• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Data uit koppelingen fysiek overzetten naar word bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

zipje

Bekend gezicht
Lid geworden
17 jan 2008
Berichten
155
Waarderingsscore
0
= Ik weet niet zeker of ik het juiste forum heb gekozen. Moest mijn bericht verplaatst worden, dan kan dat uiteraard. =

Goedemiddag,
Ik heb een Word sjabloon (*.dotx) gemaakt, waarin (naast een aantal fill-in en ref velden) koppelingen naar cellen uit een Excel bestand zijn opgenomen. Zou het Excel bestand worden bijgewerkt, dan werkt dat door in het sjabloon. Dat is belangrijk, want het Excel bestand fungeert als een soort database.

Er ontstaan verschillende problemen met meldingen.
1) De gebruiker krijgt aan het begin de vraag of koppelingen bijgewerkt moeten worden. Die vraag is overbodig, de koppeling moet altijd bijgewerkt worden, dus de gebruiker moet altijd 'ja' kiezen. Dit gedeelte is met instructie nog wel op te lossen.
2) Als de gebruiker het bestand (*.docx) dat op basis van het sjabloon is gegeneerd gaat opslaan als...., dan verschijnt de vraag of ook de wijzigingen in het sjabloon opgeslagen moeten worden. Wijzigingen moeten nooit opgeslagen worden naar het sjabloon. De gebruiker moet niet de mogelijkheid hebben om dat wel te doen.
3) Zou de gebruiker al voor 'nee' kiezen, dan ontstaat het probleem opnieuw bij het sluiten van het document. De gebruiker krijgt opnieuw de vraag of gewijzigde stijlen opgeslagen moeten worden naar het sjabloon. Wijzigingen moeten nooit opgeslagen worden naar het sjabloon. De gebruiker moet niet de mogelijkheid hebben om dat wel te doen.

In eerste instantie dacht ik eraan de meldingen bij opslaan en sluiten te onderdrukken middels een macro (het sjabloon zou dan *.dotm moeten worden), maar na wat geklooi met Application.DisplayAlerts = False heb ik die hoop maar opgegeven.

Ik zou dus graag de data die nu nog uit de koppelingen komt fysiek overzetten naar het nieuwe document (geen gekoppelde gegevens laten staan). De gegevens zouden dan nadat ze zijn ingelezen in het nieuwe bestand moeten worden omgezet naar waarden middels een macro (denk ik?). Zou zoiets mogelijk zijn en zo ja, hoe?

Ik stuur een Excel bestand en een Word sjabloon (gezipt) mee, om te laten zien hoe een en ander nu is opgebouwd. Deze documenten bevatten uiteraard mock-data, in dit geval de algemene voorwaarden van Philips.

Any and all help much appreciated!
 

Bijlagen

  • Overeenkomst.zip
    51,1 KB · Weergaven: 2
een sjabloon moet je als sjabloon wegschrijven niet als een document (dot dotx dotm)

je zou de bestanden kunnen samenvoegen en de samenvoeging opslaan,
dan worden de koppelingen gewoon text.
 
een sjabloon moet je als sjabloon wegschrijven niet als een document (dot dotx dotm)

je zou de bestanden kunnen samenvoegen en de samenvoeging opslaan,
dan worden de koppelingen gewoon text.

Dag Broertje,

De opmerking over het opslaan als sjabloon begrijp ik niet zo goed. Volgens mij het ik het bestand opgeslagen als sjabloon (dotx). De grap is toch juist dat er dan 'normale' documenten (docx) gemaakt kunnen worden op basis vanhet sjabloon?

Om de bestanden samen te voegen zou ik gebruik moeten maken van samenvoegvelden, vermoed ik? Hoe kan ik dan de rijen uit het excel bestand in een bepaalde volgorde krijgen? Ik ken alleen 'next record', dan kan ik geen enkele rij uit het excel bestand overslaan. Kun jij, of iemand anders, midschien een voorzetje geven?
 
Waarschijnlijk open je dan het sjabloon in plaats van dat je met nieuw begint en het sjabloon selecteert

als je een sjabloon met open start gaat word er vanuit dat je het wilt bewerken

ik heb hier op de camping geen office beschikbaar
 
Dag,

Prima camping weer op het moment. Ik begrijp nu je opmerking over sjablonen. Helaas is de locatie van waaruit sjablonen worden gedeeld met gebruikers voor mij niet toegankelijk. Ik zou functioneel beheer kunnen vragen om mijn sjabloon daar op te slaan, zodat het gekozen kan worden bij de optie "nieuw". Zou dat het probleem al oplossen, of blijft het nodig om samenvoegvelden te gebruiken?

Mijn vraag is dan nog: hoe kan ik records in een bepaalde volgorde krijgen? Ik ben alleen bekend met <<Next record>>.
Als ik een record wil overslaan, kan dat misschien nog met twee keer next record. Als ik er zes wil overslaan wordt dat al ingewikkelder.
Als ik eerst record 10 en daarna record 2 wil samenvoegen weet ik niet meer wat ik moet doen.
Nog een heel prettige vakantie verder.
 
Zie dat je Excel en Word gebruikt, voor jouw toepassing is eigenlijk Access ideaal geschikt hiervoor, weet niet of je daar weg mee kan, maar alles blijft in 1 bestand waar de gebruiker mee werkt, je sjabloon met invoervelden steek je in een formulier met invulvelden waar je bepaalde voorwaarden kunt aan koppelen of dat men enkel iets kan selecteren die vooraf bepaalt is.
Het geen moet afgedrukt of verstuurd worden kun je converteren naar bijvb. PDF bestanden.
Mogelijkheden zijn enorm.
 
Zie dat je Excel en Word gebruikt, voor jouw toepassing is eigenlijk Access ideaal geschikt hiervoor, weet niet of je daar weg mee kan, maar alles blijft in 1 bestand waar de gebruiker mee werkt, je sjabloon met invoervelden steek je in een formulier met invulvelden waar je bepaalde voorwaarden kunt aan koppelen of dat men enkel iets kan selecteren die vooraf bepaalt is.
Het geen moet afgedrukt of verstuurd worden kun je converteren naar bijvb. PDF bestanden.
Mogelijkheden zijn enorm.
Ik heb nog nooit met acces gewerkt, maar ik heb de applicatie wel beschikbaar. Kun je me een paar artikelen aanraden om mee te beginnen?
 
Waarschijnlijk open je dan het sjabloon in plaats van dat je met nieuw begint en het sjabloon selecteert

als je een sjabloon met open start gaat word er vanuit dat je het wilt bewerken

ik heb hier op de camping geen office beschikbaar
Dag,

Prima camping weer op het moment. Ik begrijp nu je opmerking over sjablonen. Helaas is de locatie van waaruit sjablonen worden gedeeld met gebruikers voor mij niet toegankelijk. Ik zou functioneel beheer kunnen vragen om mijn sjabloon daar op te slaan, zodat het gekozen kan worden bij de optie "nieuw". Zou dat het probleem al oplossen, of blijft het nodig om samenvoegvelden te gebruiken?

Mijn vraag is dan nog: hoe kan ik records in een bepaalde volgorde krijgen? Ik ben alleen bekend met <<Next record>>.
Als ik een record wil overslaan, kan dat misschien nog met twee keer next record. Als ik er zes wil overslaan wordt dat al ingewikkelder.
Als ik eerst record 10 en daarna record 2 wil samenvoegen weet ik niet meer wat ik moet doen.
Nog een heel prettige vakantie verder
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan