• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Default Gateway of standaardgateway

Status
Niet open voor verdere reacties.

romaloo

Nieuw lid
Lid geworden
17 apr 2020
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Hallo,
in het kader van een opleiding tot graduaat systeem- en netwerkbeheer kregen wij de vraag waarom je zonder default gateway niet kan surfen :worried:
De eerste vraag was eigenlijk wat zo een default gateway is en daar had ik dan dit gevonden:
Een standaardgateway is het knooppunt in een computernetwerk met behulp van het internetprotocol pakket dat dient als de doorstuur host naar andere netwerken wanneer geen andere route specificatie overeenkomt met het doel-IP-adres van een pakket.

Op de vraag waarom je zonder niet kan surfen, vond ik echter geen sluitend antwoord :-(
Mijn vermoeden is dat zonder de standaardgateway je computer gewoon niet weet, "waar" die je moet naartoe sturen als je een informatie wil opzoeken, maar dit is alleen mijn huisvrouw uitleg :D

Kan iemand mij helpen a.u.b.?
 
Volgens mij is de default gateway de enige node in je lokale netwerk met een verbinding 'naar buiten' toe. Alle communicatie tussen computers in je netwerk met computers buiten je netwerk loopt via die gateway. Zonder die ontsluiting kan je het internet niet op, tenzij je het hele internet in je lokale netwerk host. :)

Zonder 'n gateway is het fysiek onmogelijk om informatie op te zoeken buiten je netwerk.
 
Laatst bewerkt:
Op de vraag waarom je zonder niet kan surfen, vond ik echter geen sluitend antwoord :-(
Nu wel. Want Allemaaldingen heeft het netjes uitgelegd.
Gateway is letterlijk vertaald poort. Een netwerk werkt net als een computer, je zult het moeten vertellen wat het doen moet. Geef het een ip, leuk... maar daar kun je totaal niets mee. Want dan heb je ook nog een route nodig.
Heb je een route? Leuk, kom je al iets verder, maar niet naar buiten toe, daarvoor is die gateway nodig. Zonder gateway wordt de gateway 127.0.0.1 of het eigen ip, oftewel de pc wordt naar zichzelf verwezen, weet geen weg naar buiten te vinden.

De gateway is in de meeste gevallen je modem, voor zover je internet op wilt. Bij tussenliggende routers die als router zijn ingesteld is het de router, die dan weer als gateway het modem heeft om toch internet op te kunnen. ;)
 
Op de vraag waarom je zonder niet kan surfen, vond ik echter geen sluitend antwoord :-(
Dat vindt ik vreemd want er staat een sluitend antwoord in wat jij vond:
Een standaardgateway is het knooppunt in een computernetwerk met behulp van het internetprotocol pakket dat dient als de doorstuur host naar andere netwerken
Zonder knooppunt dus ook geen doorsturing naar andere netwerken. Lijkt me toch zeer sluitend?
 
Stel je voor je zou over internet willen communiceren met iemand anders maar je hebt geen router in huis. Dan zou je ieder, met internet verbonden apparaat, moeten voorzien van een extern IP adres (het adres dat nu door de internet provider aan je router wordt gekoppeld.) Een extern IP adres is een uniek adres waardoor men op Internet weet wie je bent en waar het verkeer naartoe moet.

Die mogelijkheid hebben we niet. We hebben gewoon simpelweg niet zoveel unieke adressen.

Daarom hebben we een Default Gateway. Het Extern Ip adres praat met een poort op je router Deze poort noemen we de Default Gateway.

De router verdeelt de binnenkomende verbinding weer over de verschillende apparaten die in je huis op het internet zijn aangesloten.

Een simpele uitleg denk ik die je ook een klein beetje meegeeft dat er ook nog externe adressen zijn.

(Voor de kenners die meelezen; Ik heb om wille van de eenvoud de functie en werking van het modem buiten beschouwing gelaten).
 
Helaas klopt je eenvoudige uitleg niet Rubensky.
Ip's of geen ip's, zonder routing kom je nergens behalve op je lokale netwerk, ook al zou alles een ip hebben. Met een ip weet nog helemaal niets waar verkeer naar toe zou moeten.

Een extern ip adres praat ook niet met jouw router. Het is juist andersom. Via jouw gateway praat jouw pc met de router, die op zijn beurt gaat praten met externe ip's op internet.

Die mogelijkheid hebben we niet. We hebben gewoon simpelweg niet zoveel unieke adressen.
Die mogelijkheid hebben we inmiddels wel met ipv6. ;)

Echter dan nog heb je een default gateway nodig, je hebt namelijk een routing nodig omdat je systeem niet weet hoe hij bij die ander moet komen.
Vergelijk het met Nederland. We hebben allemaal straten en iedereen heeft zijn eigen huisnummer, maar ik weet bijv. ook niet hoe ik bij Janssen op huisnummer 77 moet komen in een straatnaam ergens in Groningen.
Ik zal een route moeten weten. Daarvoor heb ik dus bewegwijzering en/of een kaart nodig.

Zelfde dus met een netwerk.

De router verdeeld niet alleen want verdelen doet het switch gedeelte van de router. De router die route dus ook en dat is eigenlijk ook zijn hoofdtaak.
 
Dat je absoluut niet zonder router kan ben ik met je eens. In de eerste opzet van mijn bericht stond die zin ook, die heb ik later weggehaald. Geen idee waarom!

Gelukkig communiceren je twee kanten op met extern ip en default gateway. Je verkeer gaat namelijk ook twee kanten op.
 
Dat tweezijdig communiceren met een gateway dat klopt, bij thuisrouters geinitieerd vanuit de thuisverbinding. Tenzij je thuis iets als servers draait.
Vandaar dat op die manier schreef, het is meer een doorgeefluik wat toegang biedt tot netwerken.
 
Een gateway is 'een' toegangspunt (node) tussen twee netwerken.

Daar ligt dus ook al het antwoord op de vraag waarom je niet kan surfen zonder een gateway, je hebt dan geen toegang buiten jouw eigen netwerk.

Maar dan de default gateway:
daar is naar mijn idee wel een kanttekening te maken, want een netwerk kan meerdere gateways hebben, de default gateway is daarmee alleen de aangewezen gateway.

Dus kijk heel goed hoe die vraag geformuleerd is.
 
Dus kijk heel goed hoe die vraag geformuleerd is.
Dat valt wel mee. De vraag was waarom je zonder standaard gateway niet op internet kon, niet wat een gateway was. ;)

Maar het klopt inderdaad, een netwerk kan meerdere gateways hebben.
Afhankelijk van de ingestelde routing kan er dan bepaald worden welke gateway gebruikt moet worden. De default of standaard gateway (is hetzelfde) is wat het woord al zegt, de standaard die gebruikt wordt indien er geen anderen aanwezig zijn of niet naar anderen verwezen wordt middels routing.
Dat is dan weer een iets technischer verhaal.
 
. . .
Dus kijk heel goed hoe die vraag geformuleerd is.
Ik bedoelde meer dat als er echt in de vraag staat dat je niet zonder een default gateway kunt surfen, er misschien punten gescoord kunnen worden door te verklaren "een default gateway is niet per sé noodzakelijk, je kan misschien ook een andere gateway gebruiken".
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan