• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Computer gaat niet meer aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blackwater

Nieuw lid
Lid geworden
4 aug 2020
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ongeveer 4 maanden geleden ging mijn pc ineens niet meer aan. Er was toen iemand naar komen kijken en hij had hem gemaakt. Voor hoever ik weet heeft hij geen hardware gewijzigd. Een van die dingen die hij toen had gedaan is de RAM chip op een andere plek doen. (Er zitten 4 plekken voor in mijn computer en ik heb 1 RAM chip van 8 gb. Er zijn 2 zwarte en 2 licht grijze plekken voor.) Verder weet ik niet meer precies wat hij allemaal had gedaan.

Mijn pc deed het toen weer voor ongeveer 3 maanden, en toen begon hij raar te doen.

Soms als ik mijn pc aan wilde zetten, ging hij niet aan. Ongeveer een uur later probeerde ik hem opnieuw aan te doen en toen lukte het wel. Dit gebeurde steeds vaker en op een geven moment bijna iedere keer als ik mijn pc aan wilde doen. Er gebeurde niks, ik liet hem een uur met rust, toen probeerde ik hem weer aan te doen en toen ging hij wel aan.

Toen na ongeveer een week ging hij helemaal niet meer aan, wat ik ook deed.
Ik wil niet weer die man laten komen omdat ik daar niet genoeg geld voor heb, en dat gaat ook niet in deze corona tijd.

Heeft iemand tips voor wat ik kan doen? Misschien waar ik die RAM chip moet doen (in een zwarte of grijze ingang) of iets anders? Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Blackwater
 
Ik heb de RAM chip op een andere plek gezet, als ik nu mijn pc aan doe dan gaat hij naar het opstart scherm (er staat Gigabyte en het gaat dan laden)
Alleen daarna zie ik niks op het scherm. Normaal gaat Windows dan laden maar dat gebeurd dus niet.

Ik denk dat het aan die RAM chip ligt, maar ik wil dat wel zeker weten voordat ik een nieuwe koop, heeft iemand een manier hoe ik dat kan testen? Ik heb geen andere computer of andere RAM chip.

Alvast bedankt!
 
Merk en type moederbord opgeven, 1e ram reepje dient altijd in een bepaald slot te zitten en testen kun je met memtest 86+ v.a. een USB stick.
Doe het per reepje anders weet je nog weinig.

Verplaatsen van ram heeft verder weinig nut, indien eerst in dual-channel en daarna niet meer heb je ook weinig aan.

Kan zijn dat hij de goede eerst pakte na verplaatsen en de slechte pas erna maar test ze eerst anders wordt het een paling pakken in een emmer snot.
 
L.P. lees het eerste bericht eens na de ts heeft maar 1 ram latje van 8gb dus het verplaatsen per reepje is niet van toepassing ..

@Blackwater steekt het ramlatje in het eerste zwarte houdertje ..mogelijk dat je in het bios de frequentie dient aan te passen ..
ik heb zelf eens hier de frequentie van mijn ram latjes dienen aan te passen omwille dat het systeem anders niet wilde starten zelfs alternate kon destijds er niet aan uit maar na wat experimenteren en zeker niet te hoog gaan instellen ..eerder had ik een klok frequentie van 2800 en daarmee kon hier het systeem niet van starten toen ik staps gewijs verhoogte tot 3200GHz startte het systeem hier vervolgens probleemloos op .. deze instelling heb ik nu reeds 1@ 2 jaar en alles draait goed .

*beter was het geweest dat je 2 x 4gb er in had gestoken inplv 1x 8gb !
 
Oeps, dacht dat het er 2 waren en idd, 2 x heb je meer aan maar testen dan maar.
En merk en type moederbord nog.
 
Bedankt voor alle antwoorden,

Ik heb van een vriend 2 ram chips geleend die werkte volgens hem. Iedere slot geprobeerd met beide chips, ook geprobeerd met ze beide erin op verschillende plekken, maar steeds een van deze problemen.

1. Computer gaat wel aan maar geen beeld
2. Computer gaat aan, laat het boot scherm zien (van mijn moederbord) en daarna geen beeld meer.

Het was ongeveer 50/50 wat er gebeurde. (Ik probeerde ook die BIOS in te gaan als het opstart-scherm kwam, maar toen werd het scherm zwart en gebeurde er niks meer.

Ik heb het aan meerdere mensen gevraagd en ook veel gezocht op google en ik kwam bij de conclusie dat het alleen nog mijn power supply kon zijn.

Ik heb een nieuwe power supply gekocht (niet en al te dure maar wel een goeie die genoeg power heeft voor mijn pc) en deze had ik geinstalleerd.

Toen werkte alles weer! Hij ging aan en ik kon er alles op doen.

De volgende dag, (vandaag) wilde ik hem aanzetten en raad wat er gebeurde. De pc ging aan, maar geen beeld (net als probleem 1). De dag hiervoor werkte alles nog, hij werkte echt perfect. Ik heb helemaal niks veranderd in deze tijd. Ik had hem gisteren uitgezet en vandaag weer geprobeerd aan te doen. Ik baal hier echt van en ik heb echt geen idee meer wat het kan zijn. In verschillende videos en op verschillende websites stond dat het of aan de ram of aan de power supply ligt dus ik heb echt geen idee meer wat ik nog kan doen.

Moederbord: Gigabyte GA-H97M-D3H
Oude power supply: Urano VX 750
Nieuwe power supply: KCAS-650GM
 
zoek de opstarprocedure van je moederboard eens op
en maak je kast open en kijk en luister dan waar het vastloopt. bij het opstarten

bij fouten geeft hij piepjes of branden er controle leds
 
zoek de opstarprocedure van je moederboard eens op
en maak je kast open en kijk en luister dan waar het vastloopt. bij het opstarten

bij fouten geeft hij piepjes of branden er controle leds

Ik heb dit geprobeerd en mijn moederbord geeft geen foutmeldingen. Ik dacht dat het misschien aan Windows lag en ik heb van alles geprobeerd in het Restore menu van Windows. Uiteindelijk heb ik sommige updates verwijderd en toen startte mijn pc weer op. Ik heb toen met sfc /scannow in de cmd gescant naar fouten en Windows had fouten gevonden en opgelost. Nu werkt mijn pc weer, ik hoop dat het zo blijft.
 
Dan is het verstandig om het besturing-systeem eens compleet opnieuw te installeren
dan begin je weer met een schoon systeem zonder fouten
 
Dan is het verstandig om het besturing-systeem eens compleet opnieuw te installeren
dan begin je weer met een schoon systeem zonder fouten

Ik denk inderdaad dat het iets met mijn drives te maken heeft. Ik heb niet echt belangrijke data. Wel veel games, maar die kan ik opnieuw installeren.
Ik heb geprobeerd in recovery mode te komen door de computer 3x aan en uit te zetten.
Windows laten scannen op fouten. Er waren fouten gevonden die Windows niet op kon lossen.
Daarna had ik via recovery mode geprobeerd mijn pc te resetten, maar midden in het resetten werd het scherm zwart. Ik had nog iets van een uur gewacht ,maar er gebeurde helemaal niks meer.

Ik moet dus (denk ik) mijn pc resetten via een andere pc. Ik heb een laptop dus dat kan ik doen. Ik denk dat ik via een usb stick windows op mijn pc moet zetten, maar ik weet niet precies hoe dat moet, en ik weet ook niet of dat vanzelf alle bestanden die er nog op staan verwijderd.
Heeft iemand tips voor hoe ik dit moet dan? Ik heb een usb stick waar 16gb op kan mocht ik dat nodig hebben.
 
Je kunt kiezen of je alle bestanden wilt behouden.
Maar een backup is altijd aan te raden.
Hier vind je alle informatie over een herstel usb. ( vanaf Windows 10 opnieuw installeren met installatiemedia)

Ik zou zelf voor een schone installatie kiezen, dat staat verder op de pagina.
 
Je kunt kiezen of je alle bestanden wilt behouden.
Maar een backup is altijd aan te raden.
Hier vind je alle informatie over een herstel usb. ( vanaf Windows 10 opnieuw installeren met installatiemedia)

Ik zou zelf voor een schone installatie kiezen, dat staat verder op de pagina.

Bedankt voor de reactie!
Ik heb dit geprobeerd, alleen het is helaas niet gelukt. Als ik de usb in de computer deed en aan zette, gebeurde weer hetzelfde (pc gaat wel aan maar start niet op.) Naar het boot menu gaan werkte niet. Ook heb ik het nog via recovery mode geprobeerd, want via daar kan het ook, maar dat werkte ook niet. Ik heb echt geen idee meer wat ik nu moet doen.
 
Krijg je de computer helemaal niet opgestart, dus ook niet zonder usb erin?
Mocht hij toch zonder usb opstarten, zou je het volgende eerst kunnen proberen.
Ik zou wel eerst de anti virus verwijderen, mocht dat geen Windows Defender zijn.

Er zijn drie opties waarmee u uw pc opnieuw kunt instellen. Als u alle andere dingen hebt geprobeerd en uw pc nog steeds niet goed werkt, kunt u het probleem mogelijk oplossen door uw pc opnieuw in te stellen.

  • Optie 1: Selecteer Start > Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Herstel. Ga naar Deze pc opnieuw instellen, selecteer aan de slag. Herstelinstellingen openen.
  • Optie 2: Start uw pc opnieuw op om het aanmeldingsscherm weer te geven en houd de Shift-toets ingedrukt terwijl u Aan/uit > Opnieuw starten selecteert in de rechterbenedenhoek van het scherm. Nadat de computer opnieuw is opgestart, selecteert u Problemen oplossen > Deze pc opnieuw instellen.
  • Optie 3: Selecteer de Startknop en houd vervolgens de Shift-toets ingedrukt terwijl u Aan/uit > Opnieuw opstarten selecteert om de computer opnieuw op te starten in de herstelmodus. Nadat de computer opnieuw is opgestart, selecteert u Problemen oplossen > Deze pc opnieuw instellen.
 
Bedankt voor de reactie,
Dit is helaas ook niet gelukt, want mijn pc gaat niet meer aan. Ook niet met de usb stick erin. Ik kom niet verder dan het opstart scherm van mijn moederbord. (Ik kom de bios en het boot menu ook niet in).

Het enige wat soms werkt is recovery mode van Windows (dat komt er als je de pc 3x uitzet terwijl hij aan het opstarten is)
Ik heb via recovery mode ook al alles geprobeerd:

1. Ik heb geprobeerd de fouten-oplosser te gebruiken. Er waren fouten gevonden die Windows niet kon oplossen. Er stond dat ik mijn pc moest resetten.
2. Ik heb mijn pc geprobeerd te resetten vanuit recovery mode. Eerst probeerde ik de optie waarbij je bestanden houd. Tijdens het resetten crashde mijn pc en werd het scherm weer zwart.
Ik heb daarna iedere andere versie van resetten geprobeerd (ook een volledige reset), maar mijn scherm werd zwart en er gebeurde steeds niks meer tijdens het resetten.
3. Ik had toen Windows installatiemedia op een usb stick gezet. Dit werkte niet als ik de pc normaal opstartte en ik kwam het boot menu dus ook niet in. Er is hier ook een optie voor in recovery mode. Ik had alles volgens de instructies gedaan en het meerdere keren geprobeerd. Ik ben ook al een week lang elke dag met een vriend aan het bellen die veel verstand heeft van computers, maar hij heeft na dit alles echt geen idee meer.

We hadden samen wel nog een idee gekregen. De 2 drives in mijn computer (1 kleine ssd met windows en 1 hdd met de rest) op mijn laptop aansluiten en via een software alles verwijderen en daarna opnieuw proberen Windows te installeren via een usb. Ik weet bijna zeker dat ik er vanaf mijn pc niet meer bij kom dus dat was volgens ons de enige optie.
Het probleem daarmee is dat ik de drives niet in mijn laptop kan stoppen. Het zijn interne drives die in mijn moederbord gaan, en dat kan niet in mijn laptop. Dit plan gaat dus ook niet werken.

Ik hoop echt dat iemand nog een ander idee heeft. Ik wil heel graag dat mijn pc het gewoon weer doet.
 
1. Computer gaat wel aan maar geen beeld
2. Computer gaat aan, laat het boot scherm zien (van mijn moederbord) en daarna geen beeld meer.

Het was ongeveer 50/50 wat er gebeurde. (Ik probeerde ook die BIOS in te gaan als het opstart-scherm kwam, maar toen werd het scherm zwart en gebeurde er niks meer.

Ik heb het aan meerdere mensen gevraagd en ook veel gezocht op google en ik kwam bij de conclusie dat het alleen nog mijn power supply kon zijn.
Als het een software probleem is moet het (meer) consequent zijn.
Dit doet mij echt aan hardware denken. Ook ik dacht gelijk aan je voeding, maar die heb je inmiddels vervangen. Dan blijft voor mij de mogelijkheid van een defect moederbord over. Je kan eens met een goede zaklantaarn en goede ogen checken of alle condensatoren op het moederbord er schoon uitzien, dus geen bruine drap op de bovenkant lekken.
Hoe oud is dat mobo ?
 
Laatst bewerkt:
Als je inderdaad je systeemschijf ( ssd) schoon wilt blazen zou je die aan je laptop kunnen hangen met een adapter
bol.com | USB naar SATA kabel
Maar zo zijn er talloze.

Andere optie, DVD branden met daarop een iso van win 10?
 
Misschien is het oververhit

Altijd prettig dat mensen willen helpen met een probleem, alleen heeft het weinig zin als dat in een topic is waar al 2 maanden niet is gereageerd. :)
Ik zal daarom dit topic sluiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan