• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Code page 1252 van Windows mist c cedille

Status
Niet open voor verdere reacties.

perloc

Enthousiast
Lid geworden
27 jan 2014
Berichten
2.224
Waarderingsscore
3
Het blijkt dat de code voor de 'c (verdomme, accenten werken hier 'o'ok niet!!, waarom niet?), dus opnieuw!
Het blijkt dat de code voor de c cedille in code page 437 (= ASCII135) in code page 1252 van Windows niet op dezelfde plek staat.(231)
Of hoe kan ik de code page van Windows omzetten naar 437 en weer terugzetten naar 1252??

Ik heb al zo'n ellende met die accenten. Voor de box karacters moet ik terugschakelen naar 437 en voor de accenten naar 1252.
Nu ook nog voor de c cedille??
perloc
 
Ben je in een of ander speciaal programma bezig of heb je dit probleem ook op dit forum?
Welke toetsenbordindeling gebruik je?
Ik gebruik de toetsenbordindeling Verenigde Staten - internationaal (met dode toetsen). Dan kun je de c cedille (ç) op verschillende manieren typen:
  • Eerst een enkel aanhalingsteken typen (die zie je niet verschijnen, want dat is een dode toets) en daarna de c. Dus ' + c = ç
  • De AltGr (is de rechter Alt-toets) ingedrukt houden en dan een komma typen. Dus AltGr + , = ç
  • Alt 135 werkt ook: ç

Hoofdletter Ç maak ik zo:
  • Eerst een enkel aanhalingsteken typen (die zie je niet verschijnen, want dat is een dode toets) en daarna de hoofdletter C. Dus ' + C = Ç
  • De AltGr (is de rechter Alt-toets) ingedrukt houden en dan een < typen. Dus AltGr + < = Ç
  • Alt 128 werkt ook: Ç
Werkt geen van die manieren bij jou?
Het is voor mij al een tijdje geleden dat ik met Windows XP werkte, maar volgens mij ging het daar precies hetzelfde.

Meer informatie over het typen van tekens: http://www.hoejetypt.nl/
 
Op de eerste 2 vragen: 1 ja, 2. behalve een speciaal voor een HP laptop een amerikaans.
Wat je hier verder schrijft weet ik en gebruik ik al jaren zo. Met Xp (oude laptop speciaal voor de ontwikkeling van mijn programma (Extended Clipper xBase compiler: www.xHarbour.com/org)) is het niet anders dan met ieder ander Windows systeem.
Het vervelende is dat ik niet weet of ik met een eenvoudig commando (in MS-DOS) de Windows code page kan veranderen en na sluiting van mijn programma weer terug zetten. Als dat zou kunnen was dat een grote vereenvoudiging van bepaalde karakter problemen.
Ieder accent op een letter is gelijk in code page 438, 850, 860 alswel in 1252, maar behalve de c cedille en C cedille in 1252!!
En verder ontbreken in 1252 de box (window) karakters.
Wat ik eigenlijk zoek is een Portugees/Braziliaan om te weten hoe zij dat oplossen.
Ik heb hier ook al over geschreven in het xHarbour forum maar ook daar geen oplossing gevonden.
perloc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan