• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Data opvragen van raid1 bij computercrash.

Status
Niet open voor verdere reacties.

fredjeh

Enthousiast
Lid geworden
4 apr 2013
Berichten
2.981
Waarderingsscore
38
Mijn desktop heeft een SSD met besturing win 10 en 2 schijven van 4Tb die in raid 1 staan, nu mijn vraag, indien mijn computer crasht hoe kom ik dan aan mijn data?
Een gewone HD kun je gewoon in een andere desktop aansluiten, maar hoe zit dat met een raid opstelling?
Schijven zijn WD RED WD40EFRX 4 TB.
 
Bij Raid-1 word toch de data tegelijk naar 2 HD's geschreven , waardoor je dan een exacte kopie hebt , voor het geval één van de twee het zou begeven .
 
Jawel, maar als mijn pc crasht, hoe kom ik aan de data die op mijn raid configuratie staat, 1 schijf er uit halen en aansluiten op een andere pc zal wel niet lukken zeker, een gewone HD zonder raid kun je gewoon in andere pc stoppen.
 
De grote vraag die ik heb: waarom HD's voor data-opslag als Raid1 configureren?
 
De raid doet in dat geval niet ter zake. (Althans bij Raid 1) stop de schijf in een andere pc en je kan ermee verder. De raid die in dit geval zorgt dat dezelfde data naar 2 schijven wordt geschreven gaat dan wel verloren, maar doet zoals eerder beschreven dan ook niet ter zake.
 
Zonder array werkt een schijf uit een raid 1 opstelling niet zomaar in een andere PC zonder eerst de partitie te verwijderen en een nieuwe aan te maken, data is sowieso weg zonder array.

Opnieuw de array opbouwen in de raid bios zal het worden als een schijf uit een raid 1 opstelling uitvalt en is gewisseld.

Tis ook geen backup, overigens.
 
De bedoeling van mijn raid1 is dat als 1 van de 2 schijven het begeeft, de data niet verloren is, vandaar dus mijn vraag, wat er gebeurt als je computer crasht.
Deze desktop gebruik ik, heb deze gekocht op een veiling en deze schijven waren aanwezig in raid0, 8 TB had ik niet nodig, vandaar mijn keuze naar raid1, mocht er een schijf sneuvelen dan is mijn data niet verloren.
Maar als mijn pc crasht ben ik niks met mijn 2 schijven in raid1 in een andere computer, of deze moet eveneens een raid controller aan boord hebben, of heb ik het mis?
 
Er is nog een externe schijf aangesloten die ik gebruik als backup.
Bestaat er dan iets (software)waarbij je je data op 2 verschillende schijven terzelfdertijd wegschrijft, zodat je alles in dubbel hebt?
 
Als jouw data voor jou zo belangrijk zijn, kijk dan eens hier: https://********.nl/threads/data-archivering.69/
 
Data is voor iedereen belangrijk zeker anders sla je net zo niet op
Alles is tegenwoordig digitaal papier valt weg, liever een kopie teveel dan alles kwijt.
 
Ik wil Lange Pier danken voor de correctie geschreven op wat ik schreef want, inderdaad hij heeft gelijk. Ik was even in de verwarring met een NAS maar daar is de configuratie natuurlijk in de NAS zelf opgeslagen.

Daarnaast wil ik Abraham54 wijzen op het feit dat de NAS al langer bestaat dan 25 augustus 2016. :) Een NAS is uitermate geschikt voor het maken van een Backup en moet mijns inziens dan ook bovenaan het artikel worden toegevoegd.
 
En opslaan in de cloud want bij brand is ook je nas eraan.:eek:

Je kunt zo wel doorgaan met het noemen van allerlei scenario's en niet alles wat op schijven staat is belangrijk, software, films, muziek b.v. is allemaal weer op te halen.
Foto's en belangrijke documenten dien je sowieso dubbel te backuppen.
 
En opslaan in de cloud want bij brand is ook je nas eraan.:eek:

Dat is afhankelijk van waar je NAS staat. Er zijn plaatsen (bijvoorbeeld datacenters) waar brand niet veel kan doen. Als het goed is.
 
Eigenlijk is het dan beter van 2 interne HD te gebruiken en alles dubbel op te slaan, en daarbij het nog eens te backuppen op een derde schijf, in plaats van raid1 want met je 2 schijven in raid ben je niks als je pc om zeep is en met 2 aparte schijven kun je ermee naar een andere desktop.
Automatisch opslaan op 2 schijven mogelijk?
 
Je kan prima Raid gebruiken. Alleen een softwarematige RAID is niet wenselijk. Dus gebruik je dan RAID 1 in een desktop dan moet je er eigenlijk een hardwarematige RAID controller bij steken. Die houd de instellingen vast. Op die manier kan je dan ook de boel wel meenemen naar een andere / nieuwe pc.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan