• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

DIGID

Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Abraham54

Gast
Steeds meer overheidswebsites gaan over op een aangepaste DIGID-inlog.
Men wil naar een twee-inlog om DIGID-inlogs veiliger te maken.

De opties die je dan daarbij hebt: een app in je smartphone of een sms.

En heb je geen smartphone, dan ben je welhaast genoodzaakt je gewone telefoonnummer op te geven en dan wordt de inlogcode voorgelezen.

Ik vind dit allemaal slecht doordacht, want waarom wel een smartphone laten gebruiken, die ook helemaal besmet kan zijn en niet de mogelijkheid bieden om de twee inlog via e-mail mogelijk te maken?
 
Juist de semi overheidsinstellingen, verzekeringsbedrijven en pensioenfondsen hebben dat ingesteld.
Had er al over geklaagd maar daar doen ze verder niets mee.

Ik heb geen mobiel en wil die ook niet en dan blijft de sms over.

Oftewel, het wordt gewoon door je strot geduwd.
 
Omdat die slimme ambtenaren niet beseffen dat er nog plenty mensen zijn zonder allerlei leuke electronica die zij zelf allemaal wel hebben.
 
Ook ik verzet me nog tegen de aanschaf van een smartphone, maar ik weet niet hoelang ik dat nog vol kan houden.
Een van de banken waarmee ik zaken doe wil helemaal overgaan naar de Mobiel Bankieren app. Hoe die eruit gaat zien weet ik nog niet, maar ik vermoed dat die app alleen beschikbaar zal zijn voor android en iOS. Niet voor Windows computers.
Ook wil die bank nu mijn mobiele nummer hebben. Hum, ik had daar vroeger enkel het nummer van mijn vaste telefoon opgegeven. Dat wil die bank niet meer. Dat nummer van mijn vaste telefoon heb ik nu maar gewijzigd in het nummer van mijn mobieltje. Ik heb geen smartphone, maar een dumbphone: een 16 jaar oude Nokia 3410, die ik alleen voor noodgevallen gebruik, wat misschien 2 of 3 keer per jaar voorkomt. Standaard staat dat ding uit. Dat oude ding is prima voor waar ik hem voor gebruik. Ik hoef hem maar eens in de drie maanden op te laden.

Ook andere bedrijven gaan ervanuit dat iedereen een mobieltje heeft dat altijd aan staat. Gisteren zou er een groot apparaat bij mij bezorgd worden. Vlak voordat de bezorgers zouden arriveren, zouden ze mij op mijn mobieltje opbellen. Ik mocht geen vast telefoonnummer opgeven. Het moest een mobieltje zijn. Nou, vooruit dan maar. Ik zorgde ervoor dat de Nokia was opgeladen, ik zette hem aan en ik stopte hem in mijn borstzak, wachtend op dat telefoontje.
En hoe liep dat af? Ze belden niet, maar stonden opeens voor mijn deur. Tja...
 
Haha en je zat niet op de pot?

Coolblue belde wel naar mijn vaste nummer maar dat is al weer een poosje terug.

Heb wel een Samsung C3050 uit het jaar 0 (6 jaar geleden van zoonlief gekregen die nu een iPhone heeft, de patser :grinning:) maar zonder sim kaartje, was ook voor noodgevallen, fiets vrij veel maar nooit gevallen, dus geen nood.:cool:
 
Voor diegenen die geen mobieltje of smartphone hebben of willen : Bij DigiD kun je ook instellen dat er een gesproken code naar je vaste telefoon gaat!
Als je dat daar aanvraagt, krijg je een brief met een activeringscode en duidelijke uitleg wat te doen.
 
Staat toch gewoon in de startpost, via sms is dat.:rolleyes:
 
Alleen die code per brief schijnt ook niet te werken!
Simpel omdat die brieven dan wel niet verzonden worden of verkeerd bezorgd.
 
Die code heb je nodig om het sms aanmelden te regelen, zonder kun je dat sms systeem niet gebruiken.
Had 'm 2 dagen later gekregen.
 
Ik ken diverse mensen die de code per brief zouden krijgen en na een week nog niets ontvangen hebben.
 
Hier verliep het vlot en het werkt.
 
Kennelijk ben ik modern, en ja ik ben enthousiast over de nieuwe manier van inloggen, gaat veel makkelijker, hoef niet mijn gebruikersnaam te onthouden allen mijn pincode, de rest loopt via de app. Maar inderdaad wel een probleem als je geen smartphone hebt of wilt.
 
De andere kant van de medaille bestaat ook: :) Mensen, zoals ik, die een app gebruiken voor dat soort codes.
Multifactor authenticatie via een app op de smartphone hebben
Whatsapp gebruiken.
Betalen met hun mobiele app. Zowel rekeningen als de pin betalingen.
En al de andere geneugten van de smartphone genieten.

Wilde dit toch even zeggen voordat het een eenzijdig verhaal wordt.
 
Android kan op een virtuele machine op de pc event. En van alleen praktische kant even bekeken. Als even aandragen mocht. Misschien wel wat een extra geknoei om aan de gang te krijgen.
 
Ik ben nagenoeg altijd met vernieuwingen mee gegaan, op "oudere" leeftijd heb je daar veel profijt van!
Mijn 21 jaren jongere buurvrouw heeft altijd mijn hulp nodig met dit soort zaken omdat ze de vernieuwingen ook niet wil, maar er toch mee geconfronteerd wordt. Stilstand is achteruitgaan!
Het is weer niet zo dat ik betalingen in een winkel via mijn Smartphone doe, dat doe ik door middel van mijn betaalpas.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan