• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

certificaatfout

Status
Niet open voor verdere reacties.

San1

Gevestigd lid
Lid geworden
18 dec 2013
Berichten
253
Waarderingsscore
0
Al jaren bezoek ik www.alex.nl en nooit problemen gehad. Sinds een aantal dagen krijg ik echter de melding:
"Er is een probleem met het beveiligingscertificaat van deze website."
Ik heb een scan gedaan, klok staat goed.
Alex heb ik benaderd en probleem is bij hen niet bekend.
Ik heb avast.
Zie ook bijlage
Wat kan ik doen?
 

Bijlagen

  • Knipsel.PNG 23-4.PNG
    Knipsel.PNG 23-4.PNG
    12,3 KB · Weergaven: 18
Welke Windows, welke antivirus en welke webbrowser gebruik jij?
Windows 8.1. Prof, Kaspersky Free en Firefox laatste versie met Kaspersky webbeveiliging geeft geen enkel probleem.
 
Wat mij verbaast dat het om een zakelijke site gaat die geverifieerd werd door Digicert . Een betrouwbare zakelijke site word voorafgegaan met bedrijfsnaam in de URL balk.

Men noemt dat certicaten met uitgebreide validatie dat pas word uitgereikt wanneer uittreksels kunnen voorgelegd worden van kamer van koophandel en identiteitsbewjzen van de domeinnaamhouder .
 
Zoals je ziet is in het eerste scherm Avast de uitgever en bij is het dus Kaspersky:

5ade4d45b1afd-Alex.png
 
certificaat_alexnl.JPG

En ik krijg Digicert te zien, vreemd !
 
Welke Windows, welke antivirus en welke webbrowser gebruik jij?
Windows 8.1. Prof, Kaspersky Free en Firefox laatste versie met Kaspersky webbeveiliging geeft geen enkel probleem.
Ik heb windows 8.1, avast free, IE 11
 
Welke Windows, welke antivirus en welke webbrowser gebruik jij?
Windows 8.1. Prof, Kaspersky Free en Firefox laatste versie met Kaspersky webbeveiliging geeft geen enkel probleem.
Ik heb windows 8.1, avast free, IE 11
 
Zelf heb ik de problemen ook niet.

Wat ik wel interessant vind om te weten is of je de problemen in alle browsers hebt die je gebruikt? Of heb je ze alleen in bijvoorbeeld Google Chrome?
 
Zowel bij San1 als bij Abraham54 wordt het certificaat voor www.alex.nl uitgegeven door de virusscanner die zij zelf gebruiken.
Ik gebruik Panda Free en die bemoeit zich daar blijkbaar niet mee.
Ik heb de website www.alex.nl geopend in achtereenvolgens Edge, Internet Explorer, Chrome, Opera en Firefox. Bij alle browsers werd het certificaat uitgegeven door DigiCert.
 
Ook bij mij wordt het certificaat door een anti virus uit gegeven. (Bitdefender)
 
Oké, het probleem wordt dus veroorzaakt door Avast.
De website www.alex.nl is legitiem.
San1 kan het volgende doen: webshield van Avast tijdelijk (bijvoorbeeld voor 10 minuten) uitschakelen en dan www.alex.nl bezoeken.
Kun je die website dan probleemloos bezoeken? Dan kun je de website www.alex.nl opnemen in de Exclusion list van Avast.
Meer info daarover (wel in het Engels) vind je hier: http://smallbusiness.chron.com/stop-avast-blocking-websites-54917.html

Er zullen vast ook wel Nederlandstalige handleidingen over zijn, maar misschien kan San1 zich hiermee al redden.
 
Hoe komt het als ik het cerificaat controleer dat ik te lezen krijg dat het geverifieerd werd door Digicert ? zie #5
Op mijn linux PC is geen antivirus geïnstalleerd en ook daar krijg ik in Firefox Digicert te zien .
Vergelijk ook eens de geldigheidsduur !
 
Bij zakelijke sites en betrouwbare webshops krijg je de naam van het bedrijf te lezen , dat duid dat het domein werd gecontroleerd op echtheid . Ik zie dat dus niet bij alex.nl
Voorbeeld bol.com
bolcom.PNG
 
Een hoop onduidelijkheid dus.
Wat is nu het beste wat ik kan doen?...
De actie zoals in post 11 wort beschreven uitvoeren?
Of zijn er eerst andere vragen de opgehelderd moeten worden?
 
Zelf heb ik de problemen ook niet.

Wat ik wel interessant vind om te weten is of je de problemen in alle browsers hebt die je gebruikt? Of heb je ze alleen in bijvoorbeeld Google Chrome?
Ik heb het probleem in IE en chrome. In Firefox heb ik het probleem niet.
 
Hoe komt het als ik het cerificaat controleer dat ik te lezen krijg dat het geverifieerd werd door Digicert ? zie #5
Op mijn linux PC is geen antivirus geïnstalleerd en ook daar krijg ik in Firefox Digicert te zien .
Vergelijk ook eens de geldigheidsduur !
Wanneer je geen virusscanner gebruikt (zoals Swaken onder Linux) of je gebruikt een virusscanner die zich niet met die certificaten bemoeit (zoals Panda Free) en je bezoekt www.alex.nl, dan zul je zien dat het certificaat is uitgegeven door Digicert.
Diverse virusscanners vertrouwen die certificaten voor https websites niet en vervangen ze standaard door hun eigen certificaten. Zo zagen we al dat San1, Abraham54 en aarie25 bij diezelfde website een certificaat zagen dat uitgegeven was door de virusscanner die zij gebruiken.
Hier wordt dat voor Avast uitgelegd: https://blog.avast.com/2015/05/25/explaining-avasts-https-scanning-feature/
Sommige browsers erkennen echter dat certificaat van die virusscanner niet. En dat is volgens mij nu bij San1 het geval bij de browsers IE en Chrome.
In zo’n geval kun je die website whitelisten in Avast, zoals ik eerder schreef.
 
ik heb hier geen problemen met het bezoeken van https://www.alex.nl/ via de chrome browser ..
het certificaat is geldig ...
5adf958db4ccd-Ashampoo_Snap_dinsdag_24_april_2018_22h36m29s_002_.png
 
ook de IE 11 geeft hier geen problemen ..
5adfa0902711d-Ashampoo_Snap_dinsdag_24_april_2018_23h24m05s_003_.png
 
@Emi Gebruik jij dan ook Avast als virusscanner? Want daar zit het probleem bij San1.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan