• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Desktop-upgrade (na 7,5 jaar)

Status
Niet open voor verdere reacties.

nJeroen

Junior lid
Lid geworden
24 apr 2012
Berichten
30
Waarderingsscore
0
Dag allen!

In het voorjaar van 2012 heb ik mijn desktop gekocht, destijds met hulp van dit forum! Veel dank alsnog, want mijn PC loopt nog altijd erg soepel. Toch merk ik dat vooral de processor in die tijd al op het randje was en nu meer moeite krijgt met bijvoorbeeld games afspelen of YouTube en Photoshop tegelijk draaien.

Allereerst om een beetje de vragen uit deze sticky te beantwoorden: mijn max budget is eigenlijk zo'n 400-500 euro. Ik speel wel games maar geen AAA op high graphics of zo (doe ik wel op mijn PS4) - vooral indiegames met als zwaarste/nieuwste titels Cities Skylines en Life is Strange 2 zeg maar. Daarnaast wil ik soms wel meerdere programma's naast elkaar draaien, zoals een game, Discord, Photoshop, en Chrome met veel tabbladen. Randapparatuur wil ik hergebruiken.

Mijn huidige systeem:
- Monitor (geüpgrade in juli 2012): een LG E2441 (5ms, 24", 1920x1080)
- Muis: Gigabyte GM-M6800
- Keyboard (geüpgrade in februari 2018): Logitech K280e
- Speakers (geüpgrade in december 2016): Creative speakers

- DVD-drive: Samsung SH-222BB, S-ATA
- SSD (geüpgrade in februari 2016): ADATA SSD, 128GB, 2,5", S-ATA
- HDD (geüpgrade vorige week): Seagate HDD, 1TB, 3,5", S-ATA

- Tower: Cooler Master Elite 334U Midtower, ATX
- Netwerkadapter: TP-WN951N PCI 802.11b/g/n
- Voeding (geüpgrade in december 2016): Be quiet System Power 6, 600w, intern

- CPU: i5 2400 3.1GHz, LGA1155 Socket, L3 6MB
- GPU: GeForce GTX 560Ti 1GB GDDR PCIe 2.0 x16, 2DVI
- MB: AsRock H67M, mATX, LGA1155 Socket, USB3.0
- RAM: GeIL Dragon, 2x4GB DIMM 240-pins 1600MHz PC3-12800, CL11, 1.5V

--------
Zoals je ziet, heb ik redelijk veel onderdelen gedurende de jaren vervangen. Vorige week de HDD nog, toen die kapot ging. Was immers wel blij met mijn SSD+HDD setup.

Wat al 7,5 jaar gelijk is gebleven, is het hart van de PC: CPU, GPU, MB en RAM. Wat ik dus in de eerste plaats wil gaan vervangen is mijn processor.

Een goede die ik heb gevonden qua prijs/kwaliteit is de Ryzen 5 3600. Deze benchmark meet 'm op 19979 tegenover een score van 5970 voor mijn huidige CPU.

Echter past 'ie niet op mijn moederbord, dus die moet dan ook een vervanging krijgen. Dit leek me een goede: zelfde socket, micro ATX net zoals mijn huidige MB, nog altijd vrij betaalbaar en ook AMD (net als mijn beoogde CPU).

Je voelt 'm al aankomen... Mijn huidige GPU past niet op dit moederbord. Dat vind ik wel erg jammer, want in principe is 'ie nog goed genoeg voor wat ik ermee doe. Als ik echter een nieuwe koop, wil ik niet graag 100 euro uitgeven aan een vergelijkbare GPU alleen maar omdat 'ie dan op dit moederbord past. Dan ga ik tot max 200 euro om een upgrade te kopen. Waarmee ik op deze uitkom. Tot slot moet ook RAM dan vervangen worden, komt het op zo'n 515 euro als ik maar even upgrade naar 16GB en deze aanschaf.

--------
Aantal vragen:
- Allereerst: past dit allemaal bij elkaar en ook op de onderdelen die ik ga hergebruiken?
- Ik zie dat deze processor inclusief koeler komt, kan ik mijn huidige dan weggooien of alsnog gebruiken?
- Deze GPU heeft een DVI output, mijn monitor een DVI-D input. Past dat op elkaar? Eventueel is een nieuwe monitor ook nog een optie, deze is namelijk vrij oud een werkt niet fantastisch meer. In dat geval neem ik er meteen een met HDMI, wat de GPU ook ondersteunt. Helaas past max 24" op dit bureau, anders had ik meteen een grotere of een tweede scherm gekocht.
- Het liefst zou ik de kosten nog wat drukken. Zeker als ik nog een nieuwe monitor zou kopen, wordt het wel duur. Met name vanwege die €200 GPU, terwijl ik die niet eens zo nodig hoef te upgraden... De €315 voor CPU, MB en RAM vind ik prima. Misschien toch iemand een tip wat ik met die GPU zou doen?
- Nog meer kosten zouden erbij komen als ik het allemaal laat assembleren. Ik overweeg wel om het hier zelf te proberen. Ik kan immers gewoon alle onderdelen loskoppelen en vervolgens vervangen door nieuwe. Zou dat lukken? Zaken als SSD, HDD, en koeling heb ik moeiteloos zelf vervangen.

--------
Alvast hartelijk dank voor jullie adviezen! Please shoot met eventuele vragen. Heb mijn best gedaan om zo compleet mogelijk te zijn in elk geval.
 
Laatst bewerkt:
En waarom zou die graka (GPU is alleen de chip) niet passen?
Zijn beide PCI-e en backwards compatible.
 
En waarom zou die graka (GPU is alleen de chip) niet passen?
Zijn beide PCI-e en backwards compatible.

Ah, backwards compatible? Dat is goed om te weten! Ik ging er vanuit dat 2.0 niet past op een 3.0 slot.
 
Ik heb de titel aangepast. Dat je hulp vraagt is namelijk duidelijk. :) Je hebt hier namelijk een topic gestart.
 
Ik kan je niet helpen met advies voor een nieuwere combi, maar:
. . . mijn PC loopt nog altijd erg soepel. Toch merk ik dat vooral de processor in die tijd al op het randje was en nu meer moeite krijgt met bijvoorbeeld games afspelen of YouTube en Photoshop tegelijk draaien.

. . . Daarnaast wil ik soms wel meerdere programma's naast elkaar draaien, zoals een game, Discord, Photoshop, en Chrome met veel tabbladen.
programma's naast elkaar kunnen draaien heeft weinig met je CPU te maken, maar des te meer met (virtueel) geheugen en ruimte voor Windows op de SSD.
Hoe vol is die schijf, en kijk eens naar de grootte van het ingestelde virtuele geheugen:

rechtsklik op de C: partitie (systeempartitie), en kies 'Eigenschappen'. Laat zien wat daar staat aan schijfruimte ?

Laat ook dit scherm zien:
'Configuratiescherm - Systeem - Geavanceerde systeeminstellingen - tab Geavanceerd - Prestaties - Instellingen - Geavanceerd - Virtueel geheugen - Wijzigen...'.
Welk getal staat daar bij C: vermeld, of staat het op 'Beheerd door het systeem' ?
(Onder W10 kan de weg naar het virtueel geheugen iets anders lopen)
 
Ik kan je niet helpen met advies voor een nieuwere combi, maar:

programma's naast elkaar kunnen draaien heeft weinig met je CPU te maken, maar des te meer met (virtueel) geheugen en ruimte voor Windows op de SSD.
Hoe vol is die schijf, en kijk eens naar de grootte van het ingestelde virtuele geheugen:

rechtsklik op de C: partitie (systeempartitie), en kies 'Eigenschappen'. Laat zien wat daar staat aan schijfruimte ?

Laat ook dit scherm zien:
'Configuratiescherm - Systeem - Geavanceerde systeeminstellingen - tab Geavanceerd - Prestaties - Instellingen - Geavanceerd - Virtueel geheugen - Wijzigen...'.
Welk getal staat daar bij C: vermeld, of staat het op 'Beheerd door het systeem' ?
(Onder W10 kan de weg naar het virtueel geheugen iets anders lopen)

Untitled.png
Zo? Excuses voor de late reactie, ik kreeg geen e-mail, gek genoeg.
 
Virtueel geheugen: achter C: staat 'System managed'.
Ik zie daar geen probleem, ook niet bij de schijfruimte.

Is D: een partitie op dezelfde schijf of een andere fysieke ? Indien fysiek een andere, dan is het slim om de scratchdisk ('werkschijf') van Photoshop niet op C: maar op D: te zetten.
 
Een processorkern kan wel meerdere taken uitvoeren maar als er Photoschop wordt gebruikt is die toch wel echt wel druk en kunnen andere taken worden vertraagd, die Ryzen 5 3600 heeft er 6 plus 6 threads en een enorme cache, die Intel i5 2400 maar 4 zonder hyperthreading.
En de hoeveelheid geheugen via DDR4 helpt ook een stuk.

De cache/swap voor Photoshop op een SSD werkt ook wat prettiger.
 
Er kan een slotje op! Voor toekomstigen met een vergelijkbare vraag:

Ik heb uiteindelijk het pakket van Azerty genomen, maar dan los besteld en zelf geassembleerd. En met de mATX-versie ipv ATX-versie moederbord. Wel met een BIOS-update, omdat dat nodig is om de Ryzen 5 3600 te laten runnen op dit AsRock b450m pro4 moederbord.

De Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 2x8gb werkte echter niet. Drie keer gedubbelcheckt natuurlijk of ik alles goed had geassembleerd, maar ik had het vermoeden dat het RAM-geheugen het probleem was. Teruggestuurd en in plaats hiervan G.Skill DDR4 3200MHz 2x8gb besteld voor een tientje extra na alle compatibility searches doorzocht te hebben. Werkt fantastisch! Let er wel op dat het moederbord 'm automatisch op slechts 2133MHz zet. Kun je zelf aanpassen in de BIOS.
 
Geniet van je nieuwe spullen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan