• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

De schijf heeft een GPT-partitiestijl

Status
Niet open voor verdere reacties.

derockere

Vaak hier
Lid geworden
21 dec 2009
Berichten
772
Waarderingsscore
2
Ik had verscheidene problemen met mijn laptop, daarom dacht ik van eens terug een propere installatie uit te voeren van Windows 10 Home.
De versie 1903 had ik al op DVD gezet.
In mijn UEFI-bios heb ik geopteerd om op te starten vanaf DVD.
Tot hiertoe lukte alles.
Dus kon ik vrij probleemloos opstarten vanaf DVD.
Hierop had ik gekozen voor een verse installatie van Windows.
De partitie waarop mijn vroegere windows stond heb ik dan ook maar geformatteerd om zeker te zijn dat er niets meer zou op staan.
Bij het aanduiden echter van de partitie waarop ik het wil installeren krijg ik dan het volgende bericht:

Kan windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf heeft een GPT-partitiestijl.

Hoe kan ik dit oplossen?

Ik heb op internet het volgende gelezen en weet niet of dit van toepassing is voor mij:

Om het op te lossen moet je eerst die MBR van je schijf verwijderen.
Zodra de vraag komt waar je Windows wil installeren druk je op Shift+F10 om een command prompt te voorschijn te halen. Daar geef je dan het commando diskpart, vervolgens list disk en dan select disk x waarbij je in de plaats van de x de juiste schijfletter typt uit de lijst die je zojuist kreeg.
Vervolgens het commando clean en dan het commando exit om de command prompt interface te sluiten. Als je nu de installatieprocedure opnieuw start zal het wel werken.
 
Als je Rufus download kun je je image op een USB stick zetten.
IN Rufus kun je aangeven of je een MBR of een GPT indeling wilt.

Rufus

OP het plaatje zie jelinks oa de partitie indeling, die moet je , als je geen veranderingen wilt maen aan de indeling dus op GPT zetten.

Installeren vanaf USB gaat veel sneller dan van DVD.;)
 
Wanneer je bij het installeren bij het gedeelte met de partities komt, kan je best alle partities verwijderen tot je 1 niet-toegewezen ruimte hebt. Dan kies je voor nieuw en gaat ie zelf terug verschillende partities aanmaken. Lukt dit nog niet, herstart dan het ganse installatie-ritueel en dan gaat dat wel lukken.
 
In mijn UEFI-bios heb ik geopteerd om op te starten vanaf DVD.
Dat kan alleen als de UEFI in de CSM/Legacy mode is gezet anders start de PC op met de Windows Boot manager en dat wordt nu niet gedaan en krijg je die melding.
En aangezien het al een UEFI systeem was met een GPT schijf zou ik daarmee doorgaan en niet het achterhaalde mbr systeem gebruiken.

Als je met de Media Creation Tool een USB stick maakt heb je en Rufus niet nodig en je die dient dan via de Boot manage van het notebook de juiste UEFI stick te starten.

Dan kun je in de geavanceerde schijfopties de partities wissen en W10 de boet aan laten maken en installeren.

Welk merk en type notebook meld je niet.
De meeste bootkey's.
 
Dag Lange Pier,
Ik heb je raad opgevolgd!
Hoera de Windows 10 staat erop.
Bedankt!!

Het is een Medion!
F2 geeft toegang tot de Bios.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan