• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-stappen-verificatie in.

De best presterende PC voor een budget van € 5000,=

Leeuwtje

Bekend gezicht
Lid geworden
23 okt 2020
Waarderingsscore
18
Punten
0
Leeftijd
62
Hoi,

Mijn TR1950X systeem is inmiddels meer dan 5 jaar oud. Tijd voor een nieuwe kanjer.

Mijn budget is € 5000,=. Welke samenstelling zou ik moeten kiezen om een zo snel mogelijk pc samen te stellen.
Ik doe alles met mij pc van gamen tot fotobewerking en interenetten. Heb geen voorkeur voor merken. Behalve dat het A-merken moeten zijn.

Wie wil hier een gefundeerd voorstel voor doen?

Dag Leeuwtje, wil je zelf gaan bouwen en installeren of moet ie plug en play zijn?
En moet er randapparatuur bij?

Ik wil hem graag op basis van eigen onderzoek en advies van hier samenstellen. Maar laat hem dan bouwen door een winkel in de buurt. In principe kunnen zij alles leveren.

Hallo Leeuwtje

Een gefundeerd voorstel:
Desktop Best Buy Guide - December 2022

De rest van je budget kan naar de randapparatuur en opstelling of evtl. een leuk goed doel? :)
leuk opzetje, maar om van een 16 core Treadripper 1950x naar een budget i5-13600KF te gaan met maar 8x Efficiency, 6x Performance cores lijkt mij niet de de eerste stap, Natuurlijk, er is voldoende budget over om er een i9-13900K(S) in te stoppen. Overgaan naar 64 GB ram lijkt mij met dit budget ook een no-brainer.

Leeuwtje, kan je uitleggen waar de focus moet liggen? is het 20% gamen en 80% serieus werk of zou je een andere verdeling maken? Een threadripper is namelijk niet een processor die ik met hardcore gamen associeer? Kan je de spec's van de huidige pc geven?

Hallo Eniga 127 bijgaand mijn speccy bestand, hopelijk is het te openen. anders hoor ik het graag.
Verder is het 50%/50%

Bijlagen

• Desktop.xml
    226,2 KB · Weergaven: 9
Nee, die is niet makkelijk te lezen, maar ik zag de speccy link al van juli in je vorige topic. ik neem aan dat er niet veel veranderd is?

Leeuwtje,

Heb je bepaalde specifieke wensen?
Zoals bijvoorbeeld:
Extra stille behuizing
Waterkoeling
....

Nee, die is niet makkelijk te lezen, maar ik zag de speccy link al van juli in je vorige topic. ik neem aan dat er niet veel veranderd is?
Dat is helemaal juist

Leeuwtje,

Heb je bepaalde specifieke wensen?
Zoals bijvoorbeeld:
Extra stille behuizing
Waterkoeling
....
Een ruime goed ventilerende en stille behuizing.
De afgelopen 45 jaar altijd luchtkoeling gehad. Standaard waterkoelingset voor de CPU kan zeker.
Geen voorstander van RGB
Wil wel graag laatste technieken. Denkend aan voeding, PCI5, DDR 5 enzovoort.
2 Lan poorten van 2,5 en 10 Gbit
Geen voorkeur voor intel of amd. Of ander hardware merk zolang het maar A-merken zijn
Daarnaast het makkelijk en veilig kunnen updaten van een BIOS moet zeker kunnen.

Een eerste samenstelling wellicht niet de optimaalste

Asus ProArt Z790 Creator Wifi
Samsung 990 pro 2TB
Intel Core i9 13900KF
Gigabyte Radeon RX 7900 XT 20G Videokaart
Arctic liquid freezer ii 280 A-RGB
Corsair HX1500i 2022 PSU / PC voeding
Corsair DDR5 Vengeance 2x16GB 7200
Thermaltake Core P8 TG Black Big Tower behuizing

Juist een prima high-end pc samengesteld voor net geen 5000€.
Bequiet Dark Base Pro 900 rev2
MSI Meg Ace Z790
MSI RTX 4090 Suprim 24g
1 SSD WD Black 1 TB
1 SSD WD Black 2 TB
2 WD Black HDD 4TB
Bequiet Dark Rock Pro 4 cooler (lucht)
Bequiet Dark Power Pro 12 1200W
Corsair Vengeance 64GB (2x32Gb) 5600Mhz

Uitstekende stille pc met luchtkoeling, ik ben geen fan van waterkoeling, is misschien alleen nuttig voor overklokkers. Deze pc komt bij gewoon gebruik niet boven de 40°C, zware games tussen 50 en 65°C.
De 13900KF is zijn geld niet waard. Geen merkbaar verschil met de 13900K die gemiddeld 120€ goedkoper is.
De case is heel ruim en op alle mogelijke configuraties te gebruiken. Ik heb daar net de derde aangekocht om die zo makkelijk in te richten is. Met deze kast is luchtkoeling voldoende met een high-end cooler (de Dark Rock Pro 4 is net geen 90€ en nog steeds een pak goedkoper dan waterkoeling.
DDR 5600Mhz geheugen is meer dan voldoende. 7200Mhz is een pak duurder maar in de praktijk geen merkbaar verschil met 5600Mhz geheugen.

ShadyAngel mooi systeem, zeker.

Alleen om nu circa 2000 euro uit te geven voor een 4090 videokaart, voelt niet goed.
Vandaag er weer verder ingedoken. Ben uitgegaan voor 1 ssd voor OS 1 ssd voor verwerkingsdoeleinden en een hdd voor data opslag. Backup heb ik op mijn NAS.
Gekozen voor luchtkoeling. De kast blijft een groot twijfelgeval. Wel met glas zodat ik in de pc kan kijken RGB mag maar zeker geen moeten.
Verder moet ik nog nagaan of de gekozen componenten goed bij elkaar passen.

Graag weer aanvullend commentaar, ben benieuwd en zeker bedankt zover voor iedereen.

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI
Kingston Fury Renegade 1TB M.2 SSD
Kingston Fury Renegade 4TB M.2 SSD
Western Digital Red Plus WD140EFGX 14TB
Ryzen 9 7950X (zometeen de 3D uitvoering)
Gigabyte Radeon RX 7900 XTX AORUS ELITE 24G Videokaart
Noctua NH-D15S Chromax.Black
be quiet! Dark Power 13 1000W PSU / PC voeding
Kingston DDR5 FURY Beast 2x32GB 5600
Phanteks Eclips G500A Black

Ik ben zelf grote fan van ASUS producten. Sinds half vorig jaar heb ik mijn nieuw systeem in gebruik met daarin oa een Asus ProArt-creator moederbord, zij het een B660 want ik werk nog met DDR4. Ik ben daar zeer tevreden over wegens veelzijdigheid, goeie bios-mogelijkheden, mooi uitzicht. Ik heb mij ook eens gewaagd aan een lijstje (ben ook een intel adept) ;) :
moederbord: ASUS ProArt Z690-creatof wifi, socket 1700 (€ 499)
cpu: Intel core i9-13900KF – 3,0 GHz socket 1700 (€ 649)
cpu-cooling: Noctua NH-D15 chromax black (€ 119)
ram: Kingston Fury 64 Gb DDR5-5600 kit 2x32Gb (€ 271)
opslag: Samsung 980 pro, 1Tb m.2 SSD NVMe (€ 128)
opslag: WD black SN850X, 4Tb m.2 SSD NVMe (€ 509)
opslag: Seagate Eagle exos X16 16Tb HDD (€ 309)
video: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070ti OC 12Gb (€ 1099)
voeding: Corsair RM1000x, 1000 watt (€ 230)
case: be quiet! Dark Base 700 tower (€ 210)

Totaal 4035,- euro (verzending incl.) bij Alternate België

De Phanteks Eclips G500A case die jij opgaf vind ik ook wel heeel mooi maar kon ik niet direct ergens terugvinden.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan