• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

CPU Waterkoeler problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dev

Junior lid
Lid geworden
12 apr 2015
Berichten
75
Waarderingsscore
0
Beste,

Heb sinds een tijd terug mijn PC geupgrade, hier zat bij een i7-6700K
Ik heb altijd een stock koeler gehad van intel en dit werkte gewoon, de temperaturen gingen niet bizar omhoog.

Nu heb ik pas geleden een nieuwe kast gekocht, daar alles goed en wel aangesloten en heb ik met idle een 30 / 35C
Zodra ik een game opstart jumped hij meteen tot wel 90C.

Dus ik had gedacht dit ligt aan mijn koeler, ik een water koeler gekocht de coolermaster seidon 240V, geinstalleerd en opeens van idle 27C naar in game tot wel 100C..

Thermal paste heb ik netjes schoon gemaakt en vervangen, beide fans van de waterkoeler draaien ook.

UPDATE: Speedfan is idle op 30C en wanneer ik een cpu stress test doet gaat deze langzaam omhoog tot aan de max 62C, ( na 10 / 15 min op 100% load ) Software zoals CAM, realtemp & CPUID gaan in 1 seconde van 30C naar 100C. Wellicht is het gewoon een probleem bij de 3 ? Ik heb ook gevoeld aan de waterkoelingsblok en aan het ijzer wat de cpu op de plaats houdt, dit word nauwelijks warm.

Iemand een idee?

Groetjes,
Dev
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met welk programma kijk jij die temperaturen na? Ook al eens in de bios gekeken?
 
Met welk programma kijk jij die temperaturen na? Ook al eens in de bios gekeken?

Staat in de topic: cpuid, realtemp en CAM geven alle 3 na 2 seconden belachelijk hoge temperaturen.

Speedfan doet het geleidelijk.
Wat bedoel je met in de bios gekeken? Als ik soms mijn pc herstart ziet ik wel temperaturen van moederbord en cpu die gaan nooit over de 40
 
Kijk ook eens met coretemp, meestal het betrouwbaarst. Maar soms is de temperatuur gewoon niet goed te meten.

Als de heatsink koel blijft kan dat betekenen dat ie goed koelt. Maar helaas ook, dat ie geen goed contact met de processor maakt.

Als ie echt 100 graden wordt, gaat ie ook wel throttlen, wat wel te zien moet zijn in cpu-z oid. Lagere multiplier, lagere klok, met tussenpozen.
 
Cor
Kijk ook eens met coretemp, meestal het betrouwbaarst. Maar soms is de temperatuur gewoon niet goed te meten.

Als de heatsink koel blijft kan dat betekenen dat ie goed koelt. Maar helaas ook, dat ie geen goed contact met de processor maakt.

Als ie echt 100 graden wordt, gaat ie ook wel throttlen, wat wel te zien moet zijn in cpu-z oid. Lagere multiplier, lagere klok, met tussenpozen.

Coretemp geprobeerd ook deze gaat van 28c in idle met een stress test in 1 seconden van 28 direct naar de 100C
Ik heb het contact met de cpu 3 keer gecontroleerd hij bleef zelfs nog plakken met de thermal paste, uiteraard heb ik het goed vast geschroefd.
Ook voel ik water door de pijpjes lopen.

Is het uberhaupt mogelijk dat een processor letterlijk in 1 keer van de 27c naar de 100c springt? Hier zit nog geen seconden tussen, dit gebeurd per direct als er load op komt te staan.

Met vriendelijke groet,
Dev
 
Lijkt mij inderdaad ook wel wat stug. Alhoewel het matuurlijk maar een miniem stukje silicium is, wat snel opwarmt.

Kijk eens of er mogelijk een bios update is voor je moederbord, en of daar wat over temperaturen vermeld staat.

Heel misschien helpt het updaten van de chipset drivers?

Heb je nog naar het throttelen gekeken?
 
Lijkt mij inderdaad ook wel wat stug. Alhoewel het matuurlijk maar een miniem stukje silicium is, wat snel opwarmt.

Kijk eens of er mogelijk een bios update is voor je moederbord, en of daar wat over temperaturen vermeld staat.

Heel misschien helpt het updaten van de chipset drivers?

Heb je nog naar het throttelen gekeken?

Ik zie niks throttelen, ook gaat mijn pc niet harder koelen als die zegt dat die op 80C is in een game, wel doet hij dit als ik hem echt op 100% load zet.

Ik heb geen updates voor de rest.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan