• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

De MetaData van de directory zelf veranderen (niet van de files in de directory) Music tagging

Status
Niet open voor verdere reacties.

daan69

Junior lid
Lid geworden
16 dec 2018
Berichten
36
Waarderingsscore
2
Hoi luitjes.
Ik wil muziek gaan archiveren en er wordt veel gezegd om veel files in een directory te zetten en ze vervolgens te Taggen, in plaats van ze allemaal in Sub-Directories te zetten.
Uhhmm Dat is ook mijn voorkeur, maar ik wil een lijst met directories en bijbehorende Artiest - Jaar - Album - Genre - Extension - Bitrate - Samplerate - Total Size - Total Length - Source.

Deze gegevens kan ik wel in de map-naam zetten, maar dan ik kan nooit op deze gegevens sorteren !!!!!
Als deze gegevens nou al Tags/metadata aan de map (niet in de map) zouden kunnen worden toegevoegd, dan zou mij dat veel helpen. Je kan er dan op sorteren. Bijv: op Flac, of alleen Mp3, enz.

Het is dan mogelijk om een lijst te maken met directories van allerlei artiesten met hun albums, en tegelijkertijd laat windows je alle Map-Tags zien wat de afkomst is, en genre, bits enz.
Deze lijst met alle artiesten met hun albums is dus in 1 opslag zichtbaar - BOEM - alle in 1 keer op het scherm.
(Eigenlijk is dit idee meer berust als een soort van BACKUP maar dan met alle metagegevens erbij die van buiten de directory makkelijk te lezen zijn)

Misschien denken nou sommige mensen dat je dat ook kan doen als alle getagte muziekbestanden in 1 directory staan.
Ja, klopt. Maar die lijst is gigantisch lang en lastig te zoeken. Vandaar dat ik voor langdurige backup opslag voor getagte directories kies waar dan de getagte muziekbestanden in zitten.

Als je niks van dit verhaal snapt - laat je vragen dan zitten.

Mijn vraag is: Met welke software kan ik een directory van de buitenkant met tags aanvullen ??
(dus niet van binnen waar de files staan)
DE tags laten nu al de grootte, en wijzigingsdatum van de directory zien, en deze lijst wil ik dus aanvullen met Artiest - Jaar - Album - Genre - Extension - Bitrate - Samplerate - Total Size - Total Length - Source.

Uit deze directory-lijst wil ik verschillende artiesten met albums kiezen en alleen dan de getagte muziekbestanden naar een verzamel-directorie copieeren, waar vanaf wordt afgespeeld.
(ik heb al zoveel geinstalleerd en niks krijg ik aan de gang. Ik snap ook niet waarom dat in windows 7 niet kan)
 
Laatst bewerkt:
Mijn vraag is: Met welke software kan ik een directory van de buitenkant met tags aanvullen ??
(dus niet van binnen waar de files staan)
DE tags laten nu al de grootte, en wijzigingsdatum van de directory zien, en deze lijst wil ik dus aanvullen met Artiest - Jaar - Album - Genre - Extension - Bitrate - Samplerate - Total Size - Total Length - Source.
Hm, rechtsklik eens op de balk met | Naam | Grootte | Datum | etc., daar kan je heel wat tags toevoegen (meer onder 'Meer. . . '). Wel is je breedte beperkt, en de metadata moet (naar ik aanneem) wel in het bestand staan.

Misschien begrijp ik je toch verkeerd met 'aan de buitenkant'. Het aanvullen van tags voor mappen zie ik zo snel niet, maar het zou een aanvulling kunnen zijn als dat wel zou kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn links naar één en het zelfde programma d.m.v. een batchbestand, en een registertoevoeging:

 
Ik vraag me af of dat behouden blijft als je de map verplaatst naar een ander systeem.
en wat er gebeurd met die gegevens als er weer eens een nieuwe Windows uitkomt.

waar wil je het overzicht voor gaan gebruiken
alleen als overzicht of ga je er ook wat mee doen?
 
Ik vraag me af of dat behouden blijft als je de map verplaatst naar een ander systeem.
Dat wordt vastgelegd in een (verborgen) desktop.ini bestand, waar Explorer gegevens uit haalt hoe de map weer te geven. Bij het verplaatsen van de map gaat dat bestand dus mee.
Het format van desktop.ini is al sinds de vorige eeuw, dus ook een nieuwer OS zal dat denk ik kunnen lezen, zolang het een Windows is.
 
Hey da's zowiezo goede info erik.
Dat je de map in zijn geheel moet kopieren, en niet alleen de zichtbare bestanden in de map selecteren om te copieren.
Grote kans is namelijk dat de instelling van windows het verborgen desktop.ini bestand niet laat zien.
En dus wordt de desktop.ini niet mee gekopieerd.
--------------------------
boertje, ik dacht het zo te doen omdat alle directories op je scherm zich gaan gedragen als een soort DATA-BASE.
Je kan makkelijk sorteren op kolommen in plaats van hele schermen moeten door scrollen.
Je kan dus ook met de directories doen wat je normaal met de muziekbestanden doet.

Laat ik het zo zeggen - "Het is verdraaid makkelijk als je het hebt"
Ik vindt ook dat het wat mogelijkheden bied die we normaal niet gebruiken.
---------------------------------
Hm, rechtsklik eens op de balk met | Naam | Grootte | Datum | etc., daar kan je heel wat tags toevoegen (meer onder 'Meer. . . '). Wel is je breedte beperkt, en de metadata moet (naar ik aanneem) wel in het bestand staan.
Misschien begrijp ik je toch verkeerd met 'aan de buitenkant'. Het aanvullen van tags voor mappen zie ik zo snel niet, maar het zou een aanvulling kunnen zijn als dat wel zou kunnen.

Uhm ja inderdaad je kan heel wat tags kiezen om in de tag-balk te zetten.
Maar om die dan per directory te gaan invullen, heb ik na een week klooien nog niks kunnen vinden wat werkt.
-------------------------------
Ik heb net windows 10 geinstalleerd, en zo uit de box kom ik hetzelfde probleem tegen als bij windows 7.
Hoe moet ik nou een directory met tags aanvullen.

Naamloos.png
 
Laatst bewerkt:
dan denk ik dat het bij verplaatsen op het zelfde systeem het inderdaad wel los zal lopen

Maar bij het kopiëren naar een ander systeem Of een nieuwe OS lijkt het mij het allemaal niet zo vanzelfsprekend en waarom zou een registerwijziging die schijnbaar nodig is mee gaan bij een kopieeractie of een nieuwe os.

mijn vraag over wat je er mee wil doen heeft de volgende reden.
Met een muziek programma zoals Windows mediaplayer kan je allerlei selecties maken op basis van de metadata van de mp3 of flac
en er is vast ook nog uitgebreidere software (ik ben geen groot muziek fan)
 
De reden is omdat je van archiveren en taggen tegelijk gebruik kan maken, zonder dat de hele shït in 1 directory staat waar je je de plueris moet zoeken in een hele lange lijst.
WMP - NOOIT MEER !!!! Hele collectie naar de maan. Ik denk er nog niet eens over na.

Begrijp wel effe dat ik archiveren ook een heel belangrijk aspect vindt, vooral als je er alleen maar stuf bij gaat krijgen.
In dit geval kan ik hele lijsten met directories selecteren en kopieeren.
 
How to add tags to a folder in windows 10
I know it is possible to add tags to specific files in a folder, but is it possible to add tags directly to folder? I have a ton of folders which I would like to sort based on tags.

[Solved] How to Tag Folders in Windows 10
I have been searching for a way to add tags to folders in Windows 10 in order to organize my folders containing pictures and documents. Being unable to find a suitable solution, I ended up building a

HHMM nee da's niks, je kan alleen een tag toevoegen aan de kolom "Labels"
En Tagspaces is voor mensen die net voor de eerste keer een naaimachine uitproberen. ppffttt
Deze software is niet geschikt voor dit doel.
 
ik schrijf zoals wmp omdat bijna iedereen daar wel eens van heeft gehoord.
niet omdat ik die software nu direct aanraad.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er niet iets uitgebreid open open source is te downloaden is dat geheel aan jouw wensen voldoet.
Ik ben niet zo van de muziek dus heb daarin niet direct een advies voor je
Maar lees wel veel als jij iets als calibre zou hebben maar dan voor muziek kan de Windows verkenner daar toch niet tegen op
(calibre maakt ook automatische een mooie mappen structuur aan waarin de boeken gesorteerd zijn op schrijver)
 
Ja, ik begrijp.
Hhmm, ik dacht het eerst te kunnen zoeken in iets wat het besturingssysteem van windows 7 of 10 kon aanvullen.
Er zijn namelijk heel wat leuke dingen te doen via het register, maar daar moet je verstand van hebben, en op dat gebied heb ik niet eens pinda's,
Het leek me ook beter om dat vanuit explorer te kunnen doen, want dan zou het op alle windows-PC's mogelijk kunnen zijn, zonder dat je apparte database software moet installeren.
Want als je dat doet en je wil corresponderen met iemand dan moet ook die persoon dezelfde software hebben. En dan heeft weer iedereen wat anders.

Wauw, was het niet makkelijker om in explorer met folders te kunnen doen wat je ook met bestanden kan doen ? (Dus ook de folders zelf Taggen)
Dan kan het in princiep op elke windows-pc zonder extra software en betaalde licenties.
Iedereen kan gewoon hetzelfde doen omdat het in het besturingssysteem van windows zit.
Lekker makkelijk.

Ik weet niet of deze zoektocht al ten einde is, maar ik denk soms dat het alleen met 3eParty software kan.
Soort database-achtige applicaties.
 
Er zijn ook mensen die helemaal geen windows hebben hoor zij gebruiken bijvoorbeeld een mac. of linux.

ik raad je aan om op zoek te gaan naar een forum voor adiofielen of muziekliefhebers en daar eens te vragen wat zij gebruiken.


calibre is er bijvoorbeeld voor bijna elk platform
 
Ja, da's wel iets om rekening mee te houden.
Dus misschien is het dan toch beter om er gewoon een software pakket voor te kiezen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan