• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Dansende printertekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hans Beumer

Nieuw lid
Lid geworden
1 aug 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
3
Mijn mg5700 van Canon heeft kuren gekregen. Bij het afdrukken van twee pagina's op één vel gaat de tekst steeds meer dansen. Mijn dealer zegt: slijtage van de wagen; niks meer aan te doen. Ben toch benieuwd of er iemand is die mij kan vertellen of ik de speling van de wagen op de rails kan verminderen of opheffen en zo ja hoe.
Alvast hart'lijke dank voor je/uw reactie.
Hans
 
Geen foutcode?
Al een reset gepleegd?

Alle opties bij de eigenschappen en onderhoud uitgevoerd?
 
Al geprobeerd de koppen uit te lijnen?

Als ik het goed begrijp komt de printer ergens uit 2015/16, als die heel erg veel gebruikt is (en dan met name met dik papier) kan er inderdaad wel slijtage aan de wagen zijn. Helaas zijn printers dusdanig in elkaar gezet dat onderhoud/vervangen van onderdelen economisch niet haalbaar is.
 
@ LP: Nee, geen foutcode. Andere suggesties liggen voor de hand, maar zal ik zekerheidshalve nalopen.
@ M12: Jaar kan kloppen. En redelijk intensief gebruikt, dus ja . . .
 
Goed kijken of er geen stukje papier vast zit, en dan alle bereikbare rollers met een fijne katoenen doek en alcohol of spiritus reinigen.

Je kan ook nog wat dik vet op de as van de wagen proberen, dat dempt trillingen. Kogellagervet b.v..
Houdt wel dat vet uit de buurt van de rollers.
 
Allereerst allen hart'lijk dank voor het meedenken!

Deze laatste tip van EdH niet gebruikt. De printer KAN netjes afdrukken als er een printproef gemaakt wordt. Mij dunkt dat het probleem dan toch niet in de wagen zit.
Koppen uitlijnen heb ik inmiddels op allerlei manieren geprobeerd. Automatisch en handmatig.
Het verschijnsel blijft: Portret-afdruk: horizontaal verschuivende tekst ofwel
dansend indien 'landschap' afgedrukt.
Om te zien wat ik precies bedoel, zie
  1. MG5700 series
  2. Problemen oplossen
  3. Afdrukproblemen
  4. Afdrukresultaten zijn niet naar behoren
 
5. controle 3, lijnen worden verkeerd afgedrukt.
 
Zou je een foto/scan kunnen maken en hier plaatsen van een printafdruk?
 
Er is een tijd overheen gegaan vanwege nòg belangrijker dingen. Maar, Enigma147, ik stuur je graag een voorbeeld hierbij. Misschien kun je hier iets uit afleiden.
 

Bijlagen

  • IMG_20220511_0002_NEW.pdf
    874,8 KB · Weergaven: 20
dat ziet er heel gek uit.

Het lijkt erop dat de printkop door het stoppen en opnieuw op snelheid komen beweegt. Hij lijkt dus niet meer goed vast te zitten. Kijk maar in de pdf, en dan naar de zwarte afbeeldingen daarin. De hoek van de randen wijzigt per printrichting.

Maar waarom het dan wel goed gaat na een testprint? Ik gok dat er dan in een andere kwaliteit wordt afgedrukt, waardoor de snelheid van de printkoppen lager is. Druk je toevallig dit soort papierbesparende printjes uit in een economy stand, waardoor de snelheid van de kop hoger is?
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt erop dat de printkop door het stoppen en opnieuw op snelheid komen beweegt.
Het lijkt mij niet mechanisch. Als je kijkt naar de afbeeldingen, daar wordt aan de zijkant het patroon heel erg gelijkvormig herhaald.
Alhoewel... zo'n balk is de volle hoogte van de printerkop. Maar waarom dan die testprint OK ?
 
Als het ineens ontstaan is lijkt het mij geen slijtage. Dat begint immers langzaam. Dus of een mechanisch defect of een softwareprobleem.
 
Dank voor alle reacties, forumtijgers! Daar ga ik nu maar eens mijn mannetje bij halen.
Wordt vervolgd . . .
 
Ik blijf toch zeggen, slijtage of vuil aan/in de printer.
De eerste pagina wordt goed afgedrukt (of ook volgende als er enkelzijdig wordt afgedrukt), het gaat pas mis als er dubbelzijdig wordt afgedrukt.
Bij enkelzijdig afdrukken wordt de onderste papier geleiding/rollen gebruikt, als er dubbelzijdig wordt afgedrukt, wordt het papier in de printer 'omgedraaid' zonder vaste geleiding en met andere rollen, als er dan ergens vuil en of speling opzit komt het papier een fractie scheef te liggen wat het getoonde resultaat tot gevolg heeft.

Overigens, heb je de optie 'rollen reinigen' al geprobeerd in het onderhoudsmenu?
 
Laatst bewerkt:
Mijn printer had vergelijkbare issues. Geen Canon, dat niet. Nieuwe cardridges heeft het probleem verholpen.
 
Na de afgelopen jaren 'tig' printers gehad hebbende, van afwisselende merken zoals 2x HP, Canon en Epson, met iedere keer binnen enkele jaren wel een zodanig effect dat 'ie naar de schroothoop kon, heb ik mij 4 jaar geleden laten 'verleiden' tot een Brother kleuren laserprinter. (een kennis had er bijzonder goede ervaringen mee).

De Brother print nu al 4 jaar probleemloos laser kleuren en uiteraard zwart-wit printjes uit. Laat ik "afkloppen" : de beste printer die ik tot nu toe heb gehad.
 
Het lijkt mij niet mechanisch. Als je kijkt naar de afbeeldingen, daar wordt aan de zijkant het patroon heel erg gelijkvormig herhaald.
Alhoewel... zo'n balk is de volle hoogte van de printerkop. Maar waarom dan die testprint OK ?
Andere printsnelheid? Als die kop bij een proefprint maar op halve snelheid over het papier gaat zal de versnellingskracht op de kop ook met de helft verminderen.

Als de kladstand alleen gebruikt wordt voor twee pagina's op een vel papier, wat ik wel verwacht, Want waarom zou je iets verkleint afdrukken om kosten te besparen en dan op hoge kwaliteit afdrukken?

Ik blijf toch zeggen, slijtage of vuil aan/in de printer.
De eerste pagina wordt goed afgedrukt (of ook volgende als er enkelzijdig wordt afgedrukt), het gaat pas mis als er dubbelzijdig wordt afgedrukt.
Bij enkelzijdig afdrukken wordt de onderste papier geleiding/rollen gebruikt, als er dubbelzijdig wordt afgedrukt, wordt het papier in de printer 'omgedraaid' zonder vaste geleiding en met andere rollen, als er dan ergens vuil en of speling opzit komt het papier een fractie scheef te liggen wat het getoonde resultaat tot gevolg heeft.

Overigens, heb je de optie 'rollen reinigen' al geprobeerd in het onderhoudsmenu?
Als het papier scheef door de printer gaat wordt de pagina netjes door de printer uitgeprint alleen zal de hele pagina scheef op papier komen. Hier verspringt de tekst/afbeelding per geprinte "regel".
 
Na de afgelopen jaren 'tig' printers gehad hebbende, van afwisselende merken zoals 2x HP, Canon en Epson, met iedere keer binnen enkele jaren wel een zodanig effect dat 'ie naar de schroothoop kon, heb ik mij 4 jaar geleden laten 'verleiden' tot een Brother kleuren laserprinter. (een kennis had er bijzonder goede ervaringen mee).

De Brother print nu al 4 jaar probleemloos laser kleuren en uiteraard zwart-wit printjes uit. Laat ik "afkloppen" : de beste printer die ik tot nu toe heb gehad.
En laser printer is ook echt heeeeel wat anders dan een inkjet printer.
Welke printer heb je?
 
Een laser kan zich qua fotokwaliteit never meten met een inktjet, als dat is wat je bedoelt?

Maar ik geef persoonlijk niets om fotokwaliteit, als het maar een redelijk fatsoenlijk kleurenplaatje is wat de printer in de uitvoerbak legt.

HL-L8260CDW
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan