• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Dell Laptop kapot; voedingsadapter krijgt geen stroom meer?

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeFormule

Nieuw lid
Lid geworden
13 apr 2016
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Hallo allemaal,

Sinds gisteren is mijn Dell Laptop (INSPIRON N5110) kapot. Hij doet niets meer als ik op de Power knop druk. Met of zonder adapter, met of zonder accu, er gebeurt niets. Nu heb ik naar de buitenkant gekeken van mijn laptop en zie dat er een barst zit t.h.v. het aansluitingsgat van de adapterkabel. (waarschijnlijk gebeurd toen ik over een lompe drempel fietste met mijn tas op de bagagedrager :-( )

Nu heb ik de hele laptop uit elkaar gehaald en alle losse onderdelen goed genspecteerd. Ik zie op het eerste oog nergens een barst/breuk of onderdeel los zitten. Dus ook niet op het moederbord op de plek waar de breuk in de behuizing is gekomen. Ook is er niets geks te zien aan de onderkant van de Power knop.

Mr: wanneer ik de adapter in het stopcontact duw licht het blauwe indicatielichtje in de kabel blauw op. Wanneer ik de kabel in mijn laptop steek gaat het blauwe lichtje direct uit. Oftewel: mijn laptop lijkt de stroomtoevoer ''af te stoten''. Kan er iets van kortsluiting in mijn laptop zijn? Heeft iemand ervaring/oplossing voor dit probleem? Wat kan er kapot zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Ik zou zeggen, meet even je voeding en accu door of deze werkelijk de voltage levert als dat deze moet doen, en een breuk indiceren op het moederbord zonder hulpmiddelen, heb jij een vergrootglas-oog ;) ik ga ervan uit dat je alle stekker-aansluitingen goed gecontroleerd hebt na je fiets-drempel-incident waardoor een barst is ontstaan van de aansluiting, wat voor een drempels heb jij daar??.

Schilder
 
Bekend probleem van dell; de zogenaamde "adapter killer".
Adapter werkt wel totdat je dit aansluit op de laptop, de fout zit in het mainboard, daar zul je mee naar de reparateur moeten.
 
Bedankt voor je reactie. Ik heb deze doorgemeten en ze leveren gewoon het voltage wat ze moeten leveren. Dus daar ligt het niet aan. NEe, haha, die heb ik niet. Ik zei daarom ook 'op het eerste oog'. Ik zie nergens met het blote oog een breukje op het moederbord. Dat wil niet zeggen dat er niets kapot is, dat snap ik. Ja heb alles goed gecontroleerd. Ja echte kut drempels, denk dat ik de gemeente maar aanklaag. ;)

--- Update ---

Bekend probleem van dell; de zogenaamde "adapter killer".
Adapter werkt wel totdat je dit aansluit op de laptop, de fout zit in het mainboard, daar zul je mee naar de reparateur moeten.

Bedankt voor je hulp. Bekend probleem dus... hmm. Oke, dan moet ik even goed nadenken of ik hem inderdaad laat repareren (zal ook niet goedkoop zijn) of maar een nieuwe laptop moet halen. Weet je misschien wat zo'n reparatie ongeveer gaat kosten?
 
Geen garantie meer neem ik aan ? Ik denk dat het al snel een paar honderd euro gaat kosten maar je kunt eens bij dell informeren.
 
Ik heb exact ditzelfde meegemaakt met mijn Dell wat betreft dat blauwe indicatielampje in de kabel. Ik heb het contactje van de apapter (dc jack) in de laptop vervangen omdat deze al een beetje lam geworden was. Ik dacht dat het daaraan lag. Mijn Dell adapter was toch blijkbaar kapot maar na doormeting bleek hij goed te zijn. Toch heb ik toch een nieuwe adapter gekocht en toen deed mijn laptop het weer goed. het lijkt geheel willekeurig dat de adapter uitvalt.
het lag bij mij in elk geval niet aan mijn laptop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Martin
Geen garantie meer inderdaad. Bedankt. Misschien kan ik het op een of andere manier declareren bij de verzekering.

--- Update ---

Ik heb exact ditzelfde meegemaakt met mijn Dell wat betreft dat blauwe indicatielampje in de kabel. Ik heb het contactje van de apapter (dc jack) in de laptop vervangen omdat deze al een beetje lam geworden was. Ik dacht dat het daaraan lag. Mijn Dell adapter was toch blijkbaar kapot maar na doormeting bleek hij goed te zijn. Toch heb ik toch een nieuwe adapter gekocht en toen deed mijn laptop het weer goed. het lijkt geheel willekeurig dat de adapter uitvalt.
het lag bij mij in elk geval niet aan mijn laptop

Bedankt voor je antwoord. Als dit bij mij ook het probleem zou zijn zou je toch denken dat de laptop het wel zou doen op de accu? Toen het is gebeurd was mijn accu, naar mijn weten, nog helemaal vol. Dus eigenlijk zou de laptop het zonder adapter ook nog moeten doen, maar er gebeurde niets. Had jij dit toevallig ook? Ik ga eens kijken of ik van iemand een Dell adapter kan lenen om het te proberen. Of is een adapter van een ander merk ook mogelijk?
 
Ik zou maar een dell adapter nemen, al zitten hier onderling ook al verschillen in, zolang je voltage maar goed is.
Maar ik denk niet dat het probleem in de adapter zit.
 
@deformule heb je geen computer winkel of witgoedhandel in de buurt, dan zou je daar kunnen vragen om de goede adapter en die dan even proberen.
dan kun je dingen uitsluiten.
 
Bedankt voor je reactie. Ik heb deze doorgemeten en ze leveren gewoon het voltage wat ze moeten leveren. Dus daar ligt het niet aan. NEe, haha, die heb ik niet. Ik zei daarom ook 'op het eerste oog'. Ik zie nergens met het blote oog een breukje op het moederbord. Dat wil niet zeggen dat er niets kapot is, dat snap ik. Ja heb alles goed gecontroleerd. Ja echte kut drempels, denk dat ik de gemeente maar aanklaag. ;)

--- Update ---



Bedankt voor je hulp. Bekend probleem dus... hmm. Oke, dan moet ik even goed nadenken of ik hem inderdaad laat repareren (zal ook niet goedkoop zijn) of maar een nieuwe laptop moet halen. Weet je misschien wat zo'n reparatie ongeveer gaat kosten?

Als de laptop niet meer reageert op de startknop met of zonder accu dan heb je echter een probleem met de stroomtoevoer, ik maak wel een grapje over een loep-oog, maar vergroting heb je wel nodig om dit te kunnen zien, even nog een vraag over die drempel, zat op dat moment de jacket-aansluiting v/d voeding nog in de laptop.

--- Update ---

@deformule heb je geen computer winkel of witgoedhandel in de buurt, dan zou je daar kunnen vragen om de goede adapter en die dan even proberen.
dan kun je dingen uitsluiten.

Hij/of zij heeft dat doorgemeten en dat is allemaal in orde?.

Schilder

--- Update ---

En @martin69 wat is een adapter killer dan... wel voltage leveren, maar niet het laadvermogen leveren aan een accu?? zodra je deze aansluit, doet me ergens aan denken van een andere topic??

Schilder
 
@schilder, met "adapter killer" doel ik op het typische probleem bij dell laptops. Je sluit een adapter aan die dan plotseling uitgaat, zo lijkt het alsof de laptop de adapter vermoord. In werkelijkheid is er helemaal niets met de adapter aan de hand en zit het probleem in het mainboard.

--- Update ---

Waarschijnlijk zit het probleem in de dc jack.
 
Als de laptop niet meer reageert op de startknop met of zonder accu dan heb je echter een probleem met de stroomtoevoer, ik maak wel een grapje over een loep-oog, maar vergroting heb je wel nodig om dit te kunnen zien, even nog een vraag over die drempel, zat op dat moment de jacket-aansluiting v/d voeding nog in de laptop.

--- Update ---

Schilder

Ja, de DC-jacket zat er nog gewoon in ja.

--- Update ---

@schilder, met "adapter killer" doel ik op het typische probleem bij dell laptops. Je sluit een adapter aan die dan plotseling uitgaat, zo lijkt het alsof de laptop de adapter vermoord. In werkelijkheid is er helemaal niets met de adapter aan de hand en zit het probleem in het mainboard.

--- Update ---

Waarschijnlijk zit het probleem in de dc jack.

Kan ik zelf het DC-jacket proberen te vervangen? Of beter zelf niet aan beginnen?
 
Als je een beetje handig bent en je zit er niet tegen op om te schroeven kun je dat gerust zelf eens proberen.
Als je hem ter reparatie aanbiedt bij dell zullen ze waarschijnlijk het mainboard vervangen en dat is niet goedkoop.

--- Update ---

Bij de meeste dell laptops is repareren van de dc jacket redelijk eenvoudig, complete module kun je eventueel vervangen.
https://www.parts-people.com/index.php?action=item&id=9754
 
Ja, de DC-jacket zat er nog gewoon in ja.

--- Update ---



Kan ik zelf het DC-jacket proberen te vervangen? Of beter zelf niet aan beginnen?

Ligt aan jouw technische ervaring,

Het gaat verder dan "alleen de jacket her-solderen, dus niet vervangen wat jij omschrijft" de accu heeft niets met de jacket-aansluiting te maken, als de jacket van het moederbord los is d.w.z. gescheurd soldeertin zou de laptop gewoon moeten werken, alleen laden zou niet meer die mogelijkheid kunnen bieden...tenzij.

Schroef de laptop uit elkaar zodat je goed zicht hebt op het moederbord vooral het gebied v/d de jacket-aansluiting, gebruik veel licht en een loep, in dat gebied zit meer als alleen maar een jacket-aansluiting, daar kunnen minuscule zwarte weerstandjes/condensatoren etc omheen zitten, deze communiceren ook met de accu, als dat contact verbroken is start deze niet op. hoe dan ook je hebt ergens een breuk.

Ik zou eerst de laptop helemaal uit elkaar schroeven en alle inwendige stekkers controleren of deze goed contact maken, en als laatste een uitgebreide onderzoek wat ik vermeld.

Duidelijk gebaseerd op jouw verzoek na incident.

Schilder

--- Update ---

@schilder, met "adapter killer" doel ik op het typische probleem bij dell laptops. Je sluit een adapter aan die dan plotseling uitgaat, zo lijkt het alsof de laptop de adapter vermoord. In werkelijkheid is er helemaal niets met de adapter aan de hand en zit het probleem in het mainboard.

--- Update ---

Waarschijnlijk zit het probleem in de dc jack.

En als deze voeding dan plotseling uitgaat, blijft dat dan herhalen na stekker in en eruit halen in de 220volt wandcontact, Ts gebruikt ook een accu dat naar zijn mening vol is ? en start dan nog niet op, dat probeer ik reeds uit te leggen, hij moet schade hebben rondom zijn jacket op het moederbord :)

Schilder
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Schilder, (zucht) als je de moeite had genomen om de link te bekijken die ik in mijn vorige bericht had vermeld dan weet je dat je helemaal niets hoeft te solderen; daarom zei ik al dat reparatie relatief makkelijk is bij dell; gewoon complete module vervangen. Ik heb dit al vaker gedaan en 9 van de 10 keer is daarmee het probleem opgelost. https://www.youtube.com/watch?v=C_cT-b8eYZk
 
Geen garantie meer neem ik aan ? Ik denk dat het al snel een paar honderd euro gaat kosten maar je kunt eens bij dell informeren.

Haha Martin69, ik citeer je even op die paar honderd euro, dan zoek ik de goedkopere weg door wijze van zelf inspectie op het moederbord, en dat is helemaal niet verkeerd bedoeld, je filmpje op youtube heb ik bekeken en daar is de unit een stukje goedkoper en beetje te commercieel met bestel hier en daar, dat is wat fabrikanten willen en dwingen dat af net als bij auto`s, ( je kan geen remcup vervangen, maar een complete remcylinder)is wel wat duurder, wat kan ons dat schelen, zo werkt dat ook bij de computers en randapparatuur/software en haar licenties.

Een eerder topic, waarbij de videokaart het laat in een laptop, super dat deze mensen ontdekken door simpelweg de videokaart verhitten door een verfstripper of soldeerpen i.p.v een nieuwe laptop te bestellen of kopen.

TS in dit geval, als hij een beetje technisch is kan hij dat glorieus oplossen door serieus dat onderdeel goed te inspecteren, zijn laptop is werkend afgesloten, en vermoed echter breuk in de soldeer rondom de aansluiting, de jacket was nog aangesloten en werkt als een hefboom bij hevig schokken, wat het probleem alsnog erger maakt.

Je vriend,

Schilder ;)
 
@schilder, ts vroeg mij of ik wist hoeveel een eventuele reparatie zou kosten; ik gaf daar simpelweg antwoord op. Natuurlijk kan het allemaal goedkoper als je zelf genoeg technische kennis in huis hebt om reparaties op het mainboard uit te voeren maar ik kan vanaf hier niet beoordelen of ts ervaren genoeg is. Ik wacht zijn reactie even af. Ik ga verder mijn tijd niet verspillen om hierover met jou in discussie te gaan; daar heeft niemand wat aan.
 
@schilder, ts vroeg mij of ik wist hoeveel een eventuele reparatie zou kosten; ik gaf daar simpelweg antwoord op. Natuurlijk kan het allemaal goedkoper als je zelf genoeg technische kennis in huis hebt om reparaties op het mainboard uit te voeren maar ik kan vanaf hier niet beoordelen of ts ervaren genoeg is. Ik wacht zijn reactie even af. Ik ga verder mijn tijd niet verspillen om hierover met jou in discussie te gaan; daar heeft niemand wat aan.

Martin69,

De mensen zoeken hier een goedkope oplossing, als zij dat niet willen, brengen zij de laptop per direct naar een computershop zonder enige informatie hier op te vragen bij NCF.

Ts wil dat wel weten en verwacht een transparant antwoord, en om daar honderden euro`s te gaan roepen voor onzichtbare kosten, terwijl de laad-unit minder dan 70,- kost(wat al duur is gezien de componenten), zou me niets verbazen dat je werkzaam ben bij een computershop!.

Maar goed de discussie is gesloten.

Schilder
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan