• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

CCleaner

hobbygirl

Bekend gezicht
Lid geworden
20 mei 2016
Berichten
165
Waarderingsscore
8
Raden jullie dit aan op een computer van Windows 10
en raden jullie het af

wat ik lees goeie en slechte dingen
 
Windows schijf opruiming werkt meer dan voldoende. Er zijn veel voorstanders, maar ook tegenstanders voor CCleaner.

Er zijn een hoop mensen die problemen kregen door het verkeerd gebruik van CCleaner, andere hebben nooit problemen ervaren.
Dus heeft jou vraag weinig zin, aangezien iedereen zijn eigen ervaring en mening heeft.
 
Sinds Windows 7 heb je die voor register opruiming niet meer nodig, gaat geen snelheidsverbetering geven zoals vroeger en zoals @Aarie25 al zegt kun je er ook dingen mee stuk maken.

Voor schijf opruiming voldoet die van Windows inderdaad ook.

Daarnaast heeft CCcleaner tegenwoordig de irritante eigenschap met Windows mee op te starten, kost je dus onnodig extra resources. Kun je vanuit CCcleaner niet meer uitschakelen. Daar zijn wel andere methodes voor maar ik hou zelf niet van dat soort dwang.

Dus ook wat mij betreft weinig tot geen zin. Maar het klopt ook dat iedereen zijn eigen ervaring en mening heeft.
 
Laat ik dan maar een ander geluidje ventileren.

Eerst maar een Windows schijfopruiming 'gedraaid'. Die vond 56 Mb rommel om op te ruimen hetgeen ook keurig netjes werd verwijderd.

Daar ik al '100' jaar Ccleaner gebruik en nog nooit één enkel probleem ermee heb mogen ervaren, daarna (ná Windows schijfopruiming en dan bedoel ik ook GELIJK daarna) Ccleaner 'gedraaid'. Die vond nog 79,5 Mb aan op te ruimen bestanden en misschien nog veel belangrijker : 1435 trackers die ook maar gelijk naar de prullenbakhemel werden verwezen.

Laat ik het zo schrijven : ik ben Windows gebruiker van het allereerste uur, Windows 3.0, 3.1, '95 etc. etc. Windows zelf heeft mij sinds 1992 méér ellende / problemen opgeleverd dan Ccleaner, want die heeft mij nog NIMMER problemen opgeleverd.

Belangrijk is wel dat ik met Ccleaner niets ander doe dan de Statuscontrole -> gevolgd door opruiming en de Register button -> gevolgd door het 'oplossen van gevonden problemen'. ELKE andere optie van Ccleaner gebruik ik nimmer, laat staan dat ik Ccleaner heb getweakt.
 
Ik ruim nooit wat op. Ook op m'n computer niet trouwens.
 
  • Haha
Waarderingen: Dave
Goed bezig.

Nu maar hopen dat je machine net zo snel is als toen je 'm kreeg.
 
Laat ik het zo schrijven : ik ben Windows gebruiker van het allereerste uur,
Ik ook, en zoals jij hem gebruikt, gebruik ik hem ook en ooit heeft hij mij wel eens problemen opgeleverd, daarom dat ik 2 opties uit vink bij de register opruiming.
Ja hij vindt wat meer aan tijdelijke bestonden, maar een aantal daarvan hoeven niet per sé weg.
Ik maak regelmatig schijf backups en ruim tijdelijke bestanden vrij zelden op, maar de backup wordt niet groter, dus het schijnt toch bijzonder veel te groeien.

Ik heb sinds W7 echter nog nooit gemerkt dat Windows er beter of sneller van werd. Zoals je zegt, meeste problemen veroorzaakt Windows zelf.
Maar het is goed ook een andere mening te horen uiteraard. Als je echt alles weg wilt hebben tot het laatste beetje (voor welke reden dan ook) dan kan het handig zijn.

Maar met register opruiming zou ik toch opletten, wij weten waar we mee bezig zijn en hoe het evt. te repareren.
 
Ook hier een positief geluid. Ik moet Quandor helemaal bijtreden (post #5). Ook ik gebruik al eeuwen Ccleaner maar ook niet op "full force". Wat beweert wordt over het "irritante" automatisch mee-opstarten met Windows en het niet kunnen uitschakelen, klopt niet. Ik gebruik de laatste versie en die is perfect en makkelijk kneedbaar. Ik gebruik het programma ook enkel voor "kleine" acties zoals uninstall van apps, opstart gedrag van Windows, opkuisen van Windows en browser. Eigenlijk voor dingen die je gewoon in Windows ook kan doen maar vaak iets verder zitten. Bij Ccleaner zit dat makkelijk allemaal samen. "Makkelijk" is bij mij het sleutelwoord om Ccleaner te gebruiken, "noodzakelijk" ... nee echt niet. Trouwens ik heb een tijdje de pro-versie gebruikt (betalend) maar dat vond ik voor mezelf geen toegevoegde waarde, dus gebruik ik al jaren de gratis versie.
 
Al eerder vermeld door mij: ik gebruik CCleaner voornamelijk om oude systeemherstelpunten te verwijderen (ik weet dat daar ergens ook een andere route voor is). Uiteraard zorg ik wel dat de mogelijkheid van een (nieuw) systeemherstelpunt wèl aanwezig is. Maar klonen van de C-schijf en systeembak-ups bijhouden (op een externe USB) hebben mij al vele malen voor rampen behoed.

6422eee8f2e02-No.001.jpg
 
Dat beweert wordt over het "irritante" automatisch mee-opstarten met Windows en het niet kunnen uitschakelen, klopt niet. Ik gebruik de laatste versie en die is perfect en makkelijk kneedbaar.
Dat klopt volgens mij wel degelijk, zijn ook meerdere klachten over.
Als jij dat zo eenvoudig vindt, leg maar eens uit hoe dan. Er is namelijk geen optie meer aanwezig in CCcleaner om hem niet mee te laten opstarten.
En soms -lijkt- hij niet opgestart als je de monitoring functie uit zet, maar blijkt ie toch wel mee te draaien. Want plots krijg je na een bepaalde tijd uit heldere hemel opeens een update melding of iets in die geest.
Misschien ligt het er aan dat jij de Pro vers ie hebt? Of waar schakel je dat anders uit?
Ik heb dat echt in het register moeten doen.

Edit: En dan bedoel ik dus -niet- de optie in CCCleaner om de opstartopties aan te passen zoals dat in Windows kan, dat is een workaround, geen fatsoenlijke uitschakeling.
 
Windows schijf opruiming werkt meer dan voldoende. Er zijn veel voorstanders, maar ook tegenstanders voor CCleaner.

Er zijn een hoop mensen die problemen kregen door het verkeerd gebruik van CCleaner, andere hebben nooit problemen ervaren.
Dus heeft jou vraag weinig zin, aangezien iedereen zijn eigen ervaring en mening heeft.
Ik heb toch de behoefte om op dit bericht ietwat specifieker te reageren.

Ik denk dat het feit dat "een hoop mensen......." ellende ondervinden helemaal aan die mensen zelf ligt. Ccleaner biedt namelijk tal van opties waar je als gemiddelde user beter met de vingertjes af kan blijven, TENZIJ je weet wat er allemaal onder de motorkap gebeurt als je dergelijke opties gebruikt.

Ik vergelijk het voor mijzelf een beetje met de vele tientallen mails die wij hier thuis per week ontvangen, variërende in onderwerp van : "U hebt gewonnen, klik hier om uw prijs te ontvangen", naar "Uw account wordt vandaag beëindigd -virusscanner-) tot "uw parcel is aangekomen in het distributiecentrum, klik hier om de benodigde € 2,50 te betalen om uw pakket te ontvangen" en meer van dit soort onzinnige teksten.

Alleen al een blik op de afzender (het mailadres) leert binnen 0,1 seconde dat het rommel is.

Daarom heb ik (en dit klinkt gruwelijk hard en dat wéét ik verrekte goed) totaal 0,0 medelijden / green greintje empathie voor de pensionarissen en / of simpele zielen die in het zoveelste consumentenprogramma piepen en zeuren over het feit dat zij via het internet zijn opgelicht en vele centjes kwijt zijn.

Beste voorbeeld zag ik enige maanden geleden in zo'n consumentenprogramma. De een of andere dame van achter in de vijftig was volledig kaalgeplukt (haar bankrekening). Oorzaak? Zij was gebeld door de klantenservice van 'haar' bank dat er onregelmatigheden op haar bankrekening waren geconstateerd. Zij werd verzocht haar bankpas te vervangen. Het toeval wilde dat een 'bezorger' van de bank in haar buurt was en die kon de nieuwe pas binnen 2 uur afleveren. Einde van het gesprek was even de oude bankpas blokkeren : uw rekening nummer is 123456789 en uw pincode is....?

Ja, toedeledokie, hoe ongelofelijk dom kun je zijn.
De grote grap van de uitzending? De dame in kwestie bekleedde een vrij hoge / dure ambtenaarsfunctie bij de gemeente waar zij werkzaam voor is. Tja, ik vraag je.......................?

Gebruik in vredesnaam je ogen, je oren en je gezond verstand en je ziet / leest / hoort binnen 0,5 seconden dat een mail of telefoontje fake / oplichterij of anderszins ellende betreft.

Terug naar Ccleaner : daarom moet je binnen Ccleaner geen muisklikjes plegen op onderdeeltjes waarvan je niet kunt overzien wat er onder de motorkap gaat gebeuren. Ik durf er bijna 10 vingers voor in het vuur te steken dat Ccleaner de user nooit problemen bezorgt als die user alleen de door mij in een vorig bericht genoemde 2 opties gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Terug naar Ccleaner : daarom moet je binnen Ccleaner geen muisklikjes plegen op onderdeeltjes waarvan je niet kunt overzien wat er onder de motorkap gaat gebeuren. Ik durf er bijna 10 vingers voor in het vuur te steken dat Ccleaner de user nooit problemen bezorgt als die user alleen de door mij in een vorig bericht genoemde 2 opties gebruikt.

Juist.... Maar.... we weten allemaal dat velen dat niet weten van die twee opties en van alles gaan uitproberen... Daar ligt het probleem inderdaad.
Vandaar dat ik dit programma dus gewoonweg niet aan onervaren personen adviseer.

Jij werkt al jaren met CCcleaner, ik al jaren zonder en heb ook geen problemen en ook geen opeenstapeling van tijdelijke bestanden.
Dus het ligt er maar aan wat men zelf wenst. Noodzakelijk is het niet in elk geval.
 
Daarnaast heeft CCleaner tegenwoordig de irritante eigenschap met Windows mee op te starten, kost je dus onnodig extra resources.
Bij mij doet hij dit uitdrukkelijk niet.

Waarschijnlijk durft hij dat niet.
 
Waarschijnlijk durft hij dat niet.
Dat zou best kunnen.

Bij mij tot voorheen wel.
1e keer bij mij na installatie. Daarop heb ik de optie binnen CCcleaner zelf gebruikt om hem bij de opstart opties (die je ook in Windows hebt) uit te schakelen. Niet de nette en gewenste methode maar oke.

2de keer was na een update, startte hij opeens weer opnieuw mee op, dus heb ik hem uit het register verwijderd bij de run.

3de keer was toen ik hem daarna een keer gebruikt had, daarna bleef ie weer mee opstarten en had hij zichzelf weer doodleuk bij dat run statement in het register terug gezet.

Ik heb geen betaalde versie. Misschien dat ie dat telkens terug zet omdat aangevinkt staat "Keep CCcleaner updated automatically" dus die heb ik nu eens uitgevinkt.

Er is geen normale optie om aan te geven dat je niet wenst dat ie mee opstart met Windows.
Dat is wel een gemis aan dat programma. Zat er voorheen wel in.

Misschien is het feit dat hij terug kwam in het register met een update of als je hem gebruikt een bug en is dat met de nieuwste versie er uit gehaald.
Hij is nu gestart, dus ik merk vanzelf wel of ie weer vervelend gaat doen of nu eindelijk eens uit blijft tijdens het starten. :)
 
Hij is gewoon nog nooit vanzelf opgestart. Ik gebruik de gratis versie.

Wat ik wel na elke update zie is een nieuwe „taak“: CCleaner Crash Reporting of zoiets. Als je die „taak“ dan verwijdert is hij binnen de kortste keren weer terug.

Maar dan ga je naar de bestandslocatie (kun je via de CCleaner zelf vinden). Als je daar dan Bug- of Crash Reporting verwijdert, dan is de „taak“ weg.

Tot de volgende update.
 
Ik denk dat 'ie wel altijd automatisch opstart. Kijk maar onder het tandwieltje, apps, opstarten.
 
Hier ook geen automatische opstart met de gratis versie. Het is belangrijk dat je onder "opties" in Ccleaner alles uitschakelt wat niet noodzakelijk is, ook die automatische scan onde "slim opschonen" en "updates" alles uit (behalve het licht :)).
 
Het uitvinken begint al bij de installatie van het programma.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan