• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies CCleaner forceert update naar nieuwste versie vanwege AVG

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aarie25

NCF Goeroe
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
12 apr 2013
Berichten
25.736
Waarderingsscore
1.389
De makers van de populaire software CCleaner hebben automatisch een update onder gebruikers uitgerold die hadden aangegeven geen automatische updates te willen ontvangen. Volgens softwareontwikkelaar Piriform was dit nodig om aan de nieuwe Europese privacywetgeving AVG te voldoen.
Door de geforceerde update werden ook de instellingen van gebruikers overschreven en stond het automatisch doorsturen van gebruikersgegevens ingeschakeld. Vanwege de hack van Piriform vorig jaar, waarbij aanvallers toegang tot de ontwikkelomgeving kregen en een backdoor aan het programma toevoegden, werd er door de ontwikkelaars een "emergency updater" aan CCleaner toegevoegd.
Deze updater, die het mogelijk maakt om updates te installeren ook al hebben gebruikers ingesteld dat ze dit niet willen, zou alleen in noodgevallen worden gebruikt, zo liet Piriform weten. Nu blijkt dat de functie is ingezet om gebruikers met een verouderde versie naar de nieuwste versie te krijgen. Iets wat werd gedaan om aan de AVG te voldoen, aldus de ontwikkelaar. Dit zorgde voor boze reacties op het forum van Piriform. Niet alleen waren gebruikers niet te spreken over de onaangekondigde update, de nieuwe versie stuurt ook standaard gebruikersgegevens door.
Volgens Piriform gaat het om geanonimiseerde, statistische data die voor het verbeteren van de software wordt gebruikt. Gebruikers hebben daarnaast de mogelijkheid om deze optie uit te schakelen. De optie staat echter standaard ingeschakeld, wat volgens sommige gebruikers ook in strijd met de AVG is. CCleaner is software om cookies, tijdelijke bestanden, surfgeschiedenis, logbestanden, applicatiedata en andere bestanden mee te verwijderen en heeft miljoenen gebruikers.

Bron Security.nl
 
Hallo aarie25,

Omdat ik sinds vanmiddag juist op zoek ben naar een update (5.47) die ik niet kan vinden, betreur ik het dat ze mij blijkbaar hebben overgeslagen.
 
Hallo Leon,

Het zou kunnen dat hij de komende dagen automatisch komt, anders even via hun site de laatste versie ophalen.
 
Hallo aarie25,

De update werd vermeld door Gratissoftwaresite en door SUMo.

Op de CCleaner webstek vind ik echter de bestaande versie.
 
Aha!

Bij SUMo heb ik de vermelding van beta's uitgeschakeld. Foutje misschien.
 
Op hun eigen site via de link uit mijn eerste bericht kun je alleen de 5.46 versie vinden.
Maar daar kun je ook al aanpassen wat er aan informatie verstuurd mag worden.
 
Inderdaad: versie 5.46. :)
 
Ik heb zojuist nagekeken welke versie ik nu gebruik. Blijkt dit een beta versie te zijn, hoe kan het dat ik een beta versie op mijn pc heb? Ik heb er geen gedownload en zeker geen bèta's, dat doe ik nooit. Alle automatismen zijn uitgeschakeld. Een ander probleem is dat ik onder de privacy instellingen alles uitgevinkt heb. Elke keer na een opstart van de pc of toepassing staat het bovenste vakje weer ingeschakeld.
 
Hallo ShadyAngel.

Verwijdert u die versie dan maar en neem 5.46.
 
Ik heb zojuist nagekeken welke versie ik nu gebruik. Blijkt dit een beta versie te zijn, hoe kan het dat ik een beta versie op mijn pc heb? Ik heb er geen gedownload en zeker geen bèta's, dat doe ik nooit. Alle automatismen zijn uitgeschakeld. Een ander probleem is dat ik onder de privacy instellingen alles uitgevinkt heb. Elke keer na een opstart van de pc of toepassing staat het bovenste vakje weer ingeschakeld.

Ook niet aan staan dat er beta`s geïnstalleerd mogen worden?
Ik zou zoals Leono al aangeeft die versie verwijderen en de 5.46 downloaden.
Daar zou je als het goed is wel de opties uit kunnen zetten voor privacy.
Mogelijk dat de beta nog niet goed genoeg werkt.
 
De 5.46 geeft inderdaad geen problemen.
 
Zoals aangeraden versie 5.46 terug geïnstalleerd zonder problemen. In deze versie is er wel slechts één privacy optie die ik uitgeschakeld heb. Vermoedelijk zit er naast de optiewijziging in 5.47 hier een bug (beta)? De optie om bèta's uit te schakelen vind ik niet direct terug.
 
Fijn dat de 5.46 wel goed werkt.
Ik weet niet of de optie wel bestaat bij Ccleaner, maar sommige programma hebben wel een optie om geen beta`s te installeren.
 
Ik heb deze toch niet gevonden bij ccleaner. Wel heb ik onder installingen>privacy alles uitgeschakeld. Blijkbaar werkt alles nu terug naar mijn zin. Bedankt voor de info.
 
Dat verklaart waarom de privacy instellingen niet werkte in 5.47.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan