Maar misschien later, voor wie nog een beetje bij blijft misschien.

Ps Was niet een optie voor alleen noodzakelijke updates ? Daar maar 's effies de loep op. Of iig bekijken eerst één en ander nog maar eens.
 
Blijft eigenwijs.
Even de 'oude' eisen van Win10 erbij gezocht
MS zei:
Beschikbare schijfruimte: 16 GB voor 32-bits besturingssysteem of 20 GB voor 64-bits besturingssysteem

Een verschil van 12GB
 
Opnieuw geïnstalleerd (noodgedwongen), nu ongeveer 1 gig die niet kan verklaren, dus opgelost. Mocht iemand benieuwd zijn naar details, al lijkt me dat raar, dan geven we die alsnog evekes.
 
Verhip, of ik heb verkeerd gekeken, of nu ineens updates of andere reden waardoor die weer 23 gb in beslag neemd terwijl totale som zegt 15,
nogwat te zijn, deze weer open dus, als niet te vervelend is. Had 30 gb van gemaakt, dus nu niet in rood, maar zelfde probleem.

Ps gaat me dus niet om of te weinig is voor windows 10, maar waar die extra gb's dan verscholen zitten, gezien die ze niet meerekend door eigenschappen te klikken op het totaal van alle aanwezige mappen op c, en voor de herinstallatie ze er ook niet waren (zat iig niet in het rood toen), dus het ook niet een soort verborgen vereiste mappen dan misschien zouden zijn. me dunkt, zouden er dan eerder ook in hebben gezeten zou je dan toch haast denken. Dus iemand misschien nog ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zie mijn bericht #7, Treesize ziet waar het zit.
 
Wilde documenten verplaatsen. Normaal zomaar de locatie op een andere partitie te plaatsen, dit keer lukt het niet vanwege een map die er in zit die niet kan omgeleid, geeft die aan. Misschien toch daar ook iets raars. One drive iets mee van doen misschien ?

Leest eerst 19,9 GB (grootte 22,4 toegewezen 19,9) Later 18, GB niks gedaan tussendoor dat ik herinner, moet tot comclusie komen dat hier spookt, opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan