• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

De aan uit knop en de CD speler lijken het te doen

Al verschillende keren (over de jaren heen) meegemaakt dat de voeding stuk is maar toch nog een minimum aan stroom levert om de lampjes en de koelers op een lagere snelheid te laten werken. Voeding vervangen en euvel was opgelost, in vele gevallen toch. Dus toch maar eens checken, kan nooit geen kwaad.

heb je hem ook in de uitgang van je moederbord gedaan in plaats van die van de grafische kaart?
Zoeven gedaan. Het blijft hetzelfde. Op het scherm ook de melding Analoog DVI.
Een TV met HDMI hebben we wel. Maar dan. TV staat er ver vandaan.
Wellicht wel, als ik maar met de rug tegen de muur komt te staan.
Nog niet duidelijk voor mij. Iedere PC heeft een meestal groen lampje, wat heel onregelmatig knippert, het sterkst de eerste minuut na aanzetten. Als die niet blinkt denk ik voeding of moederbord defect.
Dit is wat ik zie bij mij. De aan uit en daar onder de resetknop. Druk ik de reset in zie ik het lampje even heel flauw op lichten. Maar er gebeurd niets.
Waarom dit niet gedaan?
Wordt nu in een kringetje rondhollen.
Dat heeft te maken omdat dit voor mij te ingewikkeld lijkt.
Stel je vraag over condens in je woning of een dak wat lekt zal ik wel alles doen om je vragen beantwoorden.
Of is er een pc winkel in je buurt waar je dit even kan testen?
Daarheen zou zo maar moeten. Zit ook nog met de vraag wat kan ik nog investeren een computer die 10 jaar oud is. Staat me bij dat deze niet geschikt is voor Windows 11.
Dus toch maar eens checken, kan nooit geen kwaad.
Staat op de todo list dank je.

10 jaar oud, dan wordt de voeding nog iets meer verdacht.

voeding is niet mij eerste verdachte als de fans draaien
maar uitgeslotenen het niet
De fans werken, en dat is 12V, maar...
a) er zijn meerdere onafhankelijke 12V rails
b) er komen meerdere spanningen uit de voeding, ook 5V voor USB en moederbord, 3.3V voor hoofdzakelijk de CPU. Als die laatste uitvalt is het nul wat het ding doet.

heb je hem ook in de uitgang van je moederbord gedaan in plaats van die van de grafische kaart?

Ook geen tv? met hdmi
De computer op een TV met HDMI aangesloten. Zowel op de aansluiting van het moederboord als die van de Geforce FX 5200. Het zelfde, ook het uitzetten moet op dezelfde manier. Aan/Uit lang ingedrukt houden.
De voeding uit de computer gehaald en open gemaakt. Wat stoffig. Ik zie daar niets verdacht aan.

Oef, dus je bent gaan graven...
Wat de meeste voedingen doet stoppen zijn defecte, soms lekkende elektrolytische condensatoren (elco's). Het eerste wat ze laten zien is een wat bolle bovenkant omdat ze onder druk staan, en de ergsten scheuren dan op het kruis (wat daarvoor aangebracht is).
Deze foto maakte ik van een uitgevallen voeding:
Lekkende_elco's.jpg
De onderste 5 staan duidelijk bol.
Kleur en grootte bij jou kunnen duidelijk verschillen.

Let wel op met werken aan zo'n voeding, er kan lang hoge spanning op zo'n condensator blijven staan.

steker er uit en dan nog even op de aanknoop drukken dan ontladen de condensators

meestal zie je niks en kom je er alleen achter door hem door te meten
een tester is het makkelijkste maar die heeft niet iedereen

steker er uit en dan nog even op de aanknoop drukken dan ontladen de condensators
Nee..... liever niemand die die regel aanhoudt 😁 Door kenners worden alle condensatoren met een weerstand ontladen voordat er aan gewerkt wordt.
Ja sommige condensatoren ontladen zeker door jouw voorgestelde actie, maar misschien niet allemaal, en zeker niet volledig. Ze werken op rond de 400 Volt, en na indrukken van de aan/uit schakelaar zou het zo maar kunnen dat er ergens nog 150 Volt over is. Leger krijg je ze dan niet via die methode.

Weest allen gerust, werken aan een voeding zal door mij niet gauw gaan gebeuren.
Bolle condensatoren heb ik niet kunnen ontdekken, ze zitten dan ook aardig verstopt in de behuizing.
HDMI werkt totaal niet kan dat een richting geven.

Weest allen gerust, werken aan een voeding zal door mij niet gauw gaan gebeuren.
Bolle condensatoren heb ik niet kunnen ontdekken, ze zitten dan ook aardig verstopt in de behuizing.
Vermoedde ik al, maar er zijn er ook die dit in de toekomst lezen, dus we moeten wat voorzichtig zijn.

Heb je een oude PC liggen ? Veel voedingen kan je uitwisselen, het gaat alleen om te proberen of het een reactie geeft, je hoeft b.v. alleen het moederbord aan te sluiten, de disks kan je weglaten.
Bij een PC shop is dat tien minuten werk, ik zou daar eens aan denken.

Moet even kwijt dat de grafische kaart waarschijnlijk een ASUS R726X OC is.
Wat een wondere wereld die van de grafische kaarten.
je hoeft b.v. alleen het moederbord aan te sluiten, de disks kan je weglaten.
Ik zie een enorme stekker zitten een ATXPWR1 en twee blokken met 4 aansluitingen dat lijken mij de belangrijkste bronnen voor stroom. Zijn dit soort dingen een beetje gestandaardiseerd.
Zie de wondere wereld,.

ja die aansluitingen zijn gestandaardiseerd maar het is niet zo dat elke voeding past.
er zijn wel verschillende type.
vooral de grafische kaarten vragen steeds meer aansluitingen

Als je geen andere voeding heb leggen om gewoon te proberen
kan je deze even uitbouwen en in een computer winkel vragen of ze hem voor je kunnen testen.
met een voedingstester is dat zo gebeurd.

het kan ook met een multimeter mocht je die toevallig hebben.

Al zoekend op het internet kwam ik een soort speakertje zoomer tegen, deze hangt bij mij ook aan het moederbord. Ik vraag me af als zo'n ding kapot gaat hoe verloopt dan het opstart proces verder.
het kan ook met een multimeter mocht je die toevallig hebben.
Heb ik, het is niet mijn specialiteit. Het wordt dan meer een Pippie Langkous.

Denk dat het dan verstandiger is langs de winkel te gaan.

Zou kunnen. :) Op ogenblik staat ASRock op het scherm.
Wat info gevonden op de https://www.asrock.com/support/faq.asp site. De kabel van het moederboord losgenomen zoiets voor de eerste keer is ook een avontuur. Zit best wel vast. Computer aan en uit echt helemaal niets. Voor ondersteuning willen ze het BIOS nummer weer een avontuur. De CPU kwam wel los maar ik kreeg deze niet vrij. Terug vast gezet. Computer weer aan en ASTRock op het scherm. Helaas kom ik niet verder. F2 of DEL of welke toets dan ook, niets.
Voor ondersteuning moet je een formulier invullen. Grappenmakers.
Willen ze een klant van dienst zijn kunnen ze beter iets beters verzinnen.

Laatst bewerkt:
bedoel je niet de grafische kaart (GPU)? en het serienummer?

heb je hem ontgrendeld?
lipje aan de rechterkant van het slot omlaag drukken
en de schroefjes of ander borgmechanisme bij de achterkant van de kast lossen

Als je de voedingsplug van het moederbord af hebt getrokken gaat de voeding niet meer aan. Het wordt namelijk gestuurd vanuit het moederbord.
Als je hem wel aan wil laten gaan zodat je de spanningen kan meter doe je dat als volgt:
In het midden van de connector zitten meerdere zwarte draden. Dat is de ground ofwel min van de hele voeding. Iets uit het midden zit als het goed is een groene draad. Er zit maar één groene draad. Als je die groene draad met één van de zwarte verbindt (draadje, paperclip o.i.d.), en je steekt daarna de stekker in het stopcontact, dan gaat de voeding vanzelf aan, en kan je spanningen meten.
Maar... dat zegt nog niet wat het ding doet bij veel zwaardere belasting, dus als het mobo en schijven aangesloten zijn.

Hier vindt je wel ergens jouw connector, met daarbij de spanningen. Zo niet zelf even verder zoeken:

Hier staan de 20-pins en 24-pins naast elkaar:

Spanningen meet je met de zwarte meetpen op één van de zwarte draden van die voeding. Gebruik dan het 20V = (DC, gelijkstroom) bereik. Er staat daar geen hogere spanning dan 12 Volt, dus wat dat betreft niet gevaarlijk, maar de stromen zijn echt flink, dus maak geen sluitingen.

Je kan die spanningen ook meten als de connector wel aangesloten is, de meetpen past er wel van bovenaf in. Voor de zwarte min meetpen gebruik je dan het metalen shield ergens rond de achter-connectors van het mobo.

Laatst bewerkt:
Erikdenhouter bedankt voor je info. Daarmee kon ik weer een stapje verder komen.
De stekker van de voeding op het moederboord doorgemeten. De waardes zijn geheel volgens het boekje. Is dat jammer, maar hoe kom ik nu aan een indicatie wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan