• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Driver voor ADB (Android Debug Bridge)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veng

Elite lid
Lid geworden
27 nov 2012
Berichten
6.543
Waarderingsscore
137
Ik kwam tegen dat je je Android gsm via de USB verbinding kunt debuggen. Omdat ik wilde weten of iemand 'n bepaalde GSM heeft geroot dacht ik dat even snel langs deze weg te doen.
Bv. How to Install and Use ADB for Android on Windows Computer
De USB link op de gsm inschakelen was geen probleem (7 keer op de buildversie klikken, hoe bedenken ze het). Het ADB progje op mijn desktop aan de praat krijgen vroeg al enige inspanning maar dat werkte uiteindelijk wel. Hij geeft echter geen "device" informatie. Blijkbaar moet er ook nog een speciale ADB driver worden geïnstalleerd.
Dat lukt echter niet. Ik heb wel installers gevonden waarmee dat zou moeten kunnen maar die tonen géén driver files.
Blijkbaar moet je je device verbinden en dan op refresh klikken,
maar ook dan krijg ik geen driver te zien. Mijn test gsm is wel gewoon met mijn desktop verbonden.
Heeft iemand hier ervaring mee. Zal wel een kleinigheid zijn wat ik fout doe;).
 
Misschien dat jij hier last van hebt.
ADB Driver installer
In Windows 8 (8.1) or 10 64-bit you are unable to install unsigned drivers because the system enables driver signature enforcement by default.
 
Dank je Aarie25. Het zou kunnen dat ik een dergelijke tekst ben tegengekomen maar kon de bevestiging niet meer terug vinden om het goed te lezen.
Punt is dan natuurlijk de juiste driver te vinden.
Al zou ik verwachten dat officiële sites ook gesigneerde drivers zouden leveren:
Vandaag heb ik niet veel tijd maar ga deze eens proberen:
Ondertussen zie ik dat Windows vindt dat de beste driver al geïnstalleerd is.
Vanavond mee.
 
Hopelijk zijn die sites wel betrouwbaar, want er is genoeg keus om een ADB driver te krijgen.
Niet dat je gratis een virus erbij krijgt.
Succes vanavond!
 
Plotseling oplossing gevonden: Probleem zat hem niet in de driver maar in de instelling van de app op de gsm. Behalve dat de mode "ontwikkelaarsopties" moest worden geactiveerd, moest in deze mode ook nog de functie van "USB-foutopsporen" worden toegestaan.
 
Goed om te horen dat je de oplossing hebt gevonden.
Werkt het zoals jij hoopte dat het ging werken?
 
Overigens, als ik beter gelezen had, had ik de oorzaak direct geweten:
"Bridge (ADB) verbinding maakt met de smartphone, krijg je toegang tot de commandline van de telefoon – mits de USB-foutopsporing onder de ‘Optie voor ontwikkelaars’ is ingeschakeld. "

Wel, ik moet de commando's nog bekijken. Bedoeling is dat ik kan zien of de gsm geroot is.
Als eerste moet ik de command line zien in te schakelen.
Beetje puzzelen in de sytax denk ik:
5d5e9699befec-Mag_weg.jpg

Ik kan nu dus wel het device opvragen.
Met het commande "ID" moet ik antwoord krijgen op mijn vraag:
"Voer je hier het commando id in, dan zie je bij niet-geroote apparaten als antwoord ‘uid=2000(shell)’, bij geroote daarentegen ‘uid=0(root)’. "

Hier een lijst met commando's, maar ik kom er nog niet uit:
 
Laatst bewerkt:
Mss heb ik het gevonden. Als ik eerst het commando "shell" geef kom ik blijkbaar in de commandline modus. Als ik vervolgens "id" in geeft krijg ik een hele ridel als antwoord, waaronder het gewenste: "‘uid=2000(shell"
Dan kan ik nu kijken wanneer ik de beschikking over de target gsm krijg om te testen wat daar het antwoord is.

Plotseling bedenk ik dat een beetje hacker, na zijn eventuele snode installaties, de gsm weer zal "unrooten".
M.a.w. heef mijn exercitie wel zin!
 
Laatst bewerkt:
Ach als je graag dingen wilt leren en een beetje met die commando`s wilt spelen is er niets mis mee toch.
Is het wel de bedoeling dat jij een telefoon gaat rooten?
Natuurlijk loop je dan wel een risico, maar goed hoeveel Android telefoons zijn al jaren niet bijgewerkt en toch gebeurd er weinig wat betreft hackers en virussen.

Zelf gebruik ik een up to date telefoon omdat ik daar bankzaken me doe.
Die zou ik dan niet rooten en dan een bank app gebruiken.
 
Ik weet nog van vroeger dat je als root gbr moest inloggen ww opgeven en alles was in bereik.
 
"Is het wel de bedoeling dat jij een telefoon gaat rooten? "
Nee, absoluut niet. Ik probeer te ontdekken of een gsm van een kennis gehackt is.
Blijkbaar zijn er al hacktools die zo geavanceerd zijn dat ze zich in de root nestelen en weer terugkomen als je fabrieksinstellingen terug zet. Althans, dat beweren de sites (waarvan ik de links even kwijt ben maar ik dacht dat het SpyToApp was)

"Wat bv. hiervan te denken:" The hacking tool USBCleaver discovered by analysts at F-Secure is capable to steal data directly from Windows machine connected to the infected mobile, this category of tool is a privileged instrument to conduct targeted attacks. "

Verder keuze genoeg in hacktools: Best 40 Hacking Apps for Android Phones No Root 2019
Het is voor een gebruiker blijkbaar een verloren strijd als iemand (goede it'r) zich echt in spant om je te hacken maar het is natuurlijk de vraag hoeveel effort iemand in een hackpoging wil steken.
De tools zeggen zelf echter dat ze ideaal zijn om "ex'en" te volgen.
 
Ha ok op die manier, ik deed het 6/7 jaar terug met en apple en android toestellen maar ben er mee gestopt omdat ik mij soms aardig in de nesten werkten met rooten of jailbreaken.
En idd kan je vandaag de dag als je niet goed oplet met wat of je binnen haalt op je phone pc of laptop zo een virus hebben of gehackt zijn.
Pred.
 
Vraag bv. is of deze claim waar is:
"Met slechts 3 simpele stappen kun jij al iemand zijn Whatsapp hacken. Het enige wat je nodig hebt is het telefoonnummer van de persoon waarvan je de Whatsapp berichten wilt onderscheppen."
Uit: Whatsapp Hacken: Download WhatsApp Hack PRO 2019 (v-11.3)
Het lijken mij meer marketing verhalen.
 
Ik heb ook vaker dat soort verhalen gehoord, maar ken persoonlijk niemand die dat op die manier gedaan heeft, denk eerder als je die software download dat je dan zelf een probleem hebt.
Is geen marketing maar puur malware en virussen binnen halen, dus nooit dat soort software instl op een van je apparaten is mijn advies hier in.
Gr.
 
Malware en virussen bij de gratis versies lijkt me id waarschijnlijker.
SpyToApp is overigens betaald, al is het maar € 4.
 
Betaalde versie zegt ook niet altijd of het wel of niet betrouwbaar is, hou daar rekening mee.
Ze zijn dan toegelaten en achteraf blijkt dan nog dat er van alles mis is, kijk maar eens hoe vaak of er een betaalde versies alsnog de store uit moeten omdat er achteraf blijkt dat er malware of een virus in zit. Maar daar kan jij zelf weinig aan doen op zo'n moment, dan is de play store of de apple store de schuldige aan het op tijd het controleren ervan.
Pred..
 
"Is het wel de bedoeling dat jij een telefoon gaat rooten? "
Nee, absoluut niet. Ik probeer te ontdekken of een gsm van een kennis gehackt is.

Oké dan begrijp ik het een beetje.
Hopelijk is de persoon niet gehackt, want dan is hij zeker verder van huis.
 
Mss is het idd niet verkeerd om straks alles na #17 te verwijderen. Liever zou ik open met je communiceren, je doet immers je best om te helpen, hetgeen ik zeer waardeer maar zoals ik zei ligt de zaak gevoelig en ik wil geen catalisator van ruzie zijn.
Verder communiceren over mogelijkheden om hacks op te sporen stel ik echter wel op prijs.
 
Het verwijderen lijkt goed te zijn gegaan. Via Google (met als extra zoekwoord "NFC") kan ik de draad volgen. Er komen geen oude postings vanaf #17
Dank je.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan