• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Computer ventilatoren, hoe de voeding uit te voeren zonder moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leeuwtje

Bekend gezicht
Lid geworden
23 okt 2020
Berichten
176
Waarderingsscore
18
Ik ben bezig mijn netwerk goed in te richten. Hiervoor het ik onder ander een NAS en switch in een kast geplaatst.
Het wordt toch redelijk warm dus ik dacht een koeling aan te brengen dmv computerventilatoren. Alleen wat kan ik als voeding gebruiken?
 
Tja, een fan heeft 12V (max.) nodig, en in die kast zal tenslotte ook 230V nodig zijn, dus als je een adapter van 12V in die kast kan plaatsen, b.v. een oude lader uit een kringloopwinkel, dan ben je al geholpen.. Het mag ook iets minder dan 12V zijn, maar niet onder 8V ongeveer. Elke fan draait meestal op zo'n 0,1Amp, en elke lader met dat voltage haalt dat wel. Je kan er zelfs meerdere op aansluiten.
Als je de fan onderin de kast plaatst, dan naar binnen blazend, indien bovenin de kast dan naar buiten blazend.
 
Dank voor je duidelijke uitleg.
Nu is het zo dat de fans van de NAS, die onder in de kast staat, als het ware tegen de achterwand aanblazen. Dan lijkt het me beter om de fans naar buiten te laten blazen. Of zie ik iets over het hoofd.
Heb ook nog gedacht aan een ventilatierooster maar gevoelsmatig lijkt me dit niet voldoende.
 
Als je de uitlaat van de NAS-fan strak tegen een gat/rooster in de wand kan plaatsen zodat de warme lucht daarvan direct naar buiten gaat is dat altijd beter dan later nog eens afvoeren met een extra case-fan. In de wand er tegenover kan je dan een gat/rooster maken waardoor lucht naar binnen komt. Maar dat gat moet dan zo laag mogelijk zitten. Zo zou het kunnen lukken om het zonder extra fan te doen, want de NAS maakt de meeste warmte.
Aanvoer is koud, en koude lucht zakt naar beneden, dus tegen die natuurlijke drang moet je niet ingaan. Omdat het in de kast warmer is, en dus een opstijgende trend is, laag in, hoog uit.
In jou geval dan wel jammer dat de NAS al laag zit.
 
O maar ik kan hem ook nog wel hoog in de kast plaatsen. Als ik iets bedenk probeer ik wel zo flexibel mogelijk te maken.
Ik kan hem relatief strak tegen de achterwand plaatsen maar de voedingstekker van de NAS en de RJ45 connectoren zitten er ook nog.
Wellicht een stuk uit de achterwand halen? Ik zal het nog een keer overdenken.
Ben dan wel bang dat het geluid van de NAS te veel aanwezig gaat zijn. Ik heb namelijk een superstille hobbyruimte/thuiskantoor.

En bedankt voor je advies natuurlijk.
 
Als de stekkers in de kast moeten blijven kan je ook een pijp tussen NAS en wand zetten om de uitvoer aan te sluiten. Dan wordt het geluid ook iets minder. Ik zou ook de NAS zelf wat isoleren van de kast i.v.m. schijfgeluiden. Zo'n kast kan dat versterken.
 
Ik heb inmiddels achter de NAS een voldoende grote sparing gemaakt. Dus de eigen ventilatoren zouden hun werk kunnen doen. Zit nu op ongeveer 34 db op 50 cm van de kast en met de deur dicht op 28 dB, dus stil. Ga nu meten wat de temperatuur wordt. Dan zien we verder.
 
"Als je de uitlaat van de NAS-fan strak tegen een gat/rooster"
Ik zou dat wel d.m.v. een kort tussenstukje proberen te doen. Een fan pal tegen een rooster aan gaat extra geluid maken. Probeer in dat geval een afstand van minimaal 10 mm tussen schoepen en rooster te bereiken. Mss is dat wat Erik ook bedoelt.
 
Hij staat nu 3 cm van de achterwand en nu nog zonder rooster op de achterwand.
Merk toch meer geluid dan wanneer hij normaal in de kast zou staan. Dus meten is weten.
Afstand vs achterwand, temperatuur en geluid.
 
Tja dat wordt toch een adresje vinden voor een stukjes geluiddempend materiaal. Als iemand een tip heeft.....graag.
 
Ja fans maken immers geluid. Zeker die kleine "jankers". Daarom altijd zo groot mogelijk nemen, dan kun je met minder toeren toe.
Voor mijn videokaart bv, ik stel daaraan geen eisen, heb ik een fanloze genomen. Ook mijn cpu fan is overdreven want de cpu komt zelden boven de 50 °C. Nu draait hij 950 toeren. Ik wil ook geen herrie in de kamer.
 
Als ik nog fans ga plaatsen ga ik zeker voor 140mm. Hoop dat ik met geluiddempend materiaal ook al ver kan komen.
 
Een fan pal tegen een rooster aan gaat extra geluid maken. Probeer in dat geval een afstand van minimaal 10 mm tussen schoepen en rooster te bereiken.
De fan zit in het kastje van de NAS, dus die afstand is er al; de fan wordt dus al beschermd.

Geluidsisolatie/demping materiaal bij Gama b.v.:
Het ligt er aan welk geluid je kwijt wil.
 
Tja welk geluid of van de fans of de schijven in mijn optiek niet belangrijk. Beide bronnen veroorzaken het algehele geluidniveau. Dus in het algemeen moet het lager. Ik heb ook al gezocht naar alternatieve fans maar ben nog geen 80x80x25 mm tegenkomen. Daarnaast zit mijn NAS vol met 5 schijven. Wellicht ga ik hem binnenkort "inruilen" voor een 8 bay exemplaar. Gaat nog meer geluid produceren.
 
@Erik: Ik meen te begrijpen dat Leeuwtje nog steeds een extra fan overweegt.
@Leeuwtje: Als geluid voor jou zo belangrijk is zou ik die NAS in de kast zetten en een extra fan nemen. Mss zelfs wel een soort "labyrint" voor de fan in de vorm van een extra schotje of zo.

Geluidsreductie is echter niet mijn expertise. Temperatuurreductie is meer mijn ding.
Hoe optimaler je je temperatuur in de hand hebt, hoe minder fan-activiteit je nodig hebt. Overweeg daarom een relatief zware fan met controller. Bij Ali kosten die controllers bijna niets (enkele euro's). Je moet er alleen even (4 wk! :worried:) op wachten. Je kunt dan naar behoefte instellen.
Of je betaalt iets meer:Gelid Fan Speed Control - Snelheidsregelaar systeemventilator - Zwart - Azerty
 
Zag ik toevallig conrad.

Helaas heb ik daar niet veel verstand van.
Ik ben niet verder dan een 12V adapter zoals eerder omschreven. Dan moet ik een fan erbij zoeken.
En dan weet ik niet welke en hoe ik die moet aansluiten.
Ik zag bij conrad ook setjes om te schakelen op temperatuur. zou mooi zijn om aan de buitenzijde van de kast de interne temp te kunnen zien en dat er zo nodig automatisch de fan(s) kan/kunnen draaien.
 
Die is wel even goedkoper dan die van Azerty. Ik denk wel dat deze regelaar analoog werkt, dus alleen de spanning op de fan regelt. Een PWM (pulsbreedte) regelaar zou mooier zijn. Die hebben veel minder verliezen.
Technisch kan alles wat je wilt, al wil je het computergestuurd maken. Kost alleen tijd en geld;)
Zelf zou ik het zo minimalistisch mogelijk houden, tenzij het je hobby is natuurlijk.
 
Ik ben niet verder dan een 12V adapter zoals eerder omschreven. Dan moet ik een fan erbij zoeken.
En dan weet ik niet welke en hoe ik die moet aansluiten.
Een 'simpele' 12V fan met twee draden kopen.
Er zijn er ook met drie draden, ook vier, maar dat zou voor jou verwarrend worden. Die extra draden zijn om de snelheid af te kunnen lezen, of de snelheid op een andere manier te regelen.

Er komen ook maar twee draden uit zo'n adapter, alleen is het wel belangrijk dat plus en min goed zitten. Je gebruikt een goedkope universeelmeter om te bepalen welk draadje van de adapter plus is, en die plus sluit je aan op de rode (of gele) draad van de fan. De andere is zwart.
 
Toch een leuk ding.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan