• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Contextmenu

Status
Niet open voor verdere reacties.

artstudiog

pc-aholic
Lid geworden
10 jul 2012
Berichten
2.960
Waarderingsscore
258
Ik zit al weken met een klein probleempje in de verkenner van windows 10. Het probleem is opgedoken nadat ik op mijn werkpc een cleane windows 10 (met bijbehorende officiële software-pakketten) heb geïnstalleerd. Die installatie was een hele klus aangezien ik - als graphic designer - behoorlijk veel programma's gebruik. Maar terug naar het probleem. In de verkenner heb je een linkerkant met overzicht van alle mappen en een rechterkant met details van die mappen. Het probleem situeert of beter situeerde zich in de linkerkolom. Het probleem kwam aan het licht toen ik onder "snelle toegang" een map wou verwijderen door rechtermuisklik op die map. Het verhoopte menu kwam niet tevoorschijn en de verkenner sloot zonder blikken of blozen af. Dit was zo bij elke map die ik met rechts wou aanklikken, enkel op de schijven (C, D, E, X, ...) werkte het wel. Nogmaals, dit was enkel in het linkeroverzicht (mappen) van de verkenner, in de rechterhelft welke alles wel goed.
Na wat zoekwerk (en uitsluiten wat het niet kon zijn) bleef nog maar 1 ding over: contextmenu. Iets zat te wringen in die contextmenu die tevoorschijn komt na rechterklik. Maar wat? Er staan daar zoveel dingen in en waar kan ik dat aanpassen?
Vandaag eindelijk de oplossing gevonden via de Ccleaner. Onder het tabje "gereedschap" naar "opstarten" en daar op "contextmenu". Daar stonden bij mij wel meer dan 40 lijntjes in, sommige dubbel (onder sleutel: File en Folder), sommige zelfs driedubbel (onder sleutel: Directory, Drive, Folder). In contextmenu staat aangeduid welke apps en extensies automatisch opstarten wanneer je computer, browser of verkenner opstart.
Eerst alles wat kon uitgeschakeld, verkenner open en waarachtig ... het werkt terug. Daarna één voor één terug ingeschakeld en gecheckt in verkenner. Dit tot ik FormatFactory terug inschakelde en pats, probleem was er terug. De dader was gevonden. Alles terug ingeschakeld - behalve FormFactory natuurlijk - en alles blijft picobello werken. Vervolgens zeer veel dingen die ik niet nodig heb verwijderd uit het contextmenu zodat er nu nog maar enkele (Powershell, antivirus en winrar) overblijven. Al de rest was balast dat ik nooit gebruik(te).
Ik geef dit maar mee als info voor diegenen die hetzelfde zouden tegenkomen (of iets gelijkaardigs) met het contextmenu.
Nu heb ik nog wel een vraagje: weet iemand soms hoe of waar je dat contextmenu kan benaderen/aanpassen zonder Ccleaner?
 
Ja, die meldingen in het register had ik ook al gevonden maar die zijn niet echt duidelijk, vind ik, wat weg mag en wat niet. Toch bedankt LP voor de snelle reactie.
 
via Ccleaner kan je het contextmenu tegenwoordig naar eigen inzicht samenstellen. Wat je wel en niet laat staan is een geheel eigen keuze.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan