• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

De nieuwe USB-standaard USB 3.2 start dit jaar

Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Abraham54

Gast
De USB-standaard USB 3.2 start dit jaar. Het zal moeilijker worden voor gebruikers, om USB-standaarden bij te houden.....

4202643_original.jpg



Op het Mobile World Congress (MWC) in Barcelona presenteerde het USB Implementers Forum (USB-IF) de nieuwe USB 3.2 standaard,
die al enkele jaren in ontwikkeling is.
Nu de definitieve specificaties beschikbaar zijn, zal USB 3.2 al dit jaar worden gebruikt in nieuwe apparaten.
De nieuwe USB 3.2 is kort samengevat ontstaan uit USB 3.0 en USB 3.1.

Een blik op de meer gedetailleerde specificaties (
hier in PDF-formaat) laat zien dat het voor consumenten niet eenvoudiger wordt om het overzicht te behouden. Er zijn drie varianten van de USB 3.2 standaard: USB 3.2 Gen 1, USB 3.2 Gen 2 en USB 3.2 Gen 2x2. De varianten verschillen in de snelheid waarmee gegevens kunnen worden overgedragen.

Alleen USB 3.2 Gen 2x2 biedt de maximale snelheid van 20 Gbps en krijgt de marketingnaam "SuperSpeed USB 20 Gbps".
USB 3.2 Gen 1 heeft een maximum snelheid van 5 Gbps (zoals USB 3.0) en
USB 3.2 Gen 2 heeft een maximum snelheid van 10 Gbps (zoals USB 3.1).
Beide varianten dragen daarom ook de marketingnamen "SuperSpeed USB" en "SuperSpeed USB 10 Gbps".
USB 3.2 Gen 2x2 heeft een verdubbeling van het aantal zendkanalen in vergelijking met USB 3.1.

Voor consument zal het echter nog verwarrender kunnen worden dan voorheen: De specificaties raden fabrikanten alleen aan om de maximaal mogelijke prestaties te specificeren van de meegeleverde USB 3.2.
Dus welke USB 3.2 variant het is, die is aangesloten.
Een fabrikant kan echter ook gewoon kiezen als aanduiding voor een poort "USB 3.2" en zo heeft de consument geen informatie over de snelheid van de poort.

Niet elke USB 3.2 poort zal noodzakelijkerwijs een overdrachtsnelheid van 20 Gbps bieden, wat aan de andere kant ook logisch is, omdat het aangesloten apparaat bepaalt welke overdrachtssnelheid zinvol is.

De achterwaartse compatibiliteit blijft tevens behouden.
Oudere USB-kabels kunnen gebruikt blijven worden.
De eerste moederborden die USB 3.2 ondersteunen, kunnen dit jaar worden verwacht.
De eerste smartphones of tablets (en andere apparaten) volgen waarschijnlijk pas in 2020.
 
Ik wil het eerst nog wel eens gaan meemaken dat er 2,5 Gb/s overgedragen gaat worden. Ik geloof er nog helemaal niets van. Tekentafelwaardes zijn hele andere dingen dan realtime waardes.

Hetzelfde verhaal voor de huidige wat oudere USB 3.0. Met heel veel pijn en moeite en na héél lang zoeken en vergelijken, heb ik een USB stick gevonden die 80 tot 95 Mb/s heen en weer kan sturen. Helaas wordt het ding niet meer gefabriceerd, anders had ik er een stuk of 3 in voorraad genomen. Voor de rest mag ik in de handjes knijpen als er op andere USB sticks 30 tot 40 Mb/s heen en weer worden gejaagd.

Op externe (geen SSD) hdd's haal ik met usb 3.0 soms wel snelheden tot boven de 200 Mb/s, maar zoals gezegd, 2,5 Gb/s? Ik ga het (niet???) beleven.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan