• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Computers niet zichtbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Black Tiger

Netwerk hobbyist. :)
Lid geworden
16 sep 2019
Berichten
1.808
Waarderingsscore
469
Nu ben ik bepaald niet ondeskundig als het om netwerken gaat, maar loop nu toch tegen iets bijzonder vreemds op.
Kennis van me heeft 3 computers, deze moeten elkaar in de netwerkomgeving kunnen zien. En nee, het is niet de bedoeling om gekoppelde shares te maken.
Met netwerkomgeving bedoel ik ofwel het icoon netwerkomgeving op bureaublad of onder het kopje "netwerk" in de windows verkenner, maakt op zich niet uit.

Er is een pc-1 met Windows 10 v2004, pc-2 en pc-3 met beiden Windows 10 20H2 nieuwste versie.
Allen staan in prive modus, heb er wel een om moeten zetten die in openbaar stond.
Ik ben uitgegaan van de originele manier om een werkgroep te maken. Dus alle pc's zitten in dezelfde werkgroep, hebben dezelfde gebruikersnaam en hetzelfde wachtwoord om in te loggen.
Netwerkdetectie uiteraard aangezet en bestands- en printerdeling ook, op alle pc's.

Het probleem is dat de PC die als eerste gestart is, de andere twee computers kan zien in de netwerkomgeving. Het maakt daarbij niet uit welke als eerste start. Die als eerste start, ziet de anderen.

Als test heb ik op alle pc's een directory gemaakt met als naam testmap.
Alle pc's zijn op naam te pingen van alle pc's.
Vanaf alle pc's kan ik de testmap van alle andere bereiken via de verkenner door \\pc-1\ in te typen en dan zie ik de testmap, of rechtstreeks \\pc-1\testmap en zelfde voor de andere computers.

Veiligheid is een geen issue SMB 1.0 aangezet.
Verder alles wat wordt aangegeven om Windows 10 te doen.
zoals: ipv6 uitgeschakeld op alle pc's.

Deze services aangezet zoals aanbevolen door MS.
  • Function Discovery Provider Host
  • Function Discovery Resource Publication
  • SSDP Discovery
  • UPnP Device Host

Maar nog altijd hetzelfde verhaal. De pc die het eerst gestart is ziet alle anderen, de rest ziet niets of met heel veel geluk zichzelf.

Dat is al bijzonder vreemd want normaliter werkt het op deze wijze gewoon altijd.
Dus kreeg ik een ander idee. Mediastreaming inschakelen op alle pc's via "Opties voor mediastreaming" op inschakelen te zetten op alle pc's.

En toen vielen mijn schoenen uit van verbazing. In de netwerkomgeving van alle computers, zijn dus ook al die pc's in het multimedia apparaten deel te zien.
Echter bij de pc's zelf is er geen verandering, wie het eerst komt het eerst maalt, oftewel wie het eerst gestart is die krijgt de andere pc's te zien, de rest ziet niks.

Iemand die al eens meegemaakt en nog beter... weet iemand een oplossing zodat de computers wel gewoon allemaal in het netwerk zichtbaar zijn zonder vaste koppelingen te maken, dus gewoon zoals het hoort?
 
Dat is een leuke.
Ik neem aan dat ze dhcp hebben op een modem/router? (welke?) Window verversen nadat ze alle drie zijn opgestart helpt natuurlijk niet?

Waarom ipv6 uit? Het zou niet uit mogen maken, maar waarom?

Windows pro of home?
 
Dat is inderdaad best een leuke ja, in elk geval weer een keer echt 'n uitdaging om het te vinden.:)
Ze zitten allemaal op dezelfde switch, een eenvoudige 8 poorts switch.
Ze krijgen ip's via dhcp van de router, maar dhcp en ip heeft niets met netbios te maken.
Allemaal zijn ze te pingen, op ip en ook op naam dus daar ligt het niet aan.

Bij enkele adviezen werd gezegd om ipv6 uit te schakelen als je smb activeert, want die schijnt niet lekker met ipv6 om te kunnen gaan. Heb het zelf ook al meegemaakt dat na uitschakeling van ipv6 opeens alles wel gewoon werkte.

Als ik me niet vergis is het allemaal Windows pro of home, zou ik nog na moeten kijken maar dat zou geen verschil uit mogen maken eigenlijk.

Ze zijn wel allemaal van dezelfde installatie iso geinstalleerd die automatisch het geheel in orde maakt. Dus ik ben nog aan het denken of het een idee zou zijn om het netwerk-id te wijzigen of dat dit er iets mee te maken zou kunnen hebben.
Alhoewel dat ook bij allen al verschillend is (gecontroleerd).

Wat ik me het meest afvraag is waarom de namen niet zichtbaar worden bij later opgestartte computers en het media gebeuren wel. Vaagheid.
 
Hoe staan de rechten op de mappen ingesteld die je wilt kunnen zien?
Mijn ervaring zegt mij dat dit alleen gaat werken met een gedeelde map.
 
Heeft niet met rechten te maken mijns inziens. Want anders zag ik ze ook niet als een andere pc als eerste start op die andere pc. Daarnaast krijg je pas te maken met rechten zo gauw je op een map wil gaan klikken om er in te komen.
Anyway, zoals gezegd is op elke pc een map genaam testmap die gedeeld is.
Daarop heeft iedereen leesrechten (echt everybody, dus niet alleen de gebruiker).
Maar dat zou niet uit mogen maken. MCSE -> werkgroep aanmaken. User op alle pc's, zelfde user (als admin) met zelfde pass, heeft dus sowieso de juiste rechten. Anders klopt de MCSE info niet meer.

Dus zelfs als Windows vaag zou doen op dat gebied zouden de mappen overal zichtbaar moeten zijn en niet allen op de pc (willekeurig) die als eerste gestart is.
 
Met het verwijderen van de thuisgroepen is het een stuk moeilijker geworden om dit soort dingen te realiseren.

Bij mij komt er niet direct iets boven op dit moment. Maar zal er zelf ook eens induiken.

Toevoeging: zet de firewalls eens uit inclusief eventuele virusscanners. Gewoon om te proberen.
 
Met het verwijderen van de thuisgroepen is het een stuk moeilijker geworden om dit soort dingen te realiseren.
Vindt je dat echt? Ik juist niet. Ik vond thuisgroepen het maar ingewikkeld maken met die diskettes wat je dan weer nodig had om bijv. een XP of '98 machine er ook in te krijgen. Terwijl dat met een gewone werkgroep helemaal niet hoefde.
Ik heb altijd met werkgroepen gewerkt en nooit van Thuisgroep gebruik gemaakt, werkte altijd perfect. Totdat in W10 1803 die browse master werd uitgeschakeld door MS.

Als ik er weer ben zal ik eens proberen met die firewalls alhoewel dat allemaal toegang heeft. Virusscanners is allemaal Defender van Windows zelf.
 
Vooropgesteld dat ik near zero ervaring met netwerken heb, viel me wel iets direct op: drie verschillende machines, allemaal binnen eenzelfde syndroom. Dan dacht ik als eerste aan het netwerk zelf, de switch en/of de router.
 
Heb ik ook aan gedacht, maar een gewone switch is dom en dan werkt het of wel of niet. En niet wie er het eerst opgestart is, dat is een netbios verhaaltje normaliter.
Maar maakt niet uit, soms zijn het de gekste dingen die de oorzaak zijn dus alle gedachtengangen zijn welkom.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan