• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Desktop voor internet/e-mail/office & premiere pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berend Jansen

Gewaardeerd
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
1.333
Waarderingsscore
45
Onze ruim 9 jaar oude desktop pc (i5 met 8 gb geheugen) doet het op zich nog prima, maar kan allerlei recente programma's niet meer draaien.
Dat komt deels doordat deze (nog) op Windows 8.1 draait en softwareprodudenten minimaal Windows 10 eisen, anderzins doordat de hardware wat achterblijft.
E-mailen met Thunderbird en internetten gaat nog vlot en stabiel. Ook Office 2013 werkt prima.

Het wordt echter tijd voor een vervanger.
Wat zouden de kosten zijn bij een pc met ongeveer onderstaande specificaties?

Midi tower
Intel Core i7 of i9
16 of 32 GB geheugen
Videokaart geschikt voor Adobe Premiere Pro
Ethernetkaart voorbereid op snel internet (> 1 gb)
Eventueel wifi
1 TB SSD
4 TB HD
Draadloos toetsenbord en muis

Een monitor is al aanwezig.

Alvast dank voor de suggesties!
 
Wil je zelf bouwen of een kant-en-klare merk pc? Had je op de "oude" ook al Adobe programma's draaien en zo ja, welke videokaart zat er in?
 
Kant en klaar mag, laten bouwen kan uiteraard ook.
Mijn Adobe werk doe ik voornamelijk op een 8 jaar oude Asus laptop met Windows 10, i7 en een Geforce GTX 850M. Deze wordt niet ondersteund is de melding bij opstarten van Premiere Pro. Na klikken op "Ignore" etc. gaat het overigens prima. Maar ook deze laptop is natuurlijk al wat ouder.

Verder hoorde ik dat Windows 11 niet overal aangeraden wordt wegens bugs en dat je beter Windows 10 kunt (blijven) gebruiken.
 
In het (helaas wat verre) verleden heb ik 2 x een desktop laten bouwen door Azerty in Raalte. Als je een bedrag aangeeft en duidelijk je andere wensen en mogelijkheden dan komen zij met een voorstel. Dat kan je eventueel door de sekundigen (dat ben ik niet) hier laten beoordelen.
 
Een voorbeeldconfiguratie die zeker voldoet en toekomstgericht is: PC-Builder: stel hier je eigen pc samen | Alternate.nl of zie bijlage.
Assemblage bij Alternate kost zo'n 140 euro maar als je niet te ver weg woont, wil ik je daar gerust gratis (of toch bijna, koffie en koek is OK) bij helpen.
 

Bijlagen

  • Config-pc.pdf
    70,6 KB · Weergaven: 7
Dankjewel, artstudio, maar deze valt toch wat buiten de begroting.
De Premiere Pro taken hoeven geen top of the bill onderdelen, hoor. Ik maak één keer per week een video van een uur van één bestand. Dus gewoon knippen bij begin en eind en een logo in de linker bovenhoek. Geen extreem zware taken, zoals montage van films of reportages. Iets minder kan dus ook wel...
 
Dan pak je gewoon een merkpc, een voorbeeldje: klik hier
Je kan er nadien nog extra geheugen bijsteken (indien nodig) en een tweede SSD erin voor opslag.
Het voordeel hiervan is dat Windows voorgeïnstalleerd is en bij Lenovo staat niet te veel bloatware op (overbodige software van de fabrikant). Mijn zoon (en kleinzoon) heeft quasi dezelfde en kan er zelfs uitgebreid op gamen, om maar even de kracht te illustreren. Deze heeft mijn zoon: KLIK HIER
 
Laatst bewerkt:
Dit is het voorstel van een pc-zaak in de buurt.

1685990663995.png
 
En van een andere zaak.
Moet nog een toetsenbord/muis en 4 TB hdd bij.

1686038669613.png
 
Hallo Berend,

Het voelt allemaal net wat verouderd en het verbaasd me van beide zaken dat ze nog een 12e generatie Intel adviseren, dat terwijl de 13e generatie toch echt al een tijdje uit is en net voor zaken als die Adobe Premier vele malen beter scoort. Verder kan je ook afvragen of je een aparte videokaart nodig hebt, daar de geïntegreerde videochips van de nieuwe CPU's best wel wat kunnen. In deze video wordt dat aspect onder de loep genomen:
Verder zou ik absoluut aanbevelen om die HDD weg te laten en alleen nog SSD's te gebruiken. SSD's halen in dit tijdperk makkelijk snelheden tot 4 gigabyte per seconde en hoger. Bij een harde schijf blijf je gemiddeld steken op 100mb/s wat zeker bij grote bestanden als Premier Pro erg traag is voor je opslag. Kijk desnoods voor twee goede SSD's van 2Tb als je de prijs wil drukken. Maar harde schijven zijn echt niet meer van deze tijd en zeker niet in nieuwe computerbuilds.

Evtl. kijken voor 32Gb ram 2x 16Gb is momenteel niet duur als je voor DDR4 kiest.
 
Kijk, dat is een advies waar ik wat aan heb. De video bekijk ik later even.
Heb jij (als je wilt) een idee voor een configuratie voor max. € 1400,00 à € 1500,00?
 
KLIK HIER voor een voorbeeldje, kom uit op 1480 euro. Daar kan je nog een tweede m.2 SSD van 4Tb (voorbeeldje KLIK HIER) kost zo'n 210 euro extra maar is de snelheid meer dan waard. Een grote basis SSD is heel handig voor Adobe Premiere om als swapfile te kunnen gebruiken en een Nvidia beeldschermkaart wordt door alle Adobe programma's met dank aanvaard. Voor de rest kan ik Dave in #10 helemaal bijtreden. Indien nodig even doorsparen voor een iets hoger budget is zeker toekomstgericht verantwoord.
 

Bijlagen

  • PC-Builder_ Alternate.nl.pdf
    67,7 KB · Weergaven: 8
Kijk, dat is een advies waar ik wat aan heb. De video bekijk ik later even.
Heb jij (als je wilt) een idee voor een configuratie voor max. € 1400,00 à € 1500,00?
Hallo Berend :)

Op basis van mijn eerdere adviezen zou ik iets als dit adviseren:

Deze heeft 2.5 Gigabit Ethernet aansluiting en Wifi.
Voor aansluiting van het beeldscherm 2x HDMI en 1x Displayport.
i7 13700 met Intel UHD Graphics 770 als grafische chip. Dezelfde chip als waarmee in de YT video getest werd.
32Gb ram geheugen
550W voeding ter voorbereiding om later evtl. nog een videokaart toe te voegen als je zou besluiten videobestanden groter dan 4K te bewerken.
4TB SSD die kan desgewenst in verschillende partities worden opgesplitst.
Basis draadloze muis en toetsenbord in set-vorm.

Azerty bouwt en test je computer en update de bios van het moederbord naar de laatste versie. Het besturingssysteem moet je zelf nog installeren. Dat is niet zo moeilijk. Je kan met je huidige systeem een usb bootstick maken met Windows 11 erop. kijk hier hoe je dat doet. De licentie voor de activatie kan je veel goedkoper halen via bijvoorbeeld deze website: WINDOWS 11 Home · 1PC · OEM · CD Key - CD-Keys.nl ⋆ Softwarelicenties snel online kopen
Dit door Azerty laten doen kan ook maar dan kost 165 euro extra.

Mocht je nog verdere vragen hebben, hoor ik het graag!
 
Dank voor het meedenken! Ik heb nog een aanvraag voor een offerte staan bij een bedrijf voor zakelijke pc's (vroeger veel zaken mee gedaan). Dus ik wacht dat nog even af en "confronteer" dan alle zaken met jouw en artstudiog's lijsten.
 
We zijn hier qua telefoon Apple fan en mijn vrouw heeft een MacBook Air uit 2013.
Maar ik vind Windows toch handiger. Bovendien draait Snelstart niet op Apple OS.
 
Snelstart is een boekhoudprogramma.
Mac is prima, hoor. Begrijp me goed, maar ik vind Windows wat overzichtelijker in gebruik.
 
Ondertussen bij mijn "oude" leverancier (die alleen op de zakelijke markt aktief is) gekeken en dat lijkt ook niet onaardig.
1689928828872.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan