• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost CPU tempratuur tot 82 graden gemeten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

speedo

Gewaardeerd
Lid geworden
2 okt 2011
Berichten
1.037
Waarderingsscore
12
Beste leden,

Sinds kort een probleem dat opdook en veroorzaakte dat de pc uitschakelde.
Misschien kan er iemand meedenken wat de oorzaak kan zijn van het pijlsnel opwarmen van de CPU, dat de pc uitschakelt?
het probleem is vast gesteld met Speccy, en daar ziet men pijlsnel de tempratuur op voor mij onverklaarbare wijze van 52 graden stijgen tot 72 graden of nog meer, een aantal seconden daarna zakt de tempratuur tot 45 of 35 graden zonder enige aanleiding?

Windows 10 Pro 64 bit
Het moederbord is M5A99FX Pro R2.0
CPU is AMD FX-8350.
CPU koeling Enermax Liqmax III RBG zwart.

Vele groeten.
 
Er was een vergelijkbaar topic en daar werd aangegeven dat het geen probleem is, dat dit gebeurd, zolang hij niet de maximale warmte overschrijd.

Maar is de pc stofvrij? Zeker belangrijk met deze warme dagen.
Zodat hij genoeg koeling krijgt.

Speccy is niet helemaal betrouwbaar wat betreft temperaturen.
Kijk eens wat deze tool aangeeft.
 
Beste,

Dank voor je reactie.
Het probleem is dat de pc in moeilijkheden komt door de hoge tempratuur, en daardoor uitschakelt.
Er is amper stof te zien in de (radiator) van de waterkoeling.
Ik kan eens testen met de app die u aanhaalt, toch blijkt er een te hoge tempratuur te zijn anders zou de pc niet uitschakelen, ik probeer het morgenvroeg als alles is afgekoeld.

M.v.g.
 
Koelt de waterkoeling wel voldoende?
Staat de computer vrij zodat de warmte goed weg kan?
Hier nog enkele tips, ook over stof verwijderen.
 
Goedemorgen,

Bij een buitentempratuur van 22 graden start de pc wel op, ik heb er een print screen van gemaakt en zet die in bijlage.
De tempraturen zijn nog milde tempraturen, de fans zijn degene van de waterkoeling CPU en de koelventilator van de grafische kaart, er is geen case fan aanwezig.
 

Bijlagen

  • Printscreen 2 tempratuur.png
    Printscreen 2 tempratuur.png
    128,9 KB · Weergaven: 13
Ik heb een i9-12900K die zonder problemen pieken heeft van 90°, bij gaming zelfs voor langere tijd. Deze schakelt ook dan niet uit.
Volgens intel is dit een normale temperatuur voor de i9 (12e gen) onder belasting.
Mijn cooling is luchtgekoeld met een Dark Rock Pro 4 (dubbele fans).
 
Ik heb een i9-12900K die zonder problemen pieken heeft van 90°, bij gaming zelfs voor langere tijd. Deze schakelt ook dan niet uit.
Volgens intel is dit een normale temperatuur voor de i9 (12e gen) onder belasting.
Mijn cooling is luchtgekoeld met een Dark Rock Pro 4 (dubbele fans).
Zijn kaart kan min aan -> Maximale temperatuur voor socket (cpu) is 70 graden en voor de core (package) 61 graden.
 
Goedemorgen,

Bij een buitentempratuur van 22 graden start de pc wel op, ik heb er een print screen van gemaakt en zet die in bijlage.
De tempraturen zijn nog milde tempraturen, de fans zijn degene van de waterkoeling CPU en de koelventilator van de grafische kaart, er is geen case fan aanwezig.

Goedemiddag,

Je kunt eens afwachten of het volgende week nog gebeurd, als het minder warm is.
Je hoort vaker dat met deze temperturen en meer hitte in huis dit soort problemen voorkomen.

Ook kun je kijken of de videokaart en moederbord niet teveel stof hebben.
 
Goedemiddag,

Ik vind het geen optie om de pc alleen te gebruiken bij milde tempraturen, er is iets anders aan de hand alleen weet ik niet wat?
Aan stof zal het niet liggen, en waarom dit nu gebeurd en vroeger niet?
 

Bijlagen

  • NZXT.jpg
    NZXT.jpg
    103,2 KB · Weergaven: 7
Goedenavond,

Dat ziet er netjes uit!
Helaas ben ik altijd een laptop gebruiker geweest en weet ik niet veel van pc`s en alles wat er bij komt kijken.

Overklok jij jou computer?
Het kan ook zijn dat jou computer soms net te weinig koeling krijgt.

Heb jij al eens gekeken of er geen virus aanwezig is, waardoor hij sneller warm wordt?
Scan eens met de volgende gratis versies.
 
ik zou de cpu ook even uitnemen de oude koelpaste verwijderen en hem opnieuw monteren.
sommige koelpaste droogt helemaal uit en werkt dan niet optimaal meer.
 
Gebruik jij de laatste drivers van alle hardware?
Zet ook eens de Windows automatische driver updater uit onder 3.1 en haal de originele drivers op.
Hoe automatische stuurprogramma-installatie op Windows 10 uit te schakelen
Goedemorgen,

Overclocken doe ik niet, ik denk ook eraan dat voor het probleem begon de pc goed werkte, er was geen probleem met extreme verhitting van de CPU dus ik veronderstel dat alles aanwezig is wat drivers betreft, wat virussen betreft dat kan natuurlijk altijd, maar Ik heb wel adwarecleaner op de pc en die vind niks, ook al eens online scan Eset gebruikt, ook niks.
 
ik zou de cpu ook even uitnemen de oude koelpaste verwijderen en hem opnieuw monteren.
sommige koelpaste droogt helemaal uit en werkt dan niet optimaal meer.
Hallo, kan een mogelijkheid zijn, alhoewel eens de pasta is aangebracht en de koeler is vastgevezen?
Wat ik wel ervaar, en ik weet niet of het normaal is? dat de ventilator van de koeling niet versnelt van toerental bij hogere belasting of hogere tempratuur, in andere toestellen (luchtkoelers) doen dat wel.
De pomp (waterkoeling CPU) staat aangesloten op (CPU Fan) de ventilator van de koeling op (CPU Fan Opt).
 
Goedemorgen,

Overclocken doe ik niet, ik denk ook eraan dat voor het probleem begon de pc goed werkte, er was geen probleem met extreme verhitting van de CPU dus ik veronderstel dat alles aanwezig is wat drivers betreft, wat virussen betreft dat kan natuurlijk altijd, maar Ik heb wel adwarecleaner op de pc en die vind niks, ook al eens online scan Eset gebruikt, ook niks.
Dan kun je dat in ieder geval uitsluiten.
 
Goedemorgen iedereen, ben van plan om de CPU koeling te verwijderen en een alternatief te gebruiken, waarschijnlijk de doeltreffendste manier om de fout te vinden, ik meld me nog.
Mvg.
 
Heb je geen (tafel)ventilator die je er even voor kunt zetten? Als hij dan zonder problemen werkt, dan is de koeling of koelpasta niet goed.
 
Hallo, dat kan ik misschien nog eens proberen en uittesten, bedankt voor de tip.
 
Goedemorgen ieder,

Eindelijk wat tijd, ik heb ondertussen de waterkoeler verwijderd en CPU luchtkoeler geplaatst.o_O
Ondertussen heeft een tweede pc met ook dezelfde waterkoeling ook buiten gebruik met dezelfde symptomen. : unamused:Dus beide Liqmax III RBG 120 vertonen dezelfde gebreken (onvoldoende koeling).
De eerste pc blijft met de luchtkoeling onder de 50 graden.
Probleem lijkt opgelost:blush:

Dank aan allen, 👍👋
 
Goedemiddag,

Fijn dat het opgelost is, alleen wel jammer dat het bij twee computers is gebeurd. Maar het belangrijkste is dat je de oorzaak hebt gevonden.
Geen dank!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan