• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Computer kapot, hulp gevraagd!

Status
Niet open voor verdere reacties.

RoelBoz

Gevestigd lid
Lid geworden
5 mrt 2012
Waarderingsscore
5
Beste lezers,

Na ~5 jaar intensief gebruik is mijn (game)computer "kapot". Mijn eerste gedachte is de videokaart, aangezien het probleem ook de weergave betreft

http://i42.tinypic.com/1042ntg.jpg

Ik heb zelf al de computerkast opengekregen (had het nog nooit gedaan) en een grote hoeveelheid stof verwijdert uit de ventilatoren, kabeltjes en het moederboord/videokaart (heb de hele computer opgeschoond)

Dit is het resultaat:
http://i41.tinypic.com/110ghtx.jpg

Mijn vraag aan jullie is, wat is er mis met mijn computer, en of het het nog waard is om te (laten) repareren of ik gewoon iets moet vervangen..

Ik hoor het graag van jullie, ben goed met computers als ze aan staan, maar hier weet ik geen raad mee!

EDIT: Even de fotos in een spoilertje gezet en omgewisseld

Hallo Roelboz

:welkom: op het nationaalcomputerforum!!

Mogelijk is je videokaart te warm geworden vanwege al het verwijderd stof en hierdoor kapot gegaan. Dat is iig mijn eerste indruk.

Kan je het volgende even doen:
Download en installeer Speccy (een programma om te achterhalen welke hardware in jou pc zit).
Let op tijdens de installatie wordt gevraagd of je ook Google Chrome wilt installeren, sta dit niet toe!
Open het programma en kies File -> Publish Snapshot...
In het venstertje dat dan verschijnt kies je voor "Yes"
Vervolgens krijg je een link, die plak je hier in een volgende reactie.
Op die manier kunnen wij precies zien welke hardware aanwezig is in je systeem en wat voor programma's er meelopen.

Groetjes,

Dave

Geachte dave, bedankt voor je reactie,

Ik heb echter een probleem, de computer loopt na 1-2 minuten gebruik ook vast, dan hoor ik een geluid alsof er iets vast zit, wordt het scherm groen/zwart, dan weer terug naar wat er eerst op het scherm stond en blijft het hangen (en natuurlijk al die strepen nog steeds)

Qua hardware bedoel je wat voor videokaart, geluidskaart etc etc ik heb? Misschien kanik dit ook op een andere manier checken?

Mvg,

Een geluid alsof er iets vast zit? Kan je zo'n beetje situeren van waar dat geluid precies komt? Evtl kan je het systeem eens starten met de kast geopend, om op die manier het geluid beter te kunnen situeren... Als er vreemde geluiden uit een hardware onderdeel komen is dat vaak geen goed teken. Dergelijke storingen moeten we niet softwarematig in het besturingssysteem (Windows) zoeken.

Kan je even het volgende doen:
(als je geen tweede systeem hebt om dit topic te openen, print onderstaand lijstje dan even af)
- Sluit het systeem af
- Haal de stroom van je computer (trek de kabel van de voeding uit)
- Schroef je XFX videokaart los en haal deze uit je computer
- Haal de batterij (CR 2032) uit je moederbord (deze zit onder je videokaart rechts van de witte PCI sloten)
- Druk 3x de startknop in en wacht ongeveer 5 minuten
- Steek de batterij terug op het moederbord
- Steek de videokaart terug in het oorspronkelijke PCI-Express slot en schroef hem vast (vergeet ook de 6-pin connector van de voeding niet aan te sluiten).
- Sluit de stroomconnector van de voeding weer aan (zodat je computer opnieuw stroom krijgt)
- Start de computer

Heb je het probleem nu nog?

Ik geef toe het lijkt een beetje dom. De reden dat ik dit vraag is omdat als je de batterij verwijderd, het BIOS (stuurprogramma van het moederbord) een reset krijgt.
De videokaart laat ik verwijderen en terug aankoppelen omdat ik vermoed dat er ergens een storing op de aansluiting zit.

Succes!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Een geluid alsof er iets vast zit? Kan je zo'n beetje situeren van waar dat geluid precies komt? Evtl kan je het systeem eens starten met de kast geopend, om op die manier het geluid beter te kunnen situeren... Als er vreemde geluiden uit een hardware onderdeel komen is dat vaak geen goed teken. Dergelijke storingen moeten we niet softwarematig in het besturingssysteem (Windows) zoeken.

Kan je even het volgende doen:
(als je geen tweede systeem hebt om dit topic te openen, print onderstaand lijstje dan even af)
- Sluit het systeem af
- Haal de stroom van je computer (trek de kabel van de voeding uit)
- Schroef je XFX videokaart los en haal deze uit je computer
- Haal de batterij (CR 2032) uit je moederbord (deze zit onder je videokaart rechts van de witte PCI sloten)
- Druk 3x de startknop in en wacht ongeveer 5 minuten
- Steek de batterij terug op het moederbord
- Steek de videokaart terug in het oorspronkelijke PCI-Express slot en schroef hem vast (vergeet ook de 6-pin connector van de voeding niet aan te sluiten).
- Sluit de stroomconnector van de voeding weer aan (zodat je computer opnieuw stroom krijgt)
- Start de computer

Heb je het probleem nu nog?

Ik geef toe het lijkt een beetje dom. De reden dat ik dit vraag is omdat als je de batterij verwijderd, het BIOS (stuurprogramma van het moederbord) een reset krijgt.
De videokaart laat ik verwijderen en terug aankoppelen omdat ik vermoed dat er ergens een storing op de aansluiting zit.

Succes!!

Bedankt voor je vlotte antwoord,het is een heel boodschappenlijstje! Ik werk nu vanaf mijn moeders laptop, zoals ik al zei doet mijn computer het nu maar 1-5 minuten afhangende van zn bui... Morgen ga ik het proberen en het resultaat posten, hartstikke bedankt!

Neem er maar rustig de tijd voor.
Ik zie je antwoord wel verschijnen. :)

Heb dit ook gehad met een ati radeon 9800.
Dit was toen mijn koeling fan van de videokaart die het niet meer deed en zo mijn videokaart te warm is geworden en zo chips opgebrand had.

Neem er maar rustig de tijd voor.
Ik zie je antwoord wel verschijnen. :)

Beste dave,

Ik heb het allemal geprobeerd, en ook de videokaart even schoongezogen met de stofzuiger, maar het mocht niet baten. Nog steeds de strepen na het opstarten en ze gingen niet weg.

Kan ik hieruit concluderen dat het inderdaad mijn videokaart is die kapot is? Of kan het nog wat anders zijn(Namelijk?)?

Mvg,

---------- Bericht toegevoegd om 19:10 ---------- Vorige bericht geplaatst om 18:27 ----------

PS: De videokaart was van Nvidia Geforce, type 8800 GT. Dat zegt jullie waarschijnlijk meer dan mij maar mijn vraag is dan dus, kan ik een stapje hoger gaan? Deze kapotte kaart was 512MB en ik vraag me af hoeveel ik in mijn computer kan steken, en of ik die het beste kan bestellen ivm extra kosten die ik zou maken als ik hem bijv. bij de mediamarkt zou kopen.

Dus als iemand nog een aanrader heeft hoor ik het graag!

Hoi RoelBoz :)

Helemaal zeker kun je natuurlijk nooit zijn. Maar het lijkt voor de hand te liggen dat je videokaart te warm is geworden en daardoor kapot is gegaan.

Wil je erop vooruit gaan met je nieuwe videokaart (wat games betreft)? Of wil je liever ongeveer dezelfde kwaliteit.

Verder zou het handig zijn als je ons ook kon vertellen welke processor en RAM geheugen je precies hebt? En ook de voeding, even op het etiket kijken. Ik wil graag het merk, typenummer en maximaal vermogen weten.

Soms heeft Mediamarkt aanbiedingen die gelijkaardig zijn aan online-prijzen. Maar over het algemeen ben je beter/goedkoper af met een online-bestelling.

Groetjes,

Dave

Hoi RoelBoz :)

Helemaal zeker kun je natuurlijk nooit zijn. Maar het lijkt voor de hand te liggen dat je videokaart te warm is geworden en daardoor kapot is gegaan.

Wil je erop vooruit gaan met je nieuwe videokaart (wat games betreft)? Of wil je liever ongeveer dezelfde kwaliteit.

Verder zou het handig zijn als je ons ook kon vertellen welke processor en RAM geheugen je precies hebt? En ook de voeding, even op het etiket kijken. Ik wil graag het merk, typenummer en maximaal vermogen weten.

Soms heeft Mediamarkt aanbiedingen die gelijkaardig zijn aan online-prijzen. Maar over het algemeen ben je beter/goedkoper af met een online-bestelling.

Groetjes,

Dave

Hey,

Ik zal zometeen even de processor bekijken en zoveel mogelijk informatie van mn computer verzamelen. Ik weet alleen wel dat wanneer ik zat te gamen de pc bij taakbeheer liet zien dat ik meestal wel 80%+ gebruikte van beide tellers.

Wanneer ik een betere videokaart zou installeren, zou dit alleen dan voor betere prestaties zorgen? Of zou ik het beste voor een betere gehele snelheidvan de computer tijdens het gebruik ook de processor enzo kunnen vervangen voor een nieuwe?

De specs komen eraan,ik ga ze even voor je checken en dan edit ik dit bericht wel. In ieder geval heel erg bedankt voor je hulp tot nu toe ^^

---------- Bericht toegevoegd om 20:19 ---------- Vorige bericht geplaatst om 19:50 ----------

Ik kon van mijn geopende computer verder niks aflezen,toen heb ik hem maar weer aangesloten en geprobeerd speccy te installeren (zoals mij eerst werd aangeraden), mijn computer is niet vastgelopen en met succes is er een snapshot gepubliceerd: http://speccy.piriform.com/results/kyAy31Bk1I6DUKCUr3dwzLh

Ik hoop dat dit jullie meer kan vertellen!

Kan je nog eens even je kast openen en kijken op de voeding (dat is het onderdeel waar de stroomkabel op aangesloten zit) voor de gevraagde gegevens.

De videokaart is een 8600GTS, een model dat een heel stuk trager is dan de eerder genoemde 8800GT 512Mb. Dus goed dat je een Speccy hebt kunnen maken!

De videokaart zorgt voor betere prestaties tijdens grafisch zware games. Dus dat je meer beelden per seconde haalt en games niet 'hakkelen'. De videokaart heeft geen invloed op het algemene Windows gebruik (internet, Office, Skype,...).

Wat de andere componenten betreft, daaraan zie je idd dat de computer behoorlijk op leeftijd komt. Ik zou dan ook aanraden om er niet meer teveel aan te investeren. omdat je kan zeggen dat het dan ook verouderd materiaal is waarin je zal investeren.

Een videokaart zoals bijvoorbeeld deze:
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-116619
Geeft je een performance die ongeveer 4x zo goed is als je huidige videokaart. Wanneer je evtl. toch een betere kaart zou willen gaat je processor waarschijnlijk een bottleneck vormen voor de prestaties. Wat betekend dat de kaart niet zijn optimale performance zal kunnen geven.

Graag voor de zekerheid wel nog even de gegevens van je voeding, zodat ik zeker weet dat deze geadviseerde AMD Radeon HD 6670 voldoende stroom zal krijgen.

Kan je nog eens even je kast openen en kijken op de voeding (dat is het onderdeel waar de stroomkabel op aangesloten zit) voor de gevraagde gegevens.

De videokaart is een 8600GTS, een model dat een heel stuk trager is dan de eerder genoemde 8800GT 512Mb. Dus goed dat je een Speccy hebt kunnen maken!

De videokaart zorgt voor betere prestaties tijdens grafisch zware games. Dus dat je meer beelden per seconde haalt en games niet 'hakkelen'. De videokaart heeft geen invloed op het algemene Windows gebruik (internet, Office, Skype,...).

Wat de andere componenten betreft, daaraan zie je idd dat de computer behoorlijk op leeftijd komt. Ik zou dan ook aanraden om er niet meer teveel aan te investeren. omdat je kan zeggen dat het dan ook verouderd materiaal is waarin je zal investeren.

Een videokaart zoals bijvoorbeeld deze:
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-116619
Geeft je een performance die ongeveer 4x zo goed is als je huidige videokaart. Wanneer je evtl. toch een betere kaart zou willen gaat je processor waarschijnlijk een bottleneck vormen voor de prestaties. Wat betekend dat de kaart niet zijn optimale performance zal kunnen geven.

Graag voor de zekerheid wel nog even de gegevens van je voeding, zodat ik zeker weet dat deze geadviseerde AMD Radeon HD 6670 voldoende stroom zal krijgen.

Bedankt voor je gedetaileerde antwoord wederom!

Alle kleine kabeltjes liepen naar boven naar een kleine omhulzing waarvan ik denk dat dat de processor is, ookstond er een sticker op met de volgende informatie:

FSP Group Inc.
Model: ATX 250 PA (1pf)
AC INPUT: 240V, 3,15 A, 50 HZ

Ook stond er nog wat over de output (per draadkleur). Is die informatie verder ook nog nodig? Voor de rest stond er wat aziatische tekst.

Als je nog meer nodig hebt hoor ik het graag.

Onlangs game ik niet veel meer op de computer, af en toe een potje CnC Renegade uit 2002 maar ik wil het niet uitsluiten. Ook speel ik nog wel eens een potje videopoker maar de echte intensieve games (BF3, COD en GTA) speel ik momenteel op mijn ps3.

Misschien dat ik over een bepaalde tijd meer geld in mijn computer wil steken, maar ik ben nu 19 jaar, nog geen mbo diploma en helaas sinds kort werkloos. Ik ben nog bezig met mijn rijbewijs dus ik wil straks ook een autotje kopen. Dit laat mij ong. 400 over voor mijn computer, en ik heb in de mediamarkt al rondgekeken maar ik vond de laptops daar wel vrij duur. Daarom probeer ik deze huidige computer een beetje op te lappen.

Stel nou dat ik die videokaart van 68 euro zou kopen (wat dus heel goedkoop is vind ik). Dan kan ik dus nog vrij goed gamen? Aangezien ik op mijn huidige videokaart de volgende titels vrijwel probleemloos (af en toe wat lag) heb gespeelt.

Gothic 3, CnC Red alert II/Generals (ZH), Combat Arms, The Sims, Minecraft

Als je liever een nVidia-kaart hebt als vervanger (i.v.m. stabielere drivers) zou je voor deze kunnen kiezen:

http://www.alternate.nl/html/product/Grafische_kaarten_NVIDIA_PCIe/Club_3D/GeForce_GT_440/632929/?tn=HARDWARE&l1=Grafische+kaarten&l2=PCIe+kaarten+NVIDIA&l3=GeForce+GT

of deze:

http://www.alternate.nl/html/product/Grafische_kaarten_NVIDIA_PCIe/Club_3D/GeForce_GT_520/547690/?tn=HARDWARE&l1=Grafische+kaarten&l2=PCIe+kaarten+NVIDIA&l3=GeForce+GT

Dit zijn kaarten die de door jou gebruikte XFX 8600GTS ruim voorbij streven. Hoe dan ook, ik zou langzaam maar eens gaan denken aan een nieuw systeem. Je gebruikt onderhand echt verouderd spul.

Als je liever een nVidia-kaart hebt als vervanger (i.v.m. stabielere drivers) zou je voor deze kunnen kiezen:

http://www.alternate.nl/html/product/Grafische_kaarten_NVIDIA_PCIe/Club_3D/GeForce_GT_440/632929/?tn=HARDWARE&l1=Grafische+kaarten&l2=PCIe+kaarten+NVIDIA&l3=GeForce+GT

of deze:

http://www.alternate.nl/html/product/Grafische_kaarten_NVIDIA_PCIe/Club_3D/GeForce_GT_520/547690/?tn=HARDWARE&l1=Grafische+kaarten&l2=PCIe+kaarten+NVIDIA&l3=GeForce+GT

Dit zijn kaarten die de door jou gebruikte XFX 8600GTS ruim voorbij streven. Hoe dan ook, ik zou langzaam maar eens gaan denken aan een nieuw systeem. Je gebruikt onderhand echt verouderd spul.
Ik heb er wel windows 7 op staan en dat loopt best goed, en zoals ik al zei, zolang ik het meeste game toch op de ps3 doe maakt het niet zo uit dat mijn computer niet op en top is op het moment. Dan kan ik beter ngo even flink sparen en als ik er het geld voor heb een goede computer samenstellen.

Toch bedankt voor je suggesties, ik ga ze bekijken. Zijn deze kaarten geschikt voor mijn computerspecs?

Ja, ze zijn beide geschikt om met jouw computer te gebruiken. Het is gewoon vervangen, de nieuwste drivers downloaden, installeren en hobbelen maar :)

250W is weinig vermogen. Maar de hierboven geadviseerde kaarten verbruiken allen minder stroom dan je huidige 8600GTS. Daar vanuit gaand zou ik ze dus toch durven aanraden. De geadviseerde NVIDIA chips zijn minder krachtig dan de AMD kaart (6670). Maar ze zijn wel allen (meer dan) geschikt om de genoemde game C&C mee te kunnen spelen.

Ja, ze zijn beide geschikt om met jouw computer te gebruiken. Het is gewoon vervangen, de nieuwste drivers downloaden, installeren en hobbelen maar :)
Hartelijk bedankt voor je moeite
250W is weinig vermogen. Maar de hierboven geadviseerde kaarten verbruiken allen minder stroom dan je huidige 8600GTS. Daar vanuit gaand zou ik ze dus toch durven aanraden. De geadviseerde NVIDIA chips zijn minder krachtig dan de AMD kaart (6670). Maar ze zijn wel allen (meer dan) geschikt om de genoemde game C&C mee te kunnen spelen.

Heel erg bedankt voor al je adviezen etc, ik ga de kaarten even bekijken en een ervan bestellen!

Na het installeren vna de nieuwe videokaart, en het updaten naar de nieuwste drivers (Windows 7 64 bit) doet de videokaart (Geforce GT 440) het prima, al is het geluid heel erg schokkerig en sommige videoclips op youtube ook. Om beschadiging te voorkomen heb ik deze dan ook direct uitgeschakeld. Mijn computer is al opnieuw opgestart nu vraag ik me af wat ik moet doen om dit schokkerige gedrag te verhelpen..

---------- Bericht toegevoegd om 16:05 ---------- Vorige bericht geplaatst om 12:32 ----------

Iemand een idee?

Geluid heeft niets temaken met je videokaart he.
Maar dat van youtube, heb je het dan op het beeld dat het schokkerig is?
Zoja, heb je vooraleer de nieuwe drivers te installeren eerst de ouder videokaart drivers verwijderd?

Geluid heeft niets temaken met je videokaart he.
Maar dat van youtube, heb je het dan op het beeld dat het schokkerig is?
Zoja, heb je vooraleer de nieuwe drivers te installeren eerst de ouder videokaart drivers verwijderd?

Nee klopt, maar aangezien dit de enige verandering is die ik heb aangebracht aan mijn computer sinds dat het geluid het nog gewoon deed weet ik ook niet wat het is. Als ik een flash spelletje speel is het ook heel langzaam dus er zal wel wat mis mee zijn. Ik heb de nieuwe drivers geinstalleerd met de CD die erbij zat maar de oude niet eerst verwijdered nee. Kan dat alsnog?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan