• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Codes door externe tekstverwerker op forum

• Onderwerp starter Onderwerp starter De Hulk
  • Startdatum Startdatum
D

De Hulk

Gast
Ik krijg onheuse en boze berichten van een forum dat ik ontelbare codes in mijn berichten heb staan. Probleem is, ik zie niets en in de voorbeeldeditor van het forum is ook niets te zien. Ik plaats veel teksten uit het oogpunt van zorgvuldigheid van taal en spelling eerst in Word 2007. Mijn persoonlijke mening is dat een forum zich ook een klein beetje moet presenteren en als mensen aandacht en moeite nemen om mijn vraag te beantwoorden, dan mag ik toch ook wel wat aandacht besteden aan mijn vragen en antwoorden.

Ik zou niet weten hoe ik die codes uit kan schakelen in Word. Moet het met een andere tekstverwerker? Moet ik een andere editor op het forum gebruiken? Zijn jullie het niet met mij eens dat dit volledig buiten mijn schuld ligt en dat dit niet te kwader trouw is. Ik wist het helemaal niet en weet natuurlijk niet hoe zo'n forum op de achtergrond werkt.

Dat lijkt me toch ook helemaal niet ter kwader trouw! :)
Toevallig ging het er net over bij een tijdelijke handleiding. Ik had juist die berichtjes van de handleiding er weer afgehaald bij het verplaatsen naar een vast deelforum (om de handleiding een beetje "clean" te houden") dus dat is nu niet meer zichtbaar, maar je kan het nog bekijken als je even met de cursor op de titel van het topic blijft wachten:

codesj.jpg

De handleiding was ook eerst in Word gemaakt.

Ik vermoed dat het om hetzelfde "probleem" gaat?
Maar zoiets is inderdaad toch niet ter kwader trouw, dat zou men op dat forum toch ook wel mogen inzien, of minstens het voordeel van de twijfel geven tot uitgezocht is hoe het komt.

Hier in dit topic van Maaikie gaat het er ook over:
http://www.nationaalcomputerforum.nl/showthread.php?t=21712,
en daaruit is destijds gebleken dat het te maken had met postjes die eerst in Word gemaakt werden (vanaf postje #15)
Het had iets te maken met HTML-filter instellingen in Office
Dit zou dus gebeuren waneer je gebruik maakt van de "Office HTML filter" in Word, vind je zoiets terug evtl ? Het zegt mij zelf niet veel, maar die zou als hij aanwezig is, in actie treden wanneer je een Word document opslaat als webpage of exporteert als .html document :
http://support.microsoft.com/kb/236967
Misschien heb je daar wat aan? :unknown: (gaat wel over Word 2000)

Maar zoiets weet je toch niet zomaar, laat staan dat het bewust gebeurt... dat zouden de beheerders toch ook moeten begrijpen. Laat staan dat ze het dan niet beleefd kunnen meedelen/navragen ipv door boze berichten te sturen.

Ik gebruik voor teksten geen Word, maar of kladblok of Wordpad!

Dank je voor het zeer uitgebreide antwoord.
Oeps..., vrij ingewikkeld, ik sla Office 2007-document op als doc (97-2003) of docx 2007 (compatible met 97-2003). Meer weet ik niet. Ik moet dit echt eens bestuderen en mogelijk zet ik dan de tekst eerst in Kladblok/Wordpad.

Opslaan als webpage of exporteren doe ik niet.
http://www.sitefeeling.nl/sf.mcgi?7252
Als ik het goed begrijp wordt mijn geplaatste tekst uit Word op het moment van plaatsen op het forum omgezet naar een html-document. Ik moet dan geen filter plaatsen maar het forum (zie link). Zie ik dat goed? Ik heb bij de helpfunctie gekeken in Word 2007 maar niets over html-filter e.d.

Zeker copy/paste gebruikt en onderliggende codes(niet zichtbaar tenzij je er naar zoekt) meegenomen.

Je kan tekst uit kladblok kopieren naar Word voor bijv een mooiere opmaak. Deze is als het goed is ook vrij van codes.

Inderdaad kopiren en plakken. Vanuit kladblok naar Word helpt dus volgens mij niet, want ik plak alles standaard naar/in Word met > Plakken Speciaal > Niet-opgemaakte tekst = De inhoud van het klembord invoegen als tekst zonder enige opmaak. Blijkbaar bevat het document al de nodige betreffende codes! Hoe kan je dan zoeken naar die codes en verwijderen?

Macro schrijven?
Uit hoeveel verschillende soorten commando's bestaat de code die je krijgt eigenlijk?

teksts.jpg

Als je een stukje tekst kopieert en plakt op Word krijg je een klembordje. Druk daar maar eens en klik op alleen tekst behouden. Je slaat dan de broncodes niet op.

@ Anson, zou het zo simpel zijn? Ik heb het in Word gezet, probleem, ik kan dus niets constateren of zien, zoals ik schreef of die codes indien aanwezig zijn naar een forum gaan. Als ik jou begrijp is 'opmaak' heel wat anders dan 'broncode'. Bedankt voorzover. Ik ga gewoon door met teksten in Word, want er was maar n forum dat mij op een vervelende manier hiervan op de hoogte stelde. Als er dan echt meer klachten komen zal ik de werkwijze moeten aanpassen. Ik kan in ieder geval jouw methode nu al toepassen voor nieuwe 'kopieer en plakobjecten'. Nadeel is natuurlijk wel dat ik al heel veel teksten in documenten heb staan. Bedankt voor je uitleg. Groet.

Je kan altijd in het testforum hier (de zandbak) eens posten als test. :)
Dan valt het daaraan wel te zien of er code of geen code bijstaat (als er hier geen code bijkomt, zal dat op een ander forum ook wel niet het geval zijn).

Wat je eventueel ook eens kan proberen (als het vooral om taal en spelling gaat en niet om tekstrelif, kleur, ... enzo) is andersom:
Dus ipv.:
typen in een kladblokbestandje --> kopiren en plakken in Word en de spelling controleren enz.. --> en dan kopiren en plakken op het forum
andersom:
Het maken in Word, en spelling en taal daarin controleren--> kopiren, en plakken in een tekstbestandje (kladblok) --> dan -in het kladblokbestandje- de tekst opnieuw kopiren --> dat gekopieerde plakken op het forum.

(Ik kan het zelf nu voor de moment niet testen of dit werkt (hier staat OpenOffice.org op), maar misschien dat je (of iemand die het even kan proberen met MS Office) het eens kan testen door in de zandbak eens uit te proberen. :) )

Je gebruikt waarschijnlijk de geavanceerde teksteditor (misschien zonder dat je het weet) van het forum. Hierdoor plak je de opmaak van Word ook in je bericht en genereert het forum automatisch de jusite codes. Je kunt hiervoor de standaard tekstverwerker gebruiken in het forum.

Om deze in te stellen ga je naar gebruikersinstellingen -> opties wijzigen (staat onder kopje: Instellingen & opties) -> dan in het onderste veld de optie bij Tekstverwerker berichten wijzigen.

Als je dit wijzigt in standaard tekstverwerker, dan kopieert het tekstveld niet de opmaak van Word, maar alleen de tekst. Je kunt ook de basale tekstverwerker kiezen, maar dan mis je de opties om je tekst op te maken in het tekstvenster.

Succes.

YdieresiS, bedankt voor de tip, voorlopig doe ik niets, want op dit forum en de meeste andere fora heb ik geen klachten. Maar wat YdieresiS schrijft kan alle problemen die daar verband mee houden wel eens oplossen. Punt is, wijs iemand daar dan even op. Ik zal een stuk tekst plakken in de zandbak. Ik hoor het dan wel. Groet.

Je kunt ook gewoon doen wat je blijft doen, en voordat je het van Word op het forum kopieert eerste even kopieeren naar kladblok, dan vanuit kladblok weer kopieeren en plakken hier.
Dan ben je er zeker van dat de style er geheel uit is.

Je kunt ook gewoon doen wat je blijft doen, en voordat je het van Word op het forum kopieert eerste even kopieeren naar kladblok, dan vanuit kladblok weer kopieeren en plakken hier.
Dan ben je er zeker van dat de style er geheel uit is.

Dan lijkt mij het eenmalig voorbewerken via Wordpad makkelijker!

@ De Hulk - ik zie dat je aan het testen bent!

Kan je een link geven naar een bericht, waar jij commentaar op heb gekregen!

Laatst bewerkt:
Punt is, wijs iemand daar dan even op.
Ik vind deze stelling niet correct. Ik vind je hele houding in de afgelopen posts (niet alleen bij deze thread) een beetje negatief en afschuivend op anderen. Veel mensen hebben deze problemen niet, jij loopt er tegenaan en stelt de vraag. Om achteraf te gaan zeggen dat wij je er op moeten wijzen vind ik niet eerlijk en niet terrecht. Wij kunnen niet voorspellen wat jouw werkwijze is en tegen welke problemen je gaat aanlopen. Wij kunnen niet iedereen overal maar even op wijzen.

'k denk dat De Hulk doelt op een ander forum, waar hij meteen boze berichten er over kreeg, ipv. dat men het gewoon meedeelt/er op wijst.
k krijg onheuse en boze berichten van een forum dat ik ontelbare codes in mijn berichten heb staan.
:)

'k vind nu ook wel dat men er op kan wijzen en van uitgaan dat het niet ter kwader trouw is, ipv meteen al boze reacties te gaan posten.

Zoals Kingpin schrijft is de juiste uitleg. Excuses voor het ontstane misverstand.

Ik vind je hele houding in de afgelopen posts (niet alleen bij deze thread) een beetje negatief en afschuivend op anderen.

Dat is jammer dat je dat zo ziet en betreur ik ten zeerste. Ik ben direct, zorgvuldig in mijn vraagstelling, besteed aandacht aan mijn vragen en antwoorden en verwacht dat ook van anderen. Misschien teveel gevraagd. Ik vind jouw reactie dan ook verbazingwekkend. Ik vraag mij dan af, heb jij de voorgaande reacties wel gelezen, dan kan en mag zoiets niet gebeuren. Maakt voor mij niets uit hoor, ik ken jou en vertrouw jou, dan moet je ook iets kunnen hebben. Maar ik dacht dat je nu ook wel wist dat ik altijd overdrijf en gelijk heb. Overigens al lijkt het soms wat negatief, het is altijd positief bedoeld. Immers we moeten het samen doen.

@Abraham
Kan je een link geven naar een bericht, waar jij commentaar op heb gekregen!
Voor mij is de zaak opgelost en ik heb geen link of gegevens bewaard. Als je dit topic leest moet alles duidelijk zijn. Bedankt.

Ik heb altijd gelijk. Maar als je gelijk hebt, heb je niets.
Willem Frederik Hermans, Nederlands schrijver, 1921-1995

Terug
Bovenaan