• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

camera raw

Status
Niet open voor verdere reacties.

markvelde

veldesign
Lid geworden
9 aug 2006
Berichten
818
Waarderingsscore
6
Hallo,

in bridge en Photoshop zou ik een foto moeten omzetten naar jpeg.
Het bestand is een nev bestand.
Helaas kan ik in alle 2 de progamma's de functie niet vinden.
Ik heb wel de plugin versie gedownload maar in mijn progamma's kan ik het niet vinden.
Kan iemand mij hierbij helpen hoe ik deze moet installeren.

Bedankt, Mark
 
Hallo Lange pier,

die optie's had ik ook al gebruikt. wat ik ook doe met het bestand, het wordt in geen van de progamma's herkent.
 
Gaat het nu om een NEV of een NEF bestand? NEV komt meestal van medische beeldvorming, NEF is een gewoon raw-bestand van een foto.
 
ja sorry, bedoelde idd een NEF bestand. Ondertussen online de nef kunnen omzetten maar eigenlijk was de bedoeling dat ik dat via Bridge of photoshop zou moeten kunnen.

Bedankt voor de hulp
 
Ik gebruik ook NEF-bestanden (=RAW bestand van mijn fotocamera). Als ik die open met Photoshop dan start de Camera-RAW applicatie met dat beeld. Daarna bestand openen en de foto start in Photoshop. Nadien kan ik deze opslaan als eender welke extensie waaronder ook JPG. Ik werk met Photoshop CC2017 en CameraRaw 9.8
Als ik via Adobe Bridge ga, krijg ik ze zelfs in preview icoon. Als ik ze vandaar dubbelklik, opent weer Camera Raw applicatie, enz (idem zie boven).
Wel opletten: ik werk volledig officieel, dus geen gekraakte versies!
 
Als ik de het nef bestand wil openen in Bridge krijg ik de volgende melding:
probleem.png
 
ik gebruik Adobe photoshop 6.0
 
had deze al gedownload, toepassing gestart en geinstalleerd. Het rare is dat ik de toepassing nergens terug kan vinden in mijn progamma's? In de downloadmap zat een alleen een toepassing en een macosx bestand. Snap het even niet.
 
Camera-raw is een invoegtoepassing en geen "echt" programma la Photoshop (elements). Vanuit Bridge kan je Camera Raw openen door een eender welk type van foto aan te duiden en bovenaan op het camera-raw icoon te klikken (zie ook hier http://www.photoshopessentials.com/photo-editing/cs6-camera-raw-open-files/ )
Meer troubleshout vind je hier:
https://helpx.adobe.com/nl/x-productkb/multi/troubleshoot-camera-raw-photoshop-photoshop.html

Vanuit Photoshop een beeld in camera raw openen doe je als volgt: kies file (bestand) ... open as (openen als) ... zoekvenster gaat open, kies je foto en onderaan rechts naast bestandsnaam - staat standaard op "photoshop (psd, ...) - klik je op het pijltje en kies voor camera raw ... openen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik zelf het programma Irfanview voor het omzetten van raw fotobestanden. Voor dit programma moet je ook de juiste plugin hebben om raw bestanden te openen. kijk op http://www.irfanview.com/plugins.htm bij welke plugin .nef wordt genoemd. Die moet je vervolgens erbij installeren. Ik vind irfanview lekker makkelijk en licht en ideaal om snel meerdere foto's tegelijk om te zetten
 
Hallo,

zojuist de nieuwe adobe photoshop geinstalleerd en nu kan ik alles openen en bewerken zoals het moet.
Iedereen bedankt voor de tips,

Veldesign
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan