• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Casefan airflow, geen hulp nodig.

  • Onderwerp starter Verwijderd lid 166019
  • Startdatum
V

Verwijderd lid 166019

Gast
Maar wel nieuwsgierig, na wat speuren hier en daar lijkt het erop dat eigenlijk altijd er een aanzuig en uitblaas ventilator aanwezig is. en wordt gesteld als logisch. PC hier echter (dus) heeft zover ik zie alleen uitblaas ventilators, wat mij ook best logisch lijkt, er zit een groot rooster aan de zijkant, daar zal automatisch lucht worden aangezogen leek mij. Maar wat ik erover vond was dat alleen in uitzonderings-gevallen , zoals een mini pc (om één of andere reden, ....past niet zal wel) er niet een aanzuig en uitblaas configurationie wordt gebruikt. Als tijd vind draai ik gewoon een ventilator om (blikskaters), en zie vanzelf wel of het wat oplevert, maar gewoon nieuwsgierig dus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je je pc goed wil koelen heb je een continue stroom koude (verse) lucht nodig. Om dit optimaal te bereiken is de opstelling met een inblazende fan (vaak onderin de case) en één of meer uitblazende fans (bovenin de case, want warme lucht stijgt op) heel gebruikelijk. Hoewel door het plaatsen van alleen uitblazende fans ook wel een luchtstroom wordt opgewekt is deze minder optimaal dan wanneer je ook een inblazende fan hebt.

Het is gewoon de vraag hoe koel je de belangrijkste onderdelen wilt houden. Voor het geld hoef je een extra fan niet te laten, en het levert een wel meer optimale koeling op dan zonder die fan.
 
Ook wel logisch misschien, wordt toch krachtiger koudere lucht aangezogen. Verbaasde wat over dat nergens er een woord wordt gerept, zo het lijkt, over soort opstelling die ik hier heb. Moest me even van 't hart, bedankt voor antwoord, alles alweer wel gezegd lijkt me, als iemand nog wat heeft, welkom natuurlijk
 
Waarbij ook nog vermeld moet worden dat het beter is als de capaciteit van de aangezogen lucht iets hoger als de afgezogen lucht, zo ontstaat er enige overdruk waardoor de lucht ook op 'moeilijk bereikbare' plaatsen gedrukt wordt en daardoor ook daar koelt.
Zou je meer lucht afzuigen dan aanvoeren dan heb je kans op luchtarme plekken, die dus slechter of niet gekoeld zullen worden.

pic6.jpg
 
Goede toevoeging maestro, met dat plaatje erbij wordt het ook mooi overzichtelijk (moet alleen wel bij gezegd worden dat de voeding ook nog een luchtstroom heeft (al staat die niet in het plaatje)).
 
Ik had ook bewust dit plaatje opgezocht, met de voeding onderin, die zorgt voor zijn eigen luchtstroom (van onder ->naar achteren) door alleen de voeding heen.
 
Ik de pineut dan beetje hier, als alleen ventilators reken, dan blaast meer lucht uit dan in, wanneer ik de éne die misschien een optie is zou omdraaien. Achter onder één ventilator, voor hoger geplaatst aan de zijkant twee (waarvan één wel kleiner, maar totaal meer dus). Zelfs met dit weer throtteld die niet, dus zal wel goed zijn, 87 Celsius CPU wel gezien (speedfan. coretemp meet ongeveer 5 graden lager). Bij 95 gaat het oude beestje (quadcore) moeilijk doen, van wat erover lees, dus praktisch kan ik vooruit. Wat ik zei, was wat nieuwsgierig, bedankt voor antwoorden, maar was er wel uit, niet meer dan dat effectiever koude lucht binnenkomt, had zelf kunnen bedenken misschien. en dat onderdruk bovendruk verhaal dus, dat wat minder voor de hand liggend.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan