• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Datum en tijd in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

bbsurfer

Gevestigd lid
Lid geworden
17 jan 2013
Berichten
414
Waarderingsscore
0
Goedemorgen,

In Excel probeer ik om elk kwartier tussen 06:00 en 22:00 weer te geven. Ik doe dit door 06:00, 06:15, 06:30, 06:45 en 07:00 uur in vijf opeenvolgende cellen te typen en vervolgens m.b.v het groene hoekje dit over de volgende cellen te slepen totdat autofill 22:00 weergeeft.
Vervolgens gebruik ik deze tijden in een andere formule die iets met die tijden doet. Die formule plaats ik onder elke cell met een tijd en sleep deze vervolgens ook naar rechts om de formule op elk volgend kwartier toe te passen.

Mijn probleem ligt bij 'de volgende dag'. Dat wil zeggen als ik vervolgens wéér elk kwartier tussen 06:00 en 22:00 weer wil geven achter de zojuist beschreven reeks, dan ziet excel dit automatisch als 'de volgende dag'. Als ik bijvoorbeeld op 06:00 van de tweede dag klikt staat er in 'de formula bar' "1-1-1900 06:00" en als ik op 06:00 van dag 1 klik staat er gewoon "06:00".

Nu valt mij het op dat de formule die ik gebruik 06:00 van dag 1 wel als 06:00 ziet, maar van dag 2 niet (maar als 1-1-1900 06:00). Ik zoek dus een oplossing om die automatische datum/dagnummering te verwijderen om dit probleem te voorkomen.

'Format Cells' --> 'Custom' --> "uu:mm" geeft niet het gewenste resultaat, omdat de datum niet in de cell zichtbaar is maar wel nog in de formula bar.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Groeten,
bbsurfer
 
Een voorbeeldje van dat bestandje, incl. de nodige formules, zou een hele hoop verduidelijken. Kun je dat als bijlage plaatsen?
 
Ik had al zo'n vermoeden dat het zonder voorbeeld een onduidelijke vraag zou zijn ja.

Aangezien ik verwacht dat het volgende ermee te maken heeft heb ik een iets aangepaste Excel in de bijlage gedaan.

Korte context:

Ik heb twee tabellen met dezelfde tijden in de respectievelijke kolommen 1 geplaatst. Vervolgens heb ik kolommen 2 van beide tabellen dezelfde willekeurige letters geplaatst. In beide tabellen zoek ik met een 'VLOOKUP' de letters die bij de tijd van "02:00" staan.
In tabel 1 krijg ik een #N/A error en in tabel 2 krijg ik de letters die bij de tijden horen.

Tabel 1 is aangemaakt m.b.v autofill en in Tabel 2 is elke tijd handmatig ingevoerd.

(P.S. De bijlage is een afbeelding, de Excel extensie is geen toegestane extensie om hier te uploaden)
 

Bijlagen

  • NSF Tijdprobleem.png
    NSF Tijdprobleem.png
    92,5 KB · Weergaven: 9
Maak van je voorbeeld bestand een zipje om hier te posten.
 
Zie bijlage
 

Bijlagen

  • NSF Tijdprobleem.zip
    7,9 KB · Weergaven: 8
Het probleem met het verschil tussen de twee kolommen wordt veroorzaakt door de manier van opbouwen van de reeks. Bij het opbouwen van de reeks d.m.v. doorvoeren gaat Excel uit van het verschil tussen twee opeenvolgende cellen om de stapgrootte te bepalen. Dit gaat prima met gehele getallen of simpele breuken. Tijd wordt door Excel echter opgeslagen als (een fractie van) een getal, waarbij het cijfer voor de komma de datum aangeeft (dag 1 = 1-1-1900) en de cijfers achter de komma het tijdstip op die dag (tijdstip/24, dus 12 uur 's middags is 12/24=0,5). Bijv. 2,5 is dus 2-1-1900 12:00. Voor veel tijdstippen betekent deze breuk erg veel cijfers achter de komma. Bij het doorvoeren kunnen er, doordat Excel maar rekent met een bepaald aantal cijfers achter de komma, afwijkingen ontstaan in de reeks t.o.v. een handmatig ingevoerde reeks waar dus geen afrondingen in zitten. Het 'doorstappen' naar de volgende dag/datum wordt veroorzaakt door het doorvoeren na dag 1, de door jou ingevoerde reeks begint met 0:00, dit is voor Excel het getal 0,0. De volgende dag begint dus bij 1,0 en dit is 1-1-1900 0:00, vandaar dat jij die datum te zien krijgt. Als je dit niet wilt zul je de reeks van de eerste dag moeten kopiëren naar de volgende reeksen, met doorvoeren krijg je er automagisch de datum bij. Voor vertikaal zoeken met handmatig ingevoerde waarden/tijdstippen ben je waarschijnlijk overgeleverd aan handmatige invoer van de reeksen, hoewel er mogelijk met de functie AFRONDEN ook nog wel een resultaat met doorgevoerde reeksen te halen is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan