• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost CPU koeler maken door "ondervolten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zou oude of nieuwe koelpasta dan echt zo veel verschil maken?
Ja, afhankelijk van de leeftijd wel. Niet als die pas een week oud is dan lijkt het me sterk dat dit groot verschil gaat maken, tenzij je er teveel of te weinig op hebt gedaan.

Ik heb er een keer in mijn eigen pc een 30-40 graden verschil mee gemaakt. Die lag ook te hikken rond de 74 a 75 graden, nadien was dat 35 graden en als hij bezig was tussen de 45 en 55 graden. Dus het kan enorm schelen. Mijn pasta was dan ook echt wel totaal uitgedroogd.

Hou er rekening mee dat bij beeldbewerking een CPU sowieso een stuk kan oplopen en zeker bij de warmte nu. Hoeveel graden is hij als hij niet hard werkt als je gewoon bijv. aan het browsen en mailen bent en anders niks?

Ik ben het niet helemaal eens met Enigma147 dat het een waardeloze kast zou zijn.
Ik heb ongeveer zo'n kast met zo'n koeler een aantal jaren gehad en dat is op zichzelf zeker niet waardeloos.
Maar de opstelling met een dergelijke kast wel degelijk, ik denk ook dat hij eerder daar op doelt. En al helemaal bij buiten/binnen temperaturen die nu voor komen.

De voeding erboven is inderdaad niet handig voor de airflow, dus ja koeler er in zetten zoals Enigma147 aangaf is zeker een verbetering (zoals op foto 2 dus).

Ik zou hem eens op het bureau zetten maar dan zonder zijpaneel er af en dan kijken wat het resultaat is. Met die koeler er op mag het niet te hoog worden.
Als dat helpt zou ik hem eens rechts naast het bureau zetten en wat naar voren zodat ie meer lucht krijgt.
Maar als ik kijk naar de temperaturen van de harddisks, valt me wel op dat die niet ook een stuk hoger ligt. Dat zou je wel verwachten als het een kast probleem is.
Ik heb nu bijv. een veel betere kast dan jij hebt, maar de temp van mijn hdd's ligt 10 graden hoger op het ogenblik dan die van jou.

GPU ligt ook gewoon netjes, dus ik zou het om die redenen toch eerder bij CPU koeling zoeken en aangezien het zo'n dikke koeler is verdenk ik toch de pasta.
 
Ik heb een i9-12900K die bij normaal gebruik 40° haalt maar bij gaming schiet die ineens door naar 90°. Is blijkbaar normaal maar vind dit toch een reuzeverschil. Daarna zakt die binnen een 2tal minuten weer naar 40°.
Kast heeft 2x 140mm fans boven in, 2x in front, 2x 120 CPU, 1x 140mm achter en nog 1 op de voeding in een Bequiet Dark Base 900 Pro rev2.
En dan nog 90° halen? Maar is wel de maximum en de fans schakelen wel afhankelijk van de temp dus lijkt alles toch normaal te werken volgens de meeste berichten.
 
i9-12900K, ja dat is echt een heethoofd. Welke cpu koeler gebruik je?
 
62f4fa8d8e41b-2022-08-11_14h47_46.jpg

62f4fb0aed612-2022-08-11_14h50_07.jpg

Ik ben wel tevreden met de pc, alleen de temperaturen lijken me wel hoog ivm de levensduur.
Er word veel verwezen naar de temperaturen zo laag mogelijk te houden.
Waterkoeling is aan mij toch niet besteed. Ben nogal wantrouwig als er eens een lek in komt?
Overklokken doe ik niet aan mee. Dan liever een pc die ik niet hoef te overklokken.
 
Dark rock pro 4?

Ik zou eens in de bios / tools van het moederbord kijken naar het profiel van de cpu fans, misschien staat daar een profiel waarmee de fans onder belasting te langzaam draaien. Een profiel instellen waarbij de fans wat harder gaan draaien zou de max temperatuur wat omlaag kunnen brengen.
 
Ik heb deze instellingen al verandert, oorspronkelijk stonden de fans veel trager ingesteld. Misschien voor het geluid maar deze fans maken zelfs aan 100% bijna geen geluid.
De pc kast heeft een ingebouwde fancontroller en beide fabrikanten (MSI, Bequiet) raden aan de controller van de kast te gebruiken ipv de aparte aansluitingen op het moederbord, met slechts een kabeltje van de 1e fancontroller (niet die van de cpu) naar de controller van de kast.
62f50765dc83a-2022-08-11_15h37_29.jpg

62f507770cd6f-2022-08-11_15h37_08.jpg
 
Ik heb de HDD's naar boven gezet, zodat de voorste fan ongehinderd de lucht nu door de kast kan trekken. Die blast nu rechjt op de cpukoeler en de videokaart.Ook is het voorste plaatje verwijderd,. Nu kan vooraan ook beter meer lucht worden ingezogen. Trouwens, de opening voor in de kast onderaan is echt geen centimeter maar echt wel groter. Nu krijg ik deze temperaturen: 1660835815858.png
 
... Het zal natuurlijk ook wel wat te maken hebben met de temperatuur in de kamer, neem ik aan dat de boel wat warmer wordt
Het gaat altijd om het aantal graden boven de omgeving, boven ambiënt. Stijgt de omgeving 10 graden, dan stijgt de CPU ook 10 graden.
 
laatste aanpassing is van vandaag: nieuwe koelpasta aangebracht na goed schoonmaken en de pasta dun en gelijkmatig over het cpu-oppervlak verdeeld. Deze week nog alles testen.
 
Laatste update: De cooler master hyper212 EVO er af gehaald. De processor kwam soms op 82 graden terecht op full load.
Nu een Deepcool GammaXX 300 er in gezet en het scheelt 20 graden. De temperatuur komt praktisch niet meer boven de 60 graden. Wat dat betreft een aanradertje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan