• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost C-schijf vol

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dokters

Bekend gezicht
Lid geworden
2 okt 2011
Waarderingsscore
0
Ik heb het probleem dat mijn C-schijf steeds volloopt.
Heb niet zo’n grote, 120 GB, alleen installatiebestanden, alle documenten/afbeeldingen/vidio’s staan op een aparte D-schijf.
Nu zag ik bij instellingen > opslag dat er voor apps etc. slechts 72,2 GB gebruikt wordt en voor tijdelijke bestanden 1,32, zeg totaal 75 GB.
Toch heb ik van de 109 GB slechts 9,54 over. Waar zit die resterende 25 GB en hoe kan ik die verwijderen?Opslag C-schijf-1.JPGOpslag C-D-E schijven.JPG

Laatst bewerkt:
Typ eens schijf opruiming in de zoekfunctie en open schijf opruiming. Klik op systeem bestanden opschonen/opruimen. Want Windows updates en upgrades kunnen veel ruimte innemen.

Waar zit die resterende 25 GB en hoe kan ik die verwijderen?
Met het gratis programma TreeSize Free kun je zien welke mappen veel ruimte innemen op je C schijf.
Ik zie overigens nu al dat in jouw afbeelding niet de ruimte wordt genoemd die je besturingssysteem (Windows 10 of Windows 11) zelf inneemt. En Windows kun je natuurlijk niet verwijderen, want daarna werkt je computer niet meer...

Het kan ook met de verkenner. Open de Verkenner, klik op de C schijf om die te openen, en klik dan met de rechter muisknop op de map Windows, waarna je klikt op Eigenschappen. Dan krijg je na verloop van tijd te zien hoeveel ruimte de map Windows inneemt. Op mijn Windows 10 pc neemt die map maar liefst 29,6 GB aan ruimte in:

65d7373bc7e4f-de_map_Windows_zelf.png

....Waar zit die resterende 25 GB en hoe kan ik die verwijderen?
Windows zelf als besturingssysteem. Denk dan aan programmacode voor vaste Windows onderdelen en drivers voor de hardware. En dat is natuurlijk niet te verwijderen.

Onder de twee die je toont zit een link voor 'Meer categorieën weergeven'. Dan komt ook zeker 'Systeem' er bij.

Het kan ook met de verkenner. Open de Verkenner, klik op de C schijf om die te openen, en klik dan met de rechter muisknop op de map Windows, waarna je klikt op Eigenschappen. Dan krijg je na verloop van tijd te zien hoeveel ruimte de map Windows inneemt. Op mijn Windows 10 pc neemt die map maar liefst 29,6 GB aan ruimte in:
Beste Porrelaar,

Dank voor het reageren, die 25 GB die ik miste is inderdaad door Windows gebruikt. Wel vreemd dat de ruimte op de schijf maar 18,3 GB is.Opslag Windows.JPG

Tijdelijke bestanden is 1,32 gb, dus zul je met schijf opruiming nog meer ruimte gaan krijgen.
Windows update neemt ook meerdere gb's in beslag, die weg kunnen.
Je kunt altijd kijken of er programma 's en foto/bestanden zijn die weg kunnen.

Kijk ook eens naar de instellingen van je virtueel geheugen, de grootte van je prullenbak, gebruik je ook de slaapstand? (hiberfill.sys)

@Dokters Zo te zien heb je ofwel heel veel programma's geïnstalleerd of een of meer daarvan zijn erg groot in omvang (games?). Ruim 72GB aan programma's vind ik zelf namelijk vrij veel.

Je hebt over dit probleem (te weinig opslagcapaciteit op de C schijf) al eerder een topic geopend: https://www.nationaalcomputerforum.nl/threads/mijn-c-schijf-aardig-vol-hoe-opruimen.139765/
Dat was dus een jaar geleden. Je zult hier steeds weer tegenaan lopen. Ik ben het met Henry eens dat een grotere SSD een oplossing voor jou zou zijn. En dan meteen kiezen voor een SSD waarmee je voorlopig voldoende opslagcapaciteit hebt, bijvoorbeeld eentje van 500 GB.
De Crucial MX500 (500GB) voor circa € 50 lijkt me dan een aanrader voor jou: https://tweakers.net/pricewatch/1126239/crucial-mx500-2-komma-5-inch-500gb.html

Het lijkt erop dat je dat niet de investering waard vindt, omdat jouw pc uit 2017 niet geschikt is voor Windows 11. Je kunt de door Microsoft gestelde hardware-eisen echter omzeilen, waardoor installatie van Windows 11 op jouw pc toch mogelijk wordt.
Zo draai ik Windows 11 naar volle tevredenheid op een pc die uit 2012 stamt en dus 5 jaar ouder is dan die van jou.
Mocht je daarin geïnteresseerd zijn, dan kun je onderstaande video van Menno Schoone bekijken, waarin hij uitlegt hoe je de hardware-eisen kunt omzeilen:

Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Het omzeilen van de hardware-eisen legt hij ook uit in dit pdf bestand (op bladzijde 9 en volgende): https://www.schoonepc.nl/brief/schoonepc_nieuwsbrief_107.pdf

Laatst bewerkt:
@Dokters Zo te zien heb je ofwel heel veel programma's geïnstalleerd of een of meer daarvan zijn erg groot in omvang (games?). Ruim 72GB aan programma's vind ik zelf namelijk vrij veel.

Je hebt over dit probleem (te weinig opslagcapaciteit op de C schijf) al eerder een topic geopend: https://www.nationaalcomputerforum.nl/threads/mijn-c-schijf-aardig-vol-hoe-opruimen.139765/
Dat was dus een jaar geleden. Je zult hier steeds weer tegenaan lopen. Ik ben het met Henry eens dat een grotere SSD een oplossing voor jou zou zijn. En dan meteen kiezen voor een SSD waarmee je voorlopig voldoende opslagcapaciteit hebt, bijvoorbeeld eentje van 500 GB.
De Crucial MX500 (500GB) voor circa € 50 lijkt me dan een aanrader voor jou: https://tweakers.net/pricewatch/1126239/crucial-mx500-2-komma-5-inch-500gb.html
Beste Porrelaar,
Dank voor het reageren en de tips.
Tja, zoveel apps heb ik niet... Wel een paar foto- en videobewerkingsprogramma's. Heb al e.e.a. weggegooid maar zit idd steeds op de grens.

Ik zou graag een grotere SSD willen aanschaffen maar zie een beetje op tegen het installeren/overzetten. Heb je daar ervaring mee?

Zelf installeer ik Windows en de programma’s opnieuw, nadat ik een andere/grotere SSD heb geplaatst.
Anderen zullen de inhoud van de oude schijf klonen naar de nieuwe, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Clonen is het volledig overbrengen van de oude schijfinhoud naar de nieuwe. Byte voor byte, inclusief de schijf- en bestandsstructuur en zelfs de lege ruimte.

Als je een Samsung schijfje koopt dan krijg je via hun site gratis de software te downloaden om te clonen (data migratie) en daarbij zit ook gelijk software om de schijf gezondheid te monitoren.

Een Samsung 870 evo, rond de € 50 ook, voor 500 GB. (Vraag mij alleen niet of het de beste is van Samsung).

Er is wel een verschil in werkwijze van clonen voor een laptop of een PC; een PC is makkelijker, die heeft intern meerdere SATA connecties. Voor een laptop heb je in bijna alle gevallen een USB naar SATA adapter nodig.

In het kort voor een PC:
de migratie (clone) software kan ik niet zo uitleggen, het ligt aan welke je gebruikt. Zorg daarin wel dat je de volle ruimte van de nieuwe schijf als eindresultaat wil, dus niet de oude schijfgrootte als nieuwe partitiegrootte op de nieuwe. Gebruik de volle 500GB:

* Installeer software voor migratie.
* zorg dat je een nieuwe SSD schijf hebt, plus een SATA kabeltje voor de verbinding met het moederbord (Als je nog een CD/DVD station in je PC hebt kan je die ook daar even van lenen natuurlijk, anders kopen).
* sluit de PC af.

* open de PC
* sluit een voedingskabel vanaf de voeding aan op de nieuwe SSD. Er hangen er altijd wel een paar los. (zie de oude aanwezige SSD als voorbeeld welke en waar)
* sluit het SATA kabeltje aan op de SSD en op het moederbord (zie de oude aanwezige SSD als voorbeeld welke en waar).
* Omdat nu dat nieuwe schijfje los aan de aansluitingen hangt (hij zit nog niet vastgeschroefd) kan je eventueel een kleine doek losjes om de schijf winden zodat niets sluiting maakt met andere delen in de PC.
* start Windows op, en start de migratie software.
* selecteer in het migratie programma je source en target (bronschijf en doelschijf) Overtuig je er van dat dit correct gebeurt natuurlijk. Bron is oude, doel is nieuwe.
* start migratie. Duurt 20 tot 60 minuten of zo.
* als dat zonder fouten voltooit sluit je de PC af, en plaatst de nieuwe SSD exact op dezelfde kabels van de oude (verwisselen dus, zodat de nieuwe op dezelfde poort op het moederbord komt als waar de oude zat), en de oude schijf verwijder je voorlopig.
* dan PC opstarten, en kijken of alles werkt.

Nou, ik hoor straks dan wel dat je een laptop hebt.... 😅

Laatst bewerkt:
Clonen is het volledig overbrengen van de oude schijfinhoud naar de nieuwe. Byte voor byte, inclusief de schijf- en bestandsstructuur en zelfs de lege ruimte.

Als je een Samsung schijfje koopt dan krijg je via hun site gratis de software te downloaden om te clonen (data migratie) en daarbij zit ook gelijk software om de schijf gezondheid te monitoren.

Nou, ik hoor straks dan wel dat je een laptop hebt.... 😅
Beste Erik en anderen,

Dank voor het reageren en de adviezen die jullie geven!

Ik heb de methode voor het clonen een nieuwe SSD even gekopieerd, bewaar ik voor als ik tijd (en zin) heb om mijn pc te upgraden. Het gaat trouwens om een desktop, mijn laptop met Windows 11 heeft dat niet nodig.

Misschien zie ik het nog wel even aan en besluit ik tzt tot aanschaf van een nieuwe pc.

Nogmaals dankt voor alle adviezen!
Groet, Dokters

Als het om een desktop gaat is die uitleg te gebruiken, en zal het wisselen van schijf voor een 'leek' in een middagje gedaan kunnen worden. Wat ik er niet in vermeld heb is dat je de oude moet losschroeven en de nieuwe weer vastschroeven, maar leek mij vanzelfsprekend wanneer je eenmaal ziet hoe dat gemonteerd zit.

Succes (y)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan