• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies CCleaner: Ongewenste bewaking

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leono

Enthousiast
Lid geworden
20 jan 2013
Berichten
2.492
Waarderingsscore
154
Sinds minimaal drie dagen ben ik er achter gekomen dat de CCleaner actieve bewaking steeds ingeschakeld wordt. CCleaner monitoring staat ook elke keer toegevoegd als opstartobject.

Ik vink de actieve bewaking uit en verwijder de monitoring als opstartobject.

Dit helpt dus totaal niet: even later is alles weer als voorheen.

Als ik ergens niet tegen kan, is het ongevraagd opstartgedrag. Zijn er meer mensen die dit ervaren en wat is er tegen te doen?
 
Hallo Abraham,

Autoruns heb ik al vaker gebruikt. Het probleem is dat ik slechts beperkt begrijp wat je er allemaal mee kunt doen. Ik heb het nu opnieuw gedownload en, wie weet, raak ik er toch ooit vertrouwd mee.

Als de CCleaner zijn gedrag niet verbetert, zal ik hem verwijderen.

Ik heb al heel lang de Privacy Eraser Free als tweede schoonmaker en zie dat die eigenlijk alle functies ook heeft waarvoor ik de CCleaner gebruik: met name opstartbeheer en het bekijken van de systeemherstelpunten. Alleen contextmenu’s beheren zit niet in de Privacy Eraser Free, maar daar hebben wij dan nog Shellexview voor.
 
Waar jij in ieder geval dient te kijken:

tab Logon

tab Scheduled Tasks
 
Dan ben ik dus op de goede weg, want precies daar had ik gekeken: er is hoop!
 
Check even de opties in CCleaner zelf. Daar vind je zowel de optie om monitoring uit te schakelen, en ook de optie om het niet op te laten starten bij het inloggen van Windows.

Ik heb die opties beide uit en hier start die ook niet automatisch op.
 
Hallo Polley,

De acties in CCleaner die u aangeeft waren exact de handelingen die vooraf gingen aan het posten van dit probleem.

De CCleaner luistert niet naar mij.
 
Heeft Ccleaner soms een update gehad?
Want dit werkte altijd probleemloos, dus mogelijk dat er nu een bug in zit.
 
Ik heb het al gevonden, het komt dus door een update die deze week is uitgekomen.
Klik hier
 
Zeer goede recherche, aarie25!

De meeste updates ontdek ik precies via deze gratissoftwaresite, maar de bijbehorende teksten lees ik zelden.

Sinds gisteravond lijkt de bewaking trouwens weer uit te blijven.

Zeer goed.
 
Misschien een nieuwe update die het probleem heeft opgelost.
Maar het belangrijkste is dat het weer uit staat en blijft.
 
Bedankt voor je recherchewerk, aarie25!

Ik controleerde daarom welke versie ik nu heb:

5b606bd7678da-CCleaner-update.png


Ik blijf voorlopig maar bij versie 5.44.
 
Als er een nieuwe update is gebeurd, dan moet het wel een stille update zijn. Ik denk niet dat de CCleaner dat vanuit zichzelf doet, maar wie weet?

Men moet toch iets veranderd hebben, want het bewakingsprobleem lijkt nu echt weg.
 
Als er een nieuwe update is gebeurd, dan moet het wel een stille update zijn. Ik denk niet dat de CCleaner dat vanuit zichzelf doet, maar wie weet?

Men moet toch iets veranderd hebben, want het bewakingsprobleem lijkt nu echt weg.

Normaal moet je zelf kiezen voor de nieuwe versie, maar mogelijk hebben hun deze zelf doorgevoerd, omdat niet iedereen een update installeert, maar dan wel de problemen kan hebben.
 
Opmerkelijk dat nu ook Martin Brinkmann (de Duitse Abraham :) ) met een waarschuwing is gekomen.

Ik heb zelf de indruk dat ik de bewaking nu echt heb uitgeschakeld.
 
Link was al gegeven door aarie25.
 
Niet gezien excuus.
 
Opmerkelijk dat nu ook Martin Brinkmann (de Duitse Abraham :) ) met een waarschuwing is gekomen.

Nu alleen hopen dat er geen beveiliging probleem komt zoals eerder met de backdoor, want dan moet je toch de update installeren samen met de spionage versie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan