• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies dedicated of shared videokaaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

zenna 58

Nieuw lid
Lid geworden
2 okt 2019
Berichten
1
Waarderingsscore
0
ik wil een nieuwe desktop aanschaffen, voor fotobwerking , adobe photoshop en lightroom, geen videobewerking en niet gamen, heb ik dan genoeg aan een i 5 processor en is eenradeon rx 550 x shared videokaart dan genoeg.

ik zie door het bos de bomen niet meer en door de bomen het bos niet
 
Een shared memory videokaart wordt aangestuurd door de processor (CPU). Dat wil zeggen dat de onboard videokaart gebruik maakt van het RAM-geheugen van de pc. Heb je voldoende RAM-geheugen (16Gb of meer), dan volstaat dit als videokaart voor jouw gebruik.
Een dedicated memory videokaart is een apart te plaatsen videokaart (niet op het moederbord) en maakt eerst gebruik van het eigen geheugen (afhankelijk van het type date je koopt). Hier je dan twee verschillende types: de AMD radeon (zoals vb de RX 550) en de intel Geforce (zoals vb GTX 1050).
Gebruik je Photoshop en Lightroom op een intensieve manier (zoals ik) dan is een intel Geforce kaart intressanter aangezien Adobe ook gebruik maakt van het geheugen van die intel GPU (videokaart, CUDA cores), de AMD ondersteunt dat niet.
Nog vragen, vuur ze gerust hier af.
 
Voor fotobewerking is de videokaart niet echt belangrijk, worden geen cuda's bij nVidia of shaders bij AMD gebruikt.

Die RX 550 kan het dan prima doen, wat je bedoeld met shared in dat geval ontgaat mij.
Shared memory wordt gezien i.c.m. een IGP, een GPU in de processor.

Ook de GPU in een I5 9600 kan het al doen, met een i5 9500F en die RX 550 ook.
 
Voor fotobewerking is de videokaart niet echt belangrijk, worden geen cuda's bij nVidia of shaders bij AMD gebruikt.

Bij mijn Adobe programma's en zeker Photoshop worden die Cuda cores (stream processen) wel gebruikt, maar daar wil ik zeker niet over in discussie gaan.
 

Had ik hier vandaan.
Geeft Adobe zelf ook aan maar hier zeggen ze dat het wel kan.
 
Het eerste artikel waarnaar je verwijst dateert van 2014 en gaat over Adobe CS6, het tweede artikel is van 2017. Ondertussen zitten we al vele versies Adobe CC verder met dito mogelijkheden. Ik gebruik zelf toch al vele jaren de cuda cores van mijn GPU voor snellere verwerking in de opbouw van mijn beeld/preview in Photoshop, Lightroom, Indesign, CorelDraw.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan