• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Defect moederbord ?

Oesje_

Bekend gezicht
Lid geworden
3 mei 2023
Waarderingsscore
12
Toen ik eergisteren mijn tweede desktop wou aanzetten , draaide de fan van de voeding en de koelfan even en lichtte het powerledje even voor 2-3 seconden .

Computerkast even opengemaakt maar was vrij van stof . Alles eens losgekoppeld in de de computerkast en terug aangesloten . Het probleem bleef . Het eerste waar ik dan aan dacht was een defecte voeding . Een nieuwe voeding gekocht , alles juist aangesloten maar dit heeft het probleem niet opgelost. Het groene ledje op het moederbord brand , maar als ik de aan/uit knop indruk zie ik de fan van de voeding paar seconden draaien, alsook de koelfan en de fan van de CPU cooler en flitst het ledje van de aan/uit knop even op . Ram geheugen zit nog goed aangedrukt in de geheugenbanken en ook de grafische kaart zit goed ingeplugd . Zou het moederbord defect zijn ?

Het gaat om dit moederbord

Het kan ook de CPU zijn. Het moederbord lampje brandt groen, alles draait even. Dat kan enkele dingen zijn, ook moederbord, ook cpu.
Maar omdat het moederbord lampje groen blijft branden is kans voor moederbord wat kleiner.

Welke CPU heb je daar in zitten?
Heeft die een ingebouwde grafische kaart? Zoja, trek je grafische kaart er uit, alle ram stripjes er ook uit behalve 1.
Alles loskoppelen behalve alleen toetsenbord en evt. muis en dan aanzetten en kijken wat hij doet.

In mijn andere PC zit ook een moederbord met een LGA 1150 CPU socket en de CPU eens uitgehaald en op het moederbord gezet van de probleem PC .
De CPU zou blijkbaar defect zijn, want als de CPU van de andere PC op het moederbord van de probleem PC zit , blijven alle fans draaien en valt er niets stil .
Alvast bedankt voor het meedenken (y):)

Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor het meedenken (y):)
Graag gedaan. Handig dat je kon testen met een andere CPU.
Blijft alleen de vraag waarom. Misschien de koelpasta opgedroogd en cpu te heet geworden of zo. Even dubbelchecken als je er een nieuwe op zet.

V.w.b. het meedenken graag gedaan.

Tip; meestal geef de pc, door middel van lampjes op het toetsen bord een bepaalde soort van code weer, bijvoorbeeld dat cao’s lock even aan gaat tijdens het starten, en dan weer uit gaat etcetera, dat helpt om het probleem op te zoeken op Google

Tip; meestal geef de pc, door middel van lampjes op het toetsen bord een bepaalde soort van code weer, bijvoorbeeld dat cao’s lock even aan gaat tijdens het starten, en dan weer uit gaat etcetera, dat helpt om het probleem op te zoeken op Google
En om de vout te achterhalen

Terug
Bovenaan