• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

driver-irql blue screen

Status
Niet open voor verdere reacties.

artstudiog

pc-aholic
Lid geworden
10 jul 2012
Berichten
2.955
Waarderingsscore
258
Ik zit met een misterie: wanneer ik mij pc uitzet of herstart, gebeurt het vaak dat ik een blue screen krijg met de melding "DRIVER-IRQL-NO-LESS-OR-EQUAL", zonder enige foutcode of verwijzing naar een file. Ik heb alle onderdelen al vervangen en getest, zonder resultaat.
Nieuwe propere installatie van windows 10 home (al verschillende keren gedaan), geen probleem. Standaard update van windows gerdraaid met daarin update naar laatste build en enkele drivers en boem ... prijs.
Is er iemand op de hoogte van bugs in de laatste update naar build 18363.752 (versie 1909)?
 

Bijlagen

  • driver-irql-not-less-or-equal.jpg
    driver-irql-not-less-or-equal.jpg
    61,9 KB · Weergaven: 7
ik draai deze build ook zonder enig probleem.. zet het snel opstarten eens uit ..zou zowaar kunnen dat dit het probleem veroorzaakt .
*zonder een foutcode is het overigens gissen wat de veroorzaker zou kunnen zijn !
 
Over de laatste update kan ik geen problemen vinden.
Wel over de update van 12 maart, maar of dit om de zelfde bsod gaan weet ik niet.
 
Snel opstarten had ik ook getest, vergeten te melden. Zonder resultaat. Het is een zeer recente pc een Medion Akoya P62017 (MD34150).
 
Ik neem aan dat de laatste drivers erop staan?
Ook als een Sfc scan gedaan of er geen fouten in jou Windows zitten?
Ook zou je de laatste update eens kunnen verwijderen en op pauze kunnen zetten.
 
Geen fouten gevonden en het gekke is, als ik die blue screen krijg (altijd en enkel bij start) en duw mijn pc af met de aan-knop (blijven indrukken), dan terug aanzetten en dan loopt ie perfect door naar windows zonder problemen.
 
Dat is wel bijzonder.
Misschien die update eens verwijderen om te kijken of het daar aan ligt.
 
Nee geen log
 
indien jij zelf een videokaart er heb ingestoken dan druk je de volgende keer als je deze eens terug start dan op de spatie balk .. zodat hij van de on-board overschakelt naar deze pci videokaart .
 
Ik denk dat het opgelost is: op verschillende plekken online vind je dat dit meestal iets te maken heeft met een netwerk-driver (LAN of WiFi). Ik had die dan ook verwijderd uit apparaatbeheer en zelfs gedisabled in het bios. Helaas speculaas, geen soelaas.
Op een bepaald moment kreeg een herstelscherm bij opstart (waarschijnlijk na het vele harde uitschakelen met on/of knop). Daar verder geklikt tot ik bij "windows installatie opnieuw instellen" het zogezegde terug naar fabrieksinstellingen. Merkwaardig genoeg begon ie eraan "met behoud van persoonlijke gegevens" (was keuze) en na tien minuutjes startte ie terug op zonder fouten, in de laatste versie met de laatste build en zelfs met nog enkele apps die ik zelf had geïnstalleerd in de vorige line-up. Ik heb gisteren op verschillende momenten de pc afgesloten, gestart, herstart, enz ... geen BSOD. Vandaag ook weer hetzelfde zonder blue screen in de opstart. Zo meteen ga ik Acronis erop zetten, image maken en alles terug installeren van apps. Zal me benieuwen ...
 
Fijn dat het opgelost is!
 
Toch niet, is terug. Ik zoek verder, wordt vervolgd.
 
Even een update: let op het gaat hier over een Medion Akoya P62017 desktop pc, mijn andere pc's hebben geen problemen!!
Ik heb ondertussen nog verschillende dingen getest en uitgeprobeerd enkel de Driver Verifier heb ik nog even gelaten. Momenteel draait mijn systeem al twee dagen stabiel zonder blue screen of meldingen (even hout afkloppen, tik op mijn hoofd).
Wat heb ik gedaan: ik heb mijn M.2 SSD (Samsung 960 van 256Gb) eruit gehaald, in een externe behuizing gestoken en aan mijn hoofdpc gehangen. Daar heb ik 'm diep gewist met Acronis Disk Director, duurde zo'n 2 uurtjes. Daarna (zonder initialistie of format) terug in de Medion. Ik heb een nieuwe installatie-stick gemaakt met Media Creation Tool en geïnstalleerd. Zo kreeg ik windows 10 home versie 1909 build 18363.518 en met diverse herstart/start bleef ie zonder problemen opstarten. Daarna al m'n drivers geupdated en herstart/start ... no problemo. Windows update gedraaid met diverse update waaronder een cumulatieve naar versie 1909 build 18363.720, herstart/start (diverse keren) zonder BSOD !! So far, so good. Momenteel staat de cumulatieve update KB4541335 klaar voor versie 1909 build 18363.752 maar die laat ik even staan. Vandaag ga ik al mijn licenced software installeren. Ondertussen heb ik ook na elke grote stap (hierboven beschreven) een image gemaakt van de C-schijf zodat ik makkelijk kon terugkeren mocht het toch misgelopen zijn. Misschien dat ik straks, na alweer een image met Acronis True Image, toch die laatste cumulatieve eens installeer om te zien of dat de boosdoener was. Wordt vervolgd ...
 
Je hebt er in ieder geval alles aan gedaan om dingen uit te sluiten.
Hopelijk is al het werkt niet voor niets geweest en blijft de bsod nu weg :)
Maar gelukkig kun je zoals je zelf al aangeeft weer snel een goede versie terug zetten.
 
Stoute schoenen aangetrokken en - na image - toch nog eens de versie 1909 build 18363.752 (KB4541335) geïnstalleerd en direct bij herstart, boem … blue screen. Image terug gezet en alles terug OK. Dus: bij de Medion zit er duidelijk een bug in die laatste cumulatieve update. Die laat ik dan maar staan (zonder uit te voeren) en dat wordt afwachten tot een volgende cumulatieve om te zien of alles is opgelost. Ik vermeld nog eens dat dit enkel van toepassing is op mijn Madion Akoya P62017, mijn zelfbouw professionele pc en de HP laptops hebben daar geen last vast. Ik zal Microsoft hiervan op de hoogte brengen, weet niet of dat iets gaat uit halen maar niet geschoten is altijd mis! Ik zit in de Fast-kring van het Windows Insider Program dus zal het via die weg melden.
 
Ik zou dat ook die update voorlopig niet downloaden.
Je weet nu tenminste zeker dat het probleem daar vandaan komt.
Hopelijk dat Microsoft dit probleem oppakt en oplost.
Maar dat wordt afwachten of hun er iets mee gaan doen.
Enigste voordeel is dat jij in de Insiders Program zit, dan zullen ze het waarschijnlijk sneller oppakken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan